Syrop glukozowo-fruktozowy. Trucizna czy bezpieczny zamiennik cukru?

Syrop glukozowo-fruktozowy coraz częściej oskarżany jest o epidemię otyłości. Od kilku lat na jego temat toczy się ogólnoświatowa debata. Czym jest ta substancja, gdzie ją można znaleźć i czy faktycznie jest niezdrowa? Sprawdźcie!

Syrop glukozowo-fruktozowy jest powszechnie dodawany do produktów spożywczych jako substancja słodząca. Nie tylko nadaje atrakcyjny smak, ale też poprawia konsystencję, aromat i barwę produktu. Niestety, jego nadmierne spożycie może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Ostatnio jego konsumpcja bardzo wzrosła, warto więc dowiedzieć się nieco więcej o tej substancji!

Syrop glukozowo-fruktozowy

pixabay.com

6 oznak, które wskazują, że spożywasz za dużo cukru

6 oznak, które wskazują, że spożywasz za dużo cukru

Nie lekceważ tych sygnałów! Mogą świadczyć o tym, że czas przystopować ze słodyczami i uważnie przyjrzeć się codziennej diecie.

Syrop glukozowo-fruktozowy: w jakich produktach można go znaleźć

Syrop glukozowo-fruktozowy występuje pod nazwami „izoglukoza”, syrop wysokofruktozowy lub wysokofruktozowy syrop kukurydziany. Do jego produkcji wykorzystywana jest skrobia kukurydziana. Produkt ma postać bezbarwnej cieczy. Syrop nie ma żadnych wartości odżywczych, jest źródłem pustych kalorii. To tańszy zamiennik cukru, który w nadmiarze jest równie niebezpieczny, a może nawet bardziej niż tradycyjny słodzik.

Słodzi się nim napoje gazowane i niegazowane, napoje alkoholowe, napoje energetyczne, dżemy, galaretki, wyroby cukiernicze i piekarnicze, desery mleczne, lody i serki. Używa się go nawet do produkcji zup, zalew do ogórków, ketchupów, musztard, konserw, niektórych wędlin, a nawet produktów zdrowej żywności czy dietetycznych!

Syrop glukozowo-fruktozowy: skutki uboczne nadmiernego spożycia

Spożywanie większych ilości tego cukru może prowadzić do zaburzeń odczuwania głodu i sytości, do nasilenia apetytu, zwiększenia pobierania pokarmu oraz odkładania tkanki tłuszczowej, a tym samym – rozwoju otyłości.

Syrop glukozowo-fruktozowy regularnie spożywany może wpływać również negatywnie na gospodarkę węglowodanową organizmu, powodować nagłe zmiany stężenia insuliny i glukozy we krwi, prowadzić do insulinooporności, a nawet cukrzycy.

Według naukowców nadmierna konsumpcja może prowadzić także do wzrostu kwasów tłuszczowych w organizmie, a tym samym przyczyniać się do rozwoju miażdżycy, zawałów, chorób nerek, stłuszczenia wątroby. Niektóry uważają, że syrop zaburza również metabolizm, prowadzi do anemii, osłabienia narządów i kości oraz zmniejsza odporność.

Syrop glukozowo-fruktozowy: jak ograniczyć spożywanie

O czym warto pamiętać? Dokładnie należy czytać etykiety produktów spożywczych i samodzielnie komponować desery owocowe. Warto unikać słodkich napojów i jeść jak najmniej przetworzone produkty żywnościowe. Uważnie przyglądać się artykułom spożywczym dla dzieci, wiele z nich słodzonych jest tym syropem!

Warto pamiętać także, że już jedna szklanka napoju słodzonego syropem glukozowo-fruktozowym stanowi całodobową dopuszczalną ilość cukrów prostych w diecie!

 

Dlaczego ciągle chce mi się jeść? Podpowiadamy, co sprawia, że jesteś stale głodna!

Dlaczego ciągle chce mi się jeść? Podpowiadamy, co sprawia, że jesteś stale głodna!

Ciągle czujesz się głodna i coś podjadasz? Może powinnaś zastanowić się nad swoim stylem życia. Sprawdź, co może sprawiać, że ciągle chce Ci się jeść!

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (127 głosów, średnia: 4,83 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. agasam9  23 maja 2018 23:53

    wszystko w nadmiarze szkodzi

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany