Joga – doskonały sposób na bóle głowy

Zaplanowanie wakacyjnego wyjazdu, troska o rodzinę, wychowywanie dzieci, rozwój zawodowy czy aktywne życie towarzyskie – współczesne kobiety w większości przypadków z sukcesem łączą te obowiązki. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nadmiar zadań i nieubłaganie upływający czas, pod postacią stresu odbija się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu kobiet. O skutecznym sposobie radzenia sobie ze stresem opowiada Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi wg metody B.K.S Iyengara.

Joga

Dlaczego kobiety się stresują?

Procesy biochemiczne, zachodzące w mózgu w sytuacji stresowej, różnią się w zależności od płci. Według naukowców kobiecy mózg jest bardziej wrażliwy na hormon stresu. Kulturowo wpisana także w rolę kobiet wielozadaniowość nie ułatwia trudnego zadania, którym jest maksymalne niwelowanie stresu w codziennym życiu. Naukowcy potwierdzają także, że kobiety w naturalny sposób są bardziej wyczulone na zagrożenia w swoich otoczeniu, bo podświadomie chcą bronić swoich najbliższych.

Jak działa stres na nasz organizm, oddech i umysł?

Organizm

Stres zaburza pracę układu krążenia i serca. Podwyższone ciśnienie niszczy tętnice, co finalnie może prowadzić do zamknięcia ich światła i w dalszej kolejności do zawału serca lub udaru mózgu. Stres również wpływa na nasze mięśnie, kortyzol – zwany hormonem stresowym – zużywa białko mięśniowe, przez co dochodzi do napięcia mięśni. Osłabieniu ulega również system limfatyczny – w sytuacji wzmożonej produkcji kortyzolu we krwi, ograniczona zostaje produkcja cytokiny, co finalnie skutkuje ogólnym osłabieniem organizmu. Kolejnym niekorzystnym efektem stresu są także bóle karku i pleców.

Oddech

Najdotkliwszym efektem stresu w kontekście oddechu jest jego spłycenie i przyspieszenie, co w dłuższej perspektywie może skutkować niedotlenieniem, zwłaszcza podczas snu, a co za tym idzie zmęczeniem, rozdrażnieniem i problemami z koncentracją.

Umysł

Jak wynika z badań naukowców z University of California już nawet krótkotrwały stres zaburza pracę mózgu, negatywnie wpływając na funkcję uczenia się nowych rzeczy i zapamiętywania. Długotrwałe napięcie skutkuje również problemami z wysłowieniem, logicznym myśleniem, koncentracją i opanowaniem emocji.

Skuteczna broń w walce ze stresem – ruch, oddech, relaks

O efektywnej walce ze stresem możemy mówić tylko w przypadku przeciwdziałania mu na tych polach, na których dotyka on nasze ciało i organizm. Formuła ruch, oddech, relaks to sprawdzona metoda osób praktykujących jogę na walkę z nieodłącznym towarzyszem codziennego życia, jakim jest stres.

Po pierwsze ruch – tłumaczy Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi wg. metody B.K.S Iyengara i dodaje: poprzez ustawianie ciała w kilku pozycjach najbardziej mobilizujących układ immunologiczny i stymulujący układ hormonalny, wzmacniamy ciało i rozluźnieniem napięcia. Po rozluźnieniu ciała możemy przejść do rozluźnienia oddechu. Swobodny przepływ oddechu jest kluczowym elementem do tego, by osiągnąć pełny relaks. Tylko rozluźnienie ciała i udrożnienie swobodnego przepływu oddechu daje możliwość wejście w stan głębokiego relaksu. Ciało i umysł są ściśle powiązane. Odpowiednie wykonywanie poszczególnych pozycji jogi, które powoduje uwolnienie napięć (a nie generowanie kolejnych), przynosi spokój. Miernikiem tego spokoju jest bardzo czuły instrument pomiarowy – nasz oddech. Jeśli pojawia się spokój w głowie – ciało zaczyna „puszczać”. Praktyka jogi w formule ruch-oddech, relaks wymaga bardzo dobrej znajomości pozycji, precyzji i doświadczenia. Pamiętajmy, że każdy z tych elementów jest ze sobą powiązany, a tego typu ćwiczenia zawsze powinno się wykonywać po konsultacji z dyplomowanym nauczycielem jogi.

Relaks, na który zasługujesz

Relaks nie tylko pobudza pokłady kreatywności, ale również przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, spowolnienia oddechu, spadku poziomu hormonów stresu, rozluźnienia mięśni czy regeneracji układu nerwowego.

Halasana, zwana pozycją pługa to jedna z najbardziej rozluźniających pozycji grawitacyjnych. Sztuką jest odpowiednie ułożenia ciała, tak żeby jego ciężar spoczywał na barkach, a nie na szyi czy głowie. Przy prawidłowo wykonanej pozycji ciało jest kompletnie pasywne – tłumaczy Wiktor Morgulec i dodaje: Ważne jest odpowiednio wysokie podparcie pod barki, tak żeby uszanować anatomiczny zakres wygięcia szyi. Pozycja dedykowana jest szczególnie osobom przepracowanym i zmęczonym. Idealnie rozluźnia dół pleców, regeneruje narządy wewnętrzne jamy brzusznej, przynosi wyciszenie i uspokojenie. Czas trwania ćwiczenia powinien oscylować w przedziale 5-20 minut.

Ćwiczenie na ból głowy!

Jednym z najczęstszych efektów stresu są bóle głowy i migrena. Jak się okazuje, jedna z jogowych pozycji – siad skrzyżny z głową podpartą – skutecznie możne pomóc nam w walce z tymi przypadłościami.

Podstawowe wskazówki podczas wykonywania tej pozycji to: siedzenie na odpowiedniej wysokości podparciu, wyprostowanie kręgosłupa i rozluźnienie szyi, barków, ramion i brzucha. Ważne, żeby czoło i punkt pomiędzy oczami były podparte. Prawidłowo ustawiona pozycja uwalnia napięcia z barków szyi, rozluźnia brzuch i dół pleców oraz uspokaja i wycisza. Można w niej siedzieć bardzo długo, zmieniając skrzyżowanie nóg. Przystępując do praktyki, pamiętajmy jednak, że element korekty jest niezbędny i nawet najlepsze multimedialne instrukcje nie zastąpią kontaktu na żywo z nauczycielem – podkreśla Wiktor Morgulec.

Dlaczego joga?

Joga jest jedną z tych form aktywności, których praktyka pozytywnie oddziałuje na nasze ciało, umysł i oddech – mówi Wiktor Morgulec – kluczem do sukcesu, oprócz regularności, jest także oczywiście poprawne wykonywanie ćwiczeń. Jogę można zacząć praktykować w szkołach jogi, w klubach fitness, gdzie prowadzone są takie zajęcia lub podczas wakacyjnych wyjazdów. Połączenie urlopu z praktyką jogi to gwarancja regeneracji ciała i umysłu. Coraz więcej osób korzysta z tej możliwości, wybierając wakacje z jogą. Praktyka jogi dodatkowo pozwala niwelować także bóle kręgosłupa, których jedną z przyczyn może być właśnie chroniczny stres. Naukowcy potwierdzają także, że ruch hamuje wydzielanie kortyzolu, a uwalnia endorfiny, zwane hormonami szczęścia.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (111 głosów, średnia: 4,76 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  11 lipca 2014 12:33

    Chyba trzeba będzie zacząć ćwiczyć jogę….

    Odpowiedz
  2. lilkawodna  11 lipca 2014 15:59

    Chętnie bym się zapisała na jogę.

    Odpowiedz
  3. bbo  12 lipca 2014 19:16

    Może kiedyś… Kto wie?

    Odpowiedz
  4. as_sa  24 lipca 2014 13:42

    Miałam ochotę zacząć uprawiać jogę ale samemu jakoś tak się nie chce, a w mojej okolicy niestety nie ma żadnych zajęć.

    Odpowiedz
  5. efffciaa  17 marca 2016 19:04

    Jeszcze w życiu nie ćwiczyłam nigdy jogi , chociaż kilka razy miałam ochotę zacząć , ale przez różne zawirowania życiowe jakoś nie wyszło , chociaż nie jest powiedziane , że nie zacznę .

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany