Właściwa dieta podczas mrozów!

Znaczny spadek temperatury poniżej 0ºC sprawia, że nasz organizm domaga się większej dawki energii. W takie dni rozgrzeje nas herbata z imbirem i ciepła zupa, a kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z warzywami dostarczy niezbędnych składników odżywczych.

Zimowa dieta

 

Dlaczego zimą rośnie apetyt?

Podczas zimy spalamy ok. 20% więcej kalorii niż wiosną czy latem. Jeśli przebywamy na mrozie kurczą się nasze naczynia krwionośne i zwiększa się ciśnienie krwi. Organizm wykorzystuje zdobyte wcześniej zapasy, aby wyrównać bilans cieplny. Z tego powodu możemy odczuwać wzmożony apetyt, częściej zdarza nam się również podjadać między posiłkami. Błędne jest jednak przekonanie, że jedząc więcej i tłusto uchronimy się przed mrozem. Zimą jesteśmy mniej aktywni fizycznie, dlatego każdy nadmiar kalorii odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Jak temu zapobiec?

 

Ważna jest jakość, a nie ilość spożywanych produktów

Gdy temperatura spada poniżej zera powinniśmy przestrzegać kilku zasad żywieniowych i zadbać o właściwą ilość składników odżywczych w codziennej diecie. – Przede wszystkim pamiętajmy o pięciu posiłkach spożywanych w odstępach ok. 3 godzin, aby nie dopuścić do spadku poziomu glukozy we krwi – mówi Marietta Wyciechowska, dietetyczka z Centrum Naturhouse. Zimą należy regularnie dostarczać organizmowi witamin, minerałów, błonnika oraz wody, aby wzmocnić jego odporność. – Każdy dzień zacznijmy od pożywanego śniadania, które doda nam energii i pobudzi metabolizm do działania. Bardzo zdrowa jest owsianka z owocami i orzechami lub kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z twarogiem czy chudą wędliną – dodaje dietetyczka z Naturhouse. Drugie śniadanie może być w formie lekkiej przekąski – jogurtu z owocami albo kanapki z dużą ilością warzyw.

Z kolei na obiad i na kolację warto przygotować sobie ciepły posiłek, np. zupę na bazie warzyw oraz chudego mięsa. Jeśli dodamy do wywaru przyprawy, takie jak: ostra papryka, pieprz, bazylia czy imbir, potrawa będzie nie tylko odżywcza, ale również rozgrzewająca. Podobnie jak gorąca herbata z dodatkiem cynamonu, goździków, owoców dzikiej róży czy domowych soków. Podczas zimy nie zapominajmy o warzywach oraz owocach, zwłaszcza cytrusach, które zawierają mnóstwo witaminy C i wzmacniają układ odpornościowy. Do przygotowania pełnowartościowych posiłków możemy użyć mrożonych warzyw, ponieważ zachowują one wartości odżywcze, porównywalne ze świeżymi. Korzystajmy także ze sprawdzonych od lat sposobów na walkę z przeziębieniem – czosnek, cebula i chrzan to przecież naturalne antybiotyki. Z kolei przed chandrą uchronią nas produkty bogate w witaminy z grupy B – kasze, nabiał, ryby, rośliny strączkowe, orzechy oraz kiełki.

Herbata z imbirem

 

 Na zimowe wyprawy

Uzupełnieniem pełnowartościowej diety powinna być również duża aktywność fizyczna. Zimowe sporty to doskonały sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów i przygotowanie sylwetki do nadejścia wiosny. Jednak długotrwały pobyt na stoku czy w górach może spowodować wychłodzenie organizmu i ubytek energii. W takich sytuacjach warto mieć przy sobie przekąskę w postaci suszonych owoców, orzechów lub kanapki z razowego pieczywa. Zdecydowanie unikajmy spożywania alkoholu, który powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych i zapewnia złudne uczucie ciepła. Przestrzegając najważniejszych zasad żywieniowych i dbając o zdrowy styl spędzania wolnego czasu, możemy w prosty sposób sprawić, że przejmujące mrozy nie będą nam już straszne.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (125 głosów, średnia: 4,70 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Martyna23  14 lutego 2012 23:23

    Owsianka na śniadanie to dla mnie oczywista konieczność, bomba witaminowa, która syci na długo. Jestem właśnie zwolenniczka zup, tym bardziej przy takiej pogodzie- świetnie rozgrzewają po powrocie do domu.

    Odpowiedz
  2. marzeenka5  15 lutego 2012 12:00

    Mam bardzo fajny przepis na kanapki z gofrów
    Gofry
    Szynka
    ser żółty
    musztarda
    miód
    majonez
    Miedzy gofry posmarowane musztardą i miodem włożyć ser i szynkę i podsmażyć gofry na patelni z odrobiną masła poczekać aż ser zacznie wypływać i gotowe życzę smacznego 🙂

    Odpowiedz
  3. Agnieszka  31 października 2015 10:58

    Już mi cieplej

    Odpowiedz
  4. efffciaa  4 października 2017 15:04

    Mój apetyt rośnie zdecydowanie jak siedzę w domu i mam wypchaną po brzegi lodówkę . Mimo tego , że staram się kupować zdrowe produkty zawsze się wkradnie jakiś kaloryczny .

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany