Dlaczego nie śpiąc tyjemy?

Otyłość stała się problemem cywilizacyjnym. Specjaliści polecają zbilansowane diety i regularny wysiłek fizyczny. Nie wszyscy jednak wiedzą, że aby drogą do uzyskania wymarzonej figurę jest także…. zrdowy i długi sen!  

bezsennosc-a-otylosc

Odpowiednia ilości snu to  jeden z najważniejszych czynników decydujących o regeneracji naszego organizmu – w tym także o przemianie materii. Wiele prowadzonych badań wykazuje korelację pomiędzy problemami ze snem a otyłością. Nieregularny sen prowadzi często do problemów z wagą i  powstawania tkanki tłuszczowej.

Osoby śpiące dłużej są mniej narażone na otyłość

Fakt, że osoby, które sypiają dłużej są mniej narażone na nadwagę, potwierdzają amerykańskie badania przedstawione na Konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością w Las Vegas. Badania wykazały, że osoby śpiące poniżej 4 godziny na dobę były narażone na otyłość średnio o 73% bardziej niż osoby sypiające normalnie. W przypadku pacjentów sypiających około 4 do 5 godzin na dobę ten wskaźnik ryzyka otyłości wynosił 50%.

Hormony przyczyną odczuwania głodu

Głównymi przyczynami tego stanu rzeczy są hormony. Sygnały głodu w mózgu są kontrolowane przez: grelinę i leptynę. Pierwszy, produkowany i wydzielany w żołądku, wysyła sygnał do naszego mózgu, że właśnie zbliża się pora na jedzenie. Z kolei leptyna, hormon produkowany w tkance tłuszczowej, wpływa na zmniejszenie apetytu i pobudzenie układu somatycznego w taki sposób, że odczuwamy uczucie sytości. Kiedy jesteśmy zmęczeni, poziom stężenia greliny we krwi wzrasta zaś leptyny zmniejsza się.

Krótki sen – sygnał do magazynowania tłuszczu

Przypuszcza się, że tycie w okresie, gdy snu jest zbyt mało, związane jest z czasami prehistorycznymi. W okresie letnim, kiedy pożywienie było łatwo dostępne, noce krótsze, a tym samym sen nie trwał tak długo ludzie magazynowali tkankę tłuszczową. Tkanka ta miała zapewnić w okresie zimowym możliwość przetrwania przy ograniczonej ilości pokarmu. Organizmy ludzkie przyzwyczaiły się przez wieki do tego rytmu i obecnie krótki sen może być odczytywany przez organizm jako sygnał do magazynowania tłuszczu.

Prawidłowy i regularny sen ważnym elementem leczenia otyłości

Gdy próbujemy radzić sobie z otyłością pamiętajmy, że niezwykle ważnym elementem tego leczenia jest prawidłowy i regularny sen. Specjaliści, do których w pierwszej kolejności trafiają osoby otyłe, a więc lekarze pierwszego kontaktu oraz dietetycy powinni przeprowadzając wywiad, pytać o jakość snu i w zależności od sytuacji przepisać odpowiednie leki bądź odesłać do specjalisty. Często okazuje się bowiem, że leczenie nadwagi jest nieskuteczne tylko dlatego, że pacjent źle sypia.

Artykuł powstał w oparciu o materiał autorstwa:

Dr nauk med. Spec. Psychiatra Michał Skalski – Kierownik Poradni Leczenia Zaburzeń Snu

opublikowany na: http://www.nabezsennosc.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (106 głosów, średnia: 4,77 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  16 września 2013 14:32

    A ja myślałam, że jest zupełnie odwrotnie?!?

    Odpowiedz
  2. Masza  16 września 2013 14:59

    I jak tu nie wierzyć,że sen jest najlepszym lekarstwem na wszystko?!No nie da się.

    Odpowiedz
  3. Agnieszka Zapora  11 marca 2017 16:32

    Wydaję mi się że zależy to wyłącznie od organizmu i wysiłku fizycznego jaki wykonujemy na codzień . Bo niektóży siedzą na kanapię i trenują tylko ruchy nadgarstkiem przy pilocie a inni spacerują, biegają itp.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany