Chcesz być zawsze w formie? Zadbaj o poziom magnezu

Magnez, który bardzo często nazywany jest jednym z najcenniejszych biopierwiastków, pełni szereg ważnych funkcji w organizmie człowieka. Z tego powodu jakikolwiek jego niedobór może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie, wygląd, formę i samopoczucie.

kobieta uroda włosy cera

Zachowując odpowiedni poziom magnezu, możemy wspomóc prawidłową pracę organizmu, ustabilizować układ nerwowy oraz pokarmowy, wzmocnić mechanizmy obronne, zapobiec miażdżycy, a nawet spowolnić procesy starzenia się. Warto również zapamiętać, że magnez jest jednym z najważniejszych materiałów budulcowych włosów, skóry oraz paznokci.

Co wywołuje niedobór magnezu?

Magnez należy do grupy pierwiastków, które cechuje stosunkowo niska przyswajalność z pożywienia. Co więcej, jest on dość szybko eliminowany z organizmu, przez co bardzo łatwo o wystąpienie jego niedoboru. Za obniżenie poziomu magnezu odpowiadają także niewłaściwy sposób odżywiania, używki, stres, choroby i stałe przyjmowanie leków.

Wśród najczęściej popełnianych błędów skutkujących niedoborem magnezu wymienia się stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających, picie nadmiernych ilości kawy i herbaty, jak również nadużywanie alkoholu. Zbyt niski poziom magnezu w organizmie może być również konsekwencją nadmiernego stresu oraz chorób takich jak nerwica, depresja czy cukrzyca.

Z efektami niedoboru magnezu nierzadko zmagają się też osoby, które regularnie uprawiają sport. Dlaczego tak się dzieje? W czasie intensywnego wysiłku wraz z potem tracimy również elektrolity, w tym sodu, potasu i magnezu. Jeśli w trakcie treningu nie będziemy pamiętać o regularnym uzupełnieniu płynów, może dojść do groźnego dla zdrowia odwodnienia.

Jak objawia się niedobór magnezu?

Jeśli obawiasz się, że cierpisz na brak magnezu, objawy, które powinny cię nie zaniepokoić, to między innym drżenie powiek, nagłe skurcze łydek, drażliwość, duża nerwowość, zaburzenia rytmu serca, migrenowe bóle głowy, uczucie ciągłego zmęczenia i częste kłopoty ze snem.

By uzupełnić poziom magnezu w organizmie, musimy przede wszystkim zmienić swoją dietę. Choć magnez jest niezbyt dobrze przyswajany z pożywienia, w naszym jadłospisie nie może zabraknąć produktów zawierających ten pierwiastek. Najwięcej znajdziemy go w orzechach, nasionach, kaszach, suszonych owocach, gorzkiej czekoladzie, otrębach oraz warzywach.

Suplement diety, a może lek?

Innym sposobem na walkę z niedoborem magnezu jest przyjmowanie dostępnych na rynku specjalnych suplementów diety lub leków. Powinniśmy jednak wiedzieć, że zdecydowana większość preparatów magnezowych to suplementy diety, których podstawowym zadaniem jest uzupełnianie brakujących w organizmie składników. Co ważne, suplementy diety będą przeznaczone dla osób zdrowych, które przykładowo ze względu na styl życia czy złe nawyki żywieniowe są narażone na powstawanie niedoborów i związane z tym konsekwencje. Z kolei preparaty lecznicze będą rekomendowane osobom, które zaczęły już odczuwać skutki obniżenia poziomu magnezu, w tym drżenie powiek, drażliwość, skurcze czy kołatanie serca.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (141 głosów, średnia: 4,54 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. kasia87g  31 sierpnia 2016 14:27

    a te preparaty lecznicze będą dostępne bez recepty?

    Odpowiedz
    • martucha180  31 sierpnia 2016 17:27

      Suplementy są bez recepty.

      Odpowiedz
  2. Hidari11  31 sierpnia 2016 21:55

    Miałam problem z magnezem. Drżała mi prawa powieka i czułam zmęczenie nawet przy niewielkim wysiłku. Nabawiłam się niedoboru latem, bo za mało piłam prawdopodobnie. Jak zwiększyłam ilość wypijanej wody mineralnej, to mi przeszło.

    Odpowiedz
  3. Aneta  3 października 2016 11:15

    Magnez ważna rzecz 🙂

    Odpowiedz
  4. stokrotkapolna  10 marca 2017 04:46

    Ale lepiej go szukaćw pożywieniu, niż w suplementach. Bardzo ciekawy i przydatny artykuł. Zawsze warto czytać , i dowiadywać się cennych wskazówek dotyczących naszego organizmu

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany