Od interesu do sukcesu

Spis treści:

Od bycia szefową własnego przedsiębiorstwa wiele kobiet dzieli jedna, ale wymagająca odwagi decyzja. Podjęło ją już ponad 1,5 mln Polek, które z powodzeniem kierują swoimi firmami. Wiele pań nadal obawia się jednak wkroczenia w świat biznesu – martwią się, skąd wezmą pieniądze na rozwój firmy i jak pozyskają klientów. Są na to sposoby!

Od interesu do sukcesu

Według danych PARP aż 63 proc. kobiet pracujących na etatach oraz ponad połowa bezrobotnych bierze pod uwagę założenie własnej firmy w ciągu najbliższych pięciu lat. To sprawia, że o biznesie nie można myśleć jako o sferze zarezerwowanej tylko dla mężczyzn. Rośnie bowiem liczba businesswoman z powodzeniem kierujących własnymi firmami.

 

Dotacje na wyciągnięcie ręki

Aby dobrze wystartować z własnym interesem lub rozwinąć już istniejąca firmę niezbędny jest kapitał – to wiemy wszyscy. Dlatego kiedy kończą się oszczędności, zaczynamy szukać finansowego wsparcia. Część osób pożycza pieniądze od rodziny, część bierze kredyt w banku. Dzięki temu, że Polska należy do Unii Europejskiej, możemy też postarać się o unijna dotację. Taka forma doinwestowania to wyjątkowo interesujący sposób na dofinansowanie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

W zależności od regulaminu konkretnego projektu unijnego, takie wsparcie mogą uzyskać osoby, które prowadzą bądź dopiero planują założyć działalność gospodarczą. Zróżnicowany jest również obszar działalności, jakiego dotyczą dotacje. Na przykład w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki istniejące firmy mogą otrzymać wsparcie finansowe na zakup sprzętu komputerowego czy niezbędnych maszyn, a także na różnego rodzaju szkolenia pracowników. Pomoc mogą uzyskać także np. panie, które dopiero wchodzą na rynek pracy lub wracają do aktywności zawodowej po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci.

 

Rozwój poprzez integrację

Uzyskanie dofinansowania to nie wszystko należy również pamiętać o konieczności dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów i partnerów. Sposobem na nawiązywanie kontaktów biznesowych jest zaangażowanie się w działalność różnego rodzaju stowarzyszeń, których celem jest wsparcie i wymiana doświadczeń na temat prowadzenia firmy. Jedną z tego typu inicjatyw jest poznański Klub Kobiet Przedsiębiorczych, który powstał w 2008 r. i od tego czasu aktywnie działa na rzecz integrowania kobiet, które prowadzą swoją działalność lub zajmują decyzyjne stanowiska w różnych przedsiębiorstwach. Każde z comiesięcznych spotkań Klubu ma określony temat i prowadzi je wybrany ekspert. – Odbywały się już u nas na przykład szkolenia z kierowania projektem czy zarządzania kryzysowego, a także savoir-vivre’u w biznesie, public relations czy networkingu – wylicza Joanna Stankiewicz, współzałożycielka Klubu. – Dzięki temu nasze spotkania to okazja do dyskusji na tematy biznesowe, a dodatkowo także szansa na nawiązanie kontaktów, które w przyszłości mogą wpłynąć na dalszy rozwój biznesu – dodaje Ewa Dominiak, współzałożycielka Klubu.

Rozkwit naszej firmy jest w znaczniej mierze uzależniony od rozwoju każdej z nas. Najtrudniejszy jest pierwszy krok – ale dzięki wsparciu funduszy europejskich oraz organizacji biznesowych postawić go jest dużo łatwiej. Tym bardziej, że informacje o dotacjach są dostępne na wyciągnięcie ręki – wystarczy zajrzeć na strony internetowe urzędów, a stowarzyszenia takie jak Klub Kobiet Przedsiębiorczych z Poznania tylko czekają, aż dołączy do nich kolejna kobieta interesu.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (166 głosów, średnia: 4,34 z 5)
zapisuję głos...