Błonnik – cenny składnik naszej diety

 Błonnik pomimo, że nie ma żadnych wartości odżywczych jest konieczny dla naszego zdrowia i prawidłowej pracy naszego metabolizmu. O tym czy w zasadzie jest, jakie są jego zalety i czy można go przedawkować, dowiecie się z artykułu: Błonnik – cenny składnik naszej diety .

 Błonnik jest bardzo popularny – ciągle słyszymy o nim w mediach, ale niestety informacje te nie są przez większość z nas wykorzystywane. Na co dzień spożywamy duże ilości żywności wysokoprzetworzonej, pełnej konserwantów i sztucznych polepszaczy smaku. Prowadzi to nie do problemów z utrzymaniem prawidłowej wagi, ale też innych dolegliwości, na przykład tych związanych z układem trawiennym. Remedium na to może być zmiana diety na taką, która dostarczy nam odpowiednią ilość błonnika.

 błonnik - cenny składnik naszej diety

Błonnik – cenny składnik naszej diety – Czym jest? 

Jeszcze do niedawna powszechnie uważano go za niepotrzebny składnik żywności. Nie ma wartości odżywczych, nie dostarcza witamin, ani nie jest przyswajany przez organizm. Jednak w rzeczywistości nasz organizm bardzo go potrzebuje. Warto wiedzieć, że błonnik występuje w dwóch różnych postaciach – nierozpuszczalnej i rozpuszczalnej w wodzie.

Forma nierozpuszczalna to włókna roślinne, które nie są wchłaniane ani trawione przez nasz organizm. Wędrują one w niemal niezmienionej formie przez układ pokarmowy, usprawniając i przyśpieszając w ten sposób pracę jelit i oczyszczając je z niestrawionych resztek pokarmowych, ubocznych produktów przemiany materii, a także szkodliwych substancji, takich jak konserwanty, czy metale ciężkie.

Błonnik rozpuszczalny po wymieszaniu z wodą zmienia się w substancję przypominającą żelową galaretkę – dzięki temu dłużej czujemy się syci i mniej podjadamy między posiłkami. Według ekspertów, ten jego rodzaj obniża również poziom „złego” cholesterolu, reguluje wchłanianie glukozy, pomaga utrzymać stabilny poziom cukru we krwi i obniża apetyt na słodycze, a także chroni przewód pokarmowy przed podrażnieniami i ma właściwości prebiotyczne.

Błonnik – cenny składnik naszej diety – Gdzie go szukać?

 Według WHO dorosły człowiek powinien spożywać dziennie od około 20 do 40 g błonnika. Statystyczny Polak zjada go za mało, bo ok. 15 g. Jakich pokarmów powinno być zatem w naszym codziennym jadłospisie więcej, by zminimalizować ewentualnie niedobory? Na stałe powinny zagościć w nim przede wszystkim suszone i świeże owoce ze skórką, surowe i krótko gotowane warzywa, mąka z pełnego przemiału, brązowy ryż i kasze.

Nieprawdą jest informacja, że chcąc jeść zdrowo, powinniśmy unikać pieczywa. Wystarczy, że wybierzemy z głową i zdecydujemy się na przykład na to produkowane z pełnych ziaren (np. marki Tovago), które – w zależności od wybranego rodzaju – ma od 3,8 do nawet 13,4 g błonnika w 100 g. Warto więc przed kupnem żywności sprawdzić informację na opakowaniu i porównać.

 

Błonnik – cenny składnik naszej diety – Nie przedawkuj! 

 Błonnik jest pozbawiony kalorii, ale to nie oznacza, że możemy go jeść bez  żadnych ograniczeń. Trzeba pamiętać o tym, że spożywanie zbyt dużej ilości tego składnika może obniżać przyswajanie niektórych leków i zaburzyć wchłanianie witamin (między innymi A, D, E i tych z grupy B), żelaza, magnezu, cynku i wapnia.

Pamiętajmy również o tym, by jego spożycie zwiększać stopniowo – w przeciwnym razie możemy nabawić się wzdęć, bólu brzucha lub biegunki. Na potrawy z dużą zawartością błonnika powinny też w szczególności uważać osoby, które zmagają się z nadwrażliwością układu pokarmowego czy wrzodami bądź problemami z drogami żółciowymi.

A Wy jak dbacie o to, by w Waszej diecie nie zabrakło tego cennego składnika? 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (203 głosów, średnia: 4,54 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  2 marca 2015 09:45

    Nie wiedziałam, ze błonnik zaburza wchłanianie zelaza. Muszę uważać!

    Odpowiedz
  2. bbo  2 marca 2015 10:50

    Ja doceniam jego działanie dla prawidłowego trawienia.

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  3 marca 2015 15:00

    Ja staram się jeść dużo owoców, warzyw i kasz.

    Odpowiedz
  4. Black  3 marca 2015 15:18

    Wystarczy czytać skład chlebów. Musi być na naturalnym zakwasie. Ja jak zaczęłam jeść prawdziwy właśnie chleb mam dobrą przemianę ze względu na to iż jest tam błonnik, a nie przetworzoną chemie im mniej pisze w skladzie chlebka tym lepiej.

    Odpowiedz
  5. gusia.  5 marca 2015 07:17

    Ja od jakiegoś czasu jem tylko pieczywo razowe,owoce świeże i suszone,po otręby też sięgam.W ostatnim czasie zamieniłam ryż biały na brązowy,zawiera on dużo więcej błonnika.Często do zup dodaję fasolkę czerwoną.Myślę,że nie powinno mi braknąć tego składnika.

    Odpowiedz
  6. macierzanka  10 marca 2015 17:02

    Ja kupuję błonnik w postaci pałeczek z pełnych ziaren zbóż i jem z jogurtami.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany