Żyj zdrowo, jedz zdrowo

Jedzenie odgrywa ważną rolę w naszym życiu. Bez niego nasze funkcjonowanie nie byłoby możliwe. Pokarm dostarczany do organizmu jest wykorzystywany jako materiał budulcowy, zapasowy, energetyczny oraz regulatorowy.

Zdrowe odżywianie

Do przyjemności dnia codziennego niewątpliwie możemy zaliczyć jedzenie. Warto pamiętać, że dobrze zbilansowana dieta, to podstawa sukcesu. Często jednak z powodu chęci, braku czasu ograniczamy się do barów szybkiej obsługi czy też mrożonych dań. Niestety prowadzenie takiego trybu życia nie sprzyja naszemu zdrowiu, dlatego warto pamiętać o kilku zasadach związanych z prawidłowym odżywianiem.

 

1) Śniadanie

To ono powinno być najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i dostarczyć najwięcej energii potrzebnej do funkcjonowania. Niejedzenie śniadań, sprzyja obżarstwu w ciągu dnia i zjadaniu zdecydowanie większych posiłków na wieczór. Możemy pozwolić sobie na różnorodność w wyborze produktów śniadaniowych, mogą być to serki, jogurty, pasty jajeczne, warzywa czy też owoce. Najważniejsze jest urozmaicenie i dostarczeniu organizmowi potrzebnych składników związanych z prawidłowym odżywianiem.

2) Więcej znaczy mniej

Warto pamiętać o zasadzie 5 posiłków. Jest to optymalna ilość, która pozwoli nam nie czuć głodu w ciągu dnia. Posiłki powinny być mniejsze, a przerwa między nimi to 3, 4 godziny. Spożywając potrawy regularnie zapewniamy sobie lepsze samopoczucie oraz możemy utrzymać stałą wagę ciała.  Ostatnie danie warto zjeść trzy godziny przed snem.

3) Nie podjadaj

Często zdarza się, że między głównymi posiłkami sięgamy po drobne przekąski, typu chipsy, paluszki lub inne słodycze. Nasze przyzwyczajenia związane z jedzeniem są podstawowym błędem, który ciężko jest zmienić. „Zwracajmy uwagę na to co jemy i co dostarczamy naszemu organizmowi. Jeśli nie umiemy odmówić sobie drobnych przekąsek, to sięgnijmy po owoc lub warzywo. Doda energii do pracy oraz zapewni uczucie sytości na dłużej.”- mówi ekspert z portalu poprostuzdrowo.pl

4) Wody nigdy za mało

Dostarczenie naszemu organizmowi płynów, jest bardzo ważne. Dzienna zalecana dawka wody to 1,5 litra. W ciągu doby tracimy około 5% płynów w procesie oddychania, resztę wydalamy wraz z potem i moczem, stąd też pojawia się zapotrzebowanie na płyny w naszym organizmie. Starajmy unikać się barwionych wód, czy napojów z dużą ilością cukru. Najlepsza okazuje się zwykła woda niegazowana, która zaspokoi pragnienie i nawodni organizm. Zbyt mała ilość płynów, może powodować osłabienie organizmu oraz bóle głowy.

5) Jedzmy ryby

Ryby są magazynem wielu witamin oraz składników mineralnych. Mają w sobie dużo wartościowego białka, które jest ważnym elementem dla utrzymania zbilansowanej diety. To one mogą okazać się dobrym zamiennikiem dla wieprzowiny lub wołowiny, dzięki zawartym kwasom nienasyconym. Jedzenie ryb sprzyja wzmocnieniu odporności oraz łagodzi objawy zapalenia. „Mięso ryby zawiera kwasy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Są to głównie kwasy omega3, które spowalniają procesy starzenia się komórek. Regularne spożywanie ryb zmniejsza ryzyko zawałów serca”– mówi dietetyk z portalu poprostuzdrowo.pl

6) Produkty bogate w białko

Chude produkty z dużą zawartością białka to podstawowe budulce. Organizm potrzebuje zarówno białek pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, dlatego często dietetycy polecają aby spożywać produkty mleczne kilka razy dziennie. Jogurty, sery,  kefiry, mięso, brokuły, awokado, makarony, słonecznik, fasola to przykłady źródła białka, które potrzebne są dla zachowania równowagi  w organizmie. To właśnie te produkty mogą dobrze wpływać na funkcjonowanie i wydajność mózgu.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (132 głosów, średnia: 4,73 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. hml  30 sierpnia 2012 07:20

    Od paru dni staram sie byc na zbilansowanej diecie… Jem warzywa pije duzo wody staram sie unikac pieczywa makaronów itp stronie od słodyczy a gdy mnie najdzie chec jem owoc lub ziarna dyni slonecznika lub migdaly…. mam nadzieje ze taka dieta poprawi wyglad mojej skory i proporcje sylwetki

    Odpowiedz
    • m258  30 sierpnia 2012 09:23

      daj znac jak na Ciebie wpłynie to i może ja się skuszę 🙂 jesli będa efekty 🙂

      Odpowiedz
  2. Evi188  30 sierpnia 2012 16:01

    tez mysle o zaczenciu diety ale naj trudnie jest sie zabrac pozniej jakos pojdzie 🙂

    Odpowiedz
  3. joawa89  30 sierpnia 2012 23:47

    Oczywiście trzeba nadmienić o sporcie i nie myślę tu o nie wiadomo czym, ale warto się ruszać 🙂 dla zdrowia właśnie 🙂

    Odpowiedz
  4. niieessiia  27 września 2012 10:54

    Ja przy 5 małych posiłkach nie chudłam 🙂 4 posiłki w tym 3 normalne plus 1 przegryzka typu jogurt plus jabłko 🙂 kolacja najpóxniej o 18 🙂

    Odpowiedz
  5. niieessiia  27 września 2012 10:54

    plus 5 razy w tygodnium sport 😉 3 razy cardio i 2 razy siłowe ;))

    Odpowiedz
  6. Ewa  16 listopada 2012 15:29

    Dieta i odpowiednie nawyki żywieniowe to podstawa.Polecam dietę strukturalną dr Bardadyna. Od kiedy ją stosuję schudłam już 6 kg i mam wrażenie, że moja energia jest coraz większa. To bardzo fajna dieta bez wyrzeczeń, a koktajle są po prostu rewelacyjne.

    Odpowiedz
  7. AnnStyl  20 października 2015 10:58

    Uwielbiam ryby. Z wszystkim się zgadzam, tylko te regularne posiłki.

    Odpowiedz
  8. efffciaa  7 października 2016 14:44

    Staram się właśnie ostatnio stosować te wszystkie zasady . Z pewnością sprzyjają one nie tylko zdrowemu trybowi życia , ale również odchudzaniu i utrzymaniu wagi na jednym poziomie .

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany