Zwroty towarów z wyprzedaży – co, gdzie i jak?
Zdecydowana większość Polaków korzysta w letnich wyprzedaży. Niestety nie zawsze te zakupy są do końca przemyślane. Czasami w domu jeszcze raz mierzymy kupione w szale zakupowym wśród etykiet z napisem SALE i… okazuje się, że to jednak nie to. Że bluzka, która wyglądała pięknie w sklepie, może z powodu światła, czy magicznej ceny wcale nie leży na nas dobrze. Jak wyglądają zwroty towarów z wyprzedaży , co nam wolno, do czego mamy prawo i gdzie bardziej się opłaca – w sklepie stacjonarnym, czy przy e-zakupach?
Zobacz także: Jak kupować ubrania na wyprzedażach
Zwroty towarów z wyprzedaży – E-klient ma łatwiej
Przecenione produkty w e-sklepie podlegają zwrotowi, jeśli wyprzedaż internetowa wiąże się z zawarciem umowy na odległość. Należy pamiętać, że zarezerwowanie produktu w sieci i jego kupno dopiero po obejrzeniu w sklepie stacjonarnym, nie będzie zawarciem umowy na odległość. – Gdy towar kupujemy online, nie mając możliwości jego dokładnego obejrzenia i sprawdzenia, wtedy mamy możliwość zwrotu. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, nawet gdy towar został przeceniony – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Zwrotom nie podlegają natomiast przecenione produkty, których w regularnych cenach także nie można zwracać – dodaje Stępniewski. Do takich produktów zaliczane są np. produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia np. zamówione online produkty spożywcze. W przypadku, gdy konsument po otrzymaniu produktu otworzył zapieczętowane opakowanie, nie będzie mógł zwrócić kosmetyków czy środków higienicznych, czyli produktów niezwracanych ze względu na ochronę zdrowia lub względy higieniczne. Podobnie jest w przypadku nagrań dźwiękowych, wizualnych lub programów komputerowych.
Zwroty towarów z wyprzedaży – Liczy się prawo a nie zapisy w regulaminie
W regulaminach sklepów internetowych zdarzają się zapisy mówiące o braku możliwości zwrotu przecenionego towaru. – Przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem powinni pamiętać, że działania promocyjne takie jak przeceny czy wyprzedaże, nie wyłączają zastosowania przepisów konsumenckich – podkreśla ekspert z Rzetelnyregulamin.pl. – Zapis o braku możliwości zwrotu towaru objętego promocją cenową lub wyprzedażą jest klauzulą niedozwoloną, za której stosowanie UOKiK może założyć na e-sklep karę finansową. Ponadto informacje o udzielanych rabatach i dostępnych promocjach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Za to również na e-sprzedawców może zostać założona kara – podkreśla Stępniewski
Zwroty towarów z wyprzedaży – Dobra wola sprzedawcy w sklepie stacjonarnym
Inaczej wygląda kwestia zwrotu przecenionych towarów w sklepach stacjonarnych. – W tym przypadku wyłącznie od woli sprzedawcy, tj. danego sklepu, zależy to, czy przyjmie z powrotem przeceniony produkt, ponieważ sklep nie ma takiego obowiązku, który wynikałby z przepisów prawa – wyjaśnia Rafał Stępniewski. Sklep dopuszczający taką możliwość może jednak wprowadzić dodatkowe obowiązki jak np. oryginalne opakowanie lub może ograniczyć formę zwrotu płatności w postaci vouchera, który można wykorzystać w późniejszym czasie w danym sklepie. W takich przypadkach warto przy zakupie przecenionego towaru spytać sprzedawcę o to, czy będzie można dokonać zwrotu, w jakim terminie i na jakich warunkach.
Bardzo rzadko korzystam z wyprzedży a jeśli już to długo się zastanawiam i przymierzam bo potem nie chcą przyjmować
Zgadzam się. Kupowanie przez Internet daje większe możliwości, jeśli chodzi o ewentualne zwroty lub wymianę zakupionego towaru. Natomiast panie w sklepach stacjonarnych, potrafią być uparte, przy czym niektóre z nich, są nawet nieuprzejme w takich sytuacjach.
Bardzo przydatny artykuł.
Potwierdzam!
Ja także potwierdzam ;p
Ostatnio zwracałam towar w Re. Przygotowana byłam na zwrot na katę podarunkową, ale dostałam gotówkę. Towar był nieprzeceniony.
to prawda. przez internet łatwiej
Mi łatwiej przez internet kupować np.pościel itp. Z ubraniami zauważyłam,że tabela rozmiarów swoje,a ciuchy co innego.
Świetny artykuł, który wyjasnia wiele wątpliwości. Wychodzi więc na to, że lepiej po prostu kupować przez Internet 🙂
Nie zawsze che mi się użerać ze sprzedawcą, często nawet nie próbuję zwrócić towaru. Zawsze można obdarować koleżankę albo siostrę.
przydatny artykuł!
Przez Internet jest zdecydowanie łatwiej, ale ja jednak wolę korzystać ze sklepów stacjonarnych, gdzie mogę sobie do woli przymierzać 🙂
A co w przypadku wyrobów artystycznych. Maluje obrazy, które werniksuję dopiero po sprzedaży. W ten sposób mam pewność, ze dany produkt został zakupiony w innym wypadku zawsze mogę go przemalować lub z modyfikować. Mam taka informacje w swoim regulaminie z zaznaczeniem,ze towar z wyprzedaży nie podlega zwrotom i dlaczego, nie sprzedaje produktów gotowych a mimo wszystko klienci są roszczeniowi, pozdrawiam