Zwroty towarów z wyprzedaży – co, gdzie i jak?

Zdecydowana większość Polaków korzysta w letnich wyprzedaży. Niestety nie zawsze te zakupy są do końca przemyślane. Czasami w domu jeszcze raz mierzymy kupione w szale zakupowym wśród etykiet z napisem SALE i… okazuje się, że to jednak nie to. Że bluzka, która wyglądała pięknie w sklepie, może z powodu światła, czy magicznej ceny wcale nie leży na nas dobrze. Jak wyglądają zwroty towarów z wyprzedaży , co nam wolno, do czego mamy prawo i gdzie bardziej się opłaca – w sklepie stacjonarnym, czy przy e-zakupach?

Zobacz także: Jak kupować ubrania na wyprzedażach

 

Zwroty towarów z wyprzedaży – E-klient ma łatwiej

 

Przecenione produkty w e-sklepie podlegają zwrotowi, jeśli wyprzedaż internetowa wiąże się z zawarciem umowy na odległość. Należy pamiętać, że zarezerwowanie produktu w sieci i jego kupno dopiero po obejrzeniu w sklepie stacjonarnym, nie będzie zawarciem umowy na odległość. – Gdy towar kupujemy online, nie mając możliwości jego dokładnego obejrzenia i sprawdzenia, wtedy mamy możliwość zwrotu. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, nawet gdy towar został przeceniony – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Zwrotom nie podlegają natomiast przecenione produkty, których w regularnych cenach także nie można zwracać – dodaje Stępniewski. Do takich produktów zaliczane są np. produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia np. zamówione online produkty spożywcze. W przypadku, gdy konsument po otrzymaniu produktu otworzył zapieczętowane opakowanie, nie będzie mógł zwrócić kosmetyków czy środków higienicznych, czyli produktów niezwracanych ze względu na ochronę zdrowia lub względy higieniczne. Podobnie jest w przypadku nagrań dźwiękowych, wizualnych lub programów komputerowych.

Zwroty towarów z wyprzedaży – Liczy się prawo a nie zapisy w regulaminie

 

W regulaminach sklepów internetowych zdarzają się  zapisy mówiące o braku możliwości zwrotu przecenionego towaru. – Przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem powinni pamiętać, że działania promocyjne takie jak przeceny czy wyprzedaże, nie wyłączają zastosowania przepisów konsumenckich – podkreśla ekspert z Rzetelnyregulamin.pl. – Zapis o braku możliwości zwrotu towaru objętego promocją cenową lub wyprzedażą jest klauzulą niedozwoloną, za której stosowanie UOKiK może założyć na e-sklep karę finansową. Ponadto informacje o udzielanych rabatach i dostępnych promocjach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Za to również na e-sprzedawców może zostać założona kara – podkreśla Stępniewski

Zwroty towarów z wyprzedaży – Dobra wola sprzedawcy w sklepie stacjonarnym

 

Inaczej wygląda kwestia zwrotu przecenionych towarów w sklepach stacjonarnych. – W tym przypadku wyłącznie od woli sprzedawcy, tj. danego sklepu, zależy to, czy przyjmie z powrotem przeceniony produkt, ponieważ sklep nie ma takiego obowiązku, który wynikałby z przepisów prawa – wyjaśnia Rafał Stępniewski. Sklep dopuszczający taką możliwość może jednak wprowadzić dodatkowe obowiązki jak np. oryginalne opakowanie lub może ograniczyć formę zwrotu płatności w postaci vouchera, który można wykorzystać w późniejszym czasie w danym sklepie. W takich przypadkach warto przy zakupie przecenionego towaru spytać sprzedawcę o to, czy będzie można dokonać zwrotu, w jakim terminie i na jakich warunkach.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (155 głosów, średnia: 4,79 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Jaworka  22 lipca 2015 07:32

    Bardzo rzadko korzystam z wyprzedży a jeśli już to długo się zastanawiam i przymierzam bo potem nie chcą przyjmować

    Odpowiedz
  2. Żanett  22 lipca 2015 09:03

    Zgadzam się. Kupowanie przez Internet daje większe możliwości, jeśli chodzi o ewentualne zwroty lub wymianę zakupionego towaru. Natomiast panie w sklepach stacjonarnych, potrafią być uparte, przy czym niektóre z nich, są nawet nieuprzejme w takich sytuacjach.

    Odpowiedz
  3. Patriszia  22 lipca 2015 10:28

    Bardzo przydatny artykuł.

    Odpowiedz
    • martucha180  22 lipca 2015 10:45

      Potwierdzam!

      Odpowiedz
    • Gocha  22 lipca 2015 14:00

      Ja także potwierdzam ;p

      Odpowiedz
  4. bbo  22 lipca 2015 12:23

    Ostatnio zwracałam towar w Re. Przygotowana byłam na zwrot na katę podarunkową, ale dostałam gotówkę. Towar był nieprzeceniony.

    Odpowiedz
  5. martuska665  22 lipca 2015 19:24

    to prawda. przez internet łatwiej

    Odpowiedz
  6. gusia.  23 lipca 2015 01:07

    Mi łatwiej przez internet kupować np.pościel itp. Z ubraniami zauważyłam,że tabela rozmiarów swoje,a ciuchy co innego.

    Odpowiedz
  7. Jurek  23 lipca 2015 13:12

    Świetny artykuł, który wyjasnia wiele wątpliwości. Wychodzi więc na to, że lepiej po prostu kupować przez Internet 🙂

    Odpowiedz
  8. martus2833  24 lipca 2015 08:10

    Nie zawsze che mi się użerać ze sprzedawcą, często nawet nie próbuję zwrócić towaru. Zawsze można obdarować koleżankę albo siostrę.

    Odpowiedz
  9. Anita  27 lipca 2015 18:19

    przydatny artykuł!

    Odpowiedz
  10. Trochę Szalona  2 sierpnia 2015 10:51

    Przez Internet jest zdecydowanie łatwiej, ale ja jednak wolę korzystać ze sklepów stacjonarnych, gdzie mogę sobie do woli przymierzać 🙂

    Odpowiedz
  11. Anetek259  7 czerwca 2019 14:17

    A co w przypadku wyrobów artystycznych. Maluje obrazy, które werniksuję dopiero po sprzedaży. W ten sposób mam pewność, ze dany produkt został zakupiony w innym wypadku zawsze mogę go przemalować lub z modyfikować. Mam taka informacje w swoim regulaminie z zaznaczeniem,ze towar z wyprzedaży nie podlega zwrotom i dlaczego, nie sprzedaje produktów gotowych a mimo wszystko klienci są roszczeniowi, pozdrawiam

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany