Zwroty towarów z wyprzedaży – co, gdzie i jak?
Zdecydowana większość Polaków korzysta w letnich wyprzedaży. Niestety nie zawsze te zakupy są do końca przemyślane. Czasami w domu jeszcze raz mierzymy kupione w szale zakupowym wśród etykiet z napisem SALE i… okazuje się, że to jednak nie to. Że bluzka, która wyglądała pięknie w sklepie, może z powodu światła, czy magicznej ceny wcale nie leży na nas dobrze. Jak wyglądają zwroty towarów z wyprzedaży , co nam wolno, do czego mamy prawo i gdzie bardziej się opłaca – w sklepie stacjonarnym, czy przy e-zakupach?
Zobacz także: Jak kupować ubrania na wyprzedażach
Zwroty towarów z wyprzedaży – E-klient ma łatwiej
Przecenione produkty w e-sklepie podlegają zwrotowi, jeśli wyprzedaż internetowa wiąże się z zawarciem umowy na odległość. Należy pamiętać, że zarezerwowanie produktu w sieci i jego kupno dopiero po obejrzeniu w sklepie stacjonarnym, nie będzie zawarciem umowy na odległość. – Gdy towar kupujemy online, nie mając możliwości jego dokładnego obejrzenia i sprawdzenia, wtedy mamy możliwość zwrotu. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, nawet gdy towar został przeceniony – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Zwrotom nie podlegają natomiast przecenione produkty, których w regularnych cenach także nie można zwracać – dodaje Stępniewski. Do takich produktów zaliczane są np. produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia np. zamówione online produkty spożywcze. W przypadku, gdy konsument po otrzymaniu produktu otworzył zapieczętowane opakowanie, nie będzie mógł zwrócić kosmetyków czy środków higienicznych, czyli produktów niezwracanych ze względu na ochronę zdrowia lub względy higieniczne. Podobnie jest w przypadku nagrań dźwiękowych, wizualnych lub programów komputerowych.
Zwroty towarów z wyprzedaży – Liczy się prawo a nie zapisy w regulaminie
W regulaminach sklepów internetowych zdarzają się zapisy mówiące o braku możliwości zwrotu przecenionego towaru. – Przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem powinni pamiętać, że działania promocyjne takie jak przeceny czy wyprzedaże, nie wyłączają zastosowania przepisów konsumenckich – podkreśla ekspert z Rzetelnyregulamin.pl. – Zapis o braku możliwości zwrotu towaru objętego promocją cenową lub wyprzedażą jest klauzulą niedozwoloną, za której stosowanie UOKiK może założyć na e-sklep karę finansową. Ponadto informacje o udzielanych rabatach i dostępnych promocjach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Za to również na e-sprzedawców może zostać założona kara – podkreśla Stępniewski
Zwroty towarów z wyprzedaży – Dobra wola sprzedawcy w sklepie stacjonarnym
Inaczej wygląda kwestia zwrotu przecenionych towarów w sklepach stacjonarnych. – W tym przypadku wyłącznie od woli sprzedawcy, tj. danego sklepu, zależy to, czy przyjmie z powrotem przeceniony produkt, ponieważ sklep nie ma takiego obowiązku, który wynikałby z przepisów prawa – wyjaśnia Rafał Stępniewski. Sklep dopuszczający taką możliwość może jednak wprowadzić dodatkowe obowiązki jak np. oryginalne opakowanie lub może ograniczyć formę zwrotu płatności w postaci vouchera, który można wykorzystać w późniejszym czasie w danym sklepie. W takich przypadkach warto przy zakupie przecenionego towaru spytać sprzedawcę o to, czy będzie można dokonać zwrotu, w jakim terminie i na jakich warunkach.