Zjedz śniadanie, nie przytyjesz

Do jednych z najczęstszych przyczyn nadwagi i otyłości zalicza się nieregularne spożywanie posiłków oraz niejedzenie śniadań. Dlaczego pierwszy posiłek ma tak duże znaczenia dla naszego zdrowia i sylwetki?

Zdrowe śniadanie

Śniadanie jest jednym z trzech najważniejszych posiłków, które powinniśmy spożywać w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia. Odpowiednio skomponowane napędza naszą przemianę materii po nocnej przerwie i dostarcza organizmowi niezbędnych składników budulcowych oraz energetycznych. Pierwszy posiłek należy zjeść w ciągu dwóch godzin po przebudzeniu, aby nie doprowadzić do znacznego spadku glukozy we krwi i zapobiec uczuciu znużenia, rozdrażnienia lub braku koncentracji. Warto zatem pamiętać o pożywnym śniadaniu przed wyjściem do pracy czy na uczelnię. A jak powinien wyglądać poranny posiłek?

 

Na dobry początek

Podstawę śniadania powinny stanowić zarówno produkty bogate w białko, jak i węglowodany złożone. Dobrym wyborem będą zatem kanapki z pełnoziarnistego pieczywa (np. razowego lub grahamka) z twarogiem, chudą wędliną lub jajkiem. – Na talerzu muszą się też znaleźć dodatki w postaci warzyw – najlepiej sezonowych, będących nieocenionym źródłem witamin, które dodatkowo pobudzają wydzielanie soków żołądkowych. Zdecydowanie unikajmy tłustych produktów i ciężkostrawnych potraw, ponieważ obciążają one układ pokarmowy i spowalniają procesy trawienne – mówi Magdalena Kanclerska, dietetyk z Centrum Naturhouse. Z kolei do picia odpowiednia będzie woda, herbaty ziołowe lub owocowe, a także czarna herbata z cytryną czy świeże soki z owoców. Jeśli decydujemy się na kawę, koniecznie dodajmy do niej mleka i nie pijmy jej na czczo.

Zdrowe śniadanie

 

Dodatkowa dawka energii

Dopełnienie pierwszego posiłku stanowi drugie śniadanie, które dostarcza dodatkowych źródeł energii i umożliwia sprawne funkcjonowanie organizmu. Może być on w postaci pełnowartościowej kanapki, owoców lub jogurtu z musli. Jeśli nie mamy czasu na zjedzenie drugiego śniadania, warto mieć zawsze pod ręką sok ze świeżo wyciskanych warzyw lub owoców.

 

W trosce o zdrowie i zgrabną sylwetkę

Odpowiednio skomponowane śniadanie dostarcza ok. 25-30% dziennej racji pokarmowej i ma duże znaczenie dla naszego zdrowia, kondycji umysłu, a także dla utrzymania szczupłej sylwetki. – Niejedzenie śniadań może prowadzić do zaburzeń wagi, a w szczególności do jej wzrostu. Osoby, które zgłaszają się do nas z problemem nadwagi często przyznają, że zdarza im się zapominać o porannym posiłku. W konsekwencji w ciągu dnia czują się głodni, spożywają większą ilość pożywienia i chętniej sięgają po wysokokaloryczne przekąski – przyznaje dietetyk z Centrum Naturhouse.

Chcąc zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe na zdrowsze, pamiętajmy przede wszystkim o regularnym spożywaniu posiłków, a każdy dzień zaczynajmy od pożywnego śniadania.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (146 głosów, średnia: 4,40 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. kas_kasia  28 lipca 2012 22:35

    Nie wyobrażam sobie dnia bez sniadania 🙂
    Moje ulubione to : twaróg z warzywami i 2 kromki chleba pełnoziarnistego 🙂
    lub musli z bananami 😀

    Odpowiedz
  2. katarina136  1 sierpnia 2012 20:42

    Moje ulubione śniadanie to musli z owocami. :):)
    Herbatę zieloną przyrządzam z plasterkami cytryny i kostkami lodu. 🙂 Rewelacyjny napój na upalne dni. 😉

    Odpowiedz
  3. BlackAndWihte  5 sierpnia 2012 21:53

    Przyznam się, że nie raz wyszłam gdzieś bez zjedzenia śniadania, fatalnie się z tym czułam, nie miałam odpowiedniej porcji energii. Choć jem nie mało to moja waga i tak stoi w miejscu.

    Odpowiedz
  4. nerdova  7 sierpnia 2012 19:42

    Nigdy bym nie powiedziała,że nie zjedzenie śniadania sprzyja wzrastaniu wagi :O Już nigdy nie wyjdę bez śniadania!

    Odpowiedz
  5. kupiska  15 sierpnia 2012 15:28

    Prawdą jest,ze sniadanie to najwazniejszy posiłek w ciągu dnia,ale tez sniadanie zdrowe,wiekszość z nas jada płatki oblepione cukrem…

    Odpowiedz
  6. m258  15 sierpnia 2012 15:34

    hmmm… ja tam bardzo rzadko w ogóle jem śniadania… nie mam czasu, dopiero jak jestem głodna to coś jem…

    Odpowiedz
  7. niieessiia  27 września 2012 10:56

    owsianka <3 samodzielnie zrobiona 😉

    Odpowiedz
  8. Masza  30 lipca 2013 09:02

    I ja sobie nie wyobrażam nie zjeść śniadania,w końcu to podstawowy posiłek.Dzięki niemu mamy energię na początek dnia.

    Odpowiedz
  9. ewalub  18 stycznia 2017 13:38

    Mniej więcej dwa miesiące temu zaczęłam jeść śniadania, normalnie w domu, a nie dopiero w pracy. I czuję się świetnie i myślę, że już wyglądam lepiej 🙂 Schudłam dzięki jedzeniu śniadań 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany