Zioła i przyprawy, czyli co powinniśmy uwzględnić w letniej diecie

Używanie ziół może umożliwić ograniczenie dodatku soli i syntetycznych wzmacniaczy smaku. Wszystkie zawierają duże ilości składników mineralnych, witamin i sporą dawkę błonnika pokarmowego. A zielony chlorofil pomaga usuwać z organizmu szkodliwe związki. Zioła można wykorzystywać do wzbogacania smaku i zapachu żywności oraz przedłużania trwałości produktów.

Zioła i przyprawy – ważny punkt codziennej diety

Zioła i przyprawy uwzględnione zostały w najnowszej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opublikowanej przez IŻŻ. Położono nacisk na to by codziennie jeść jak najwięcej warzyw i owoców.

Według zaleceń dietetyków owoce i warzywa powinny być jedzone w ilości minimum 400 g dziennie w proporcji ¼ do ¾, im ich więcej tym lepiej. Idealnie jeść ich jednak około 800 g lub więcej. Są one podstawą zdrowej diety, przeciwdziałają rozwojowi wielu chorób i zawierają cenne składniki pokarmowe. – mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Zioła i przyprawy dodatkowo wzmocnią efekt prozdrowotny takiej diety. Są bogate w cenne, związki bioaktywne. Jedną z najistotniejszych funkcji ziół są właściwości antyoksydacyjne, unieszkodliwiające wolne rodniki, powstające przy intensywnym wysiłku fizycznym, umysłowym i długotrwałym stresie. Najbardziej wartościowe jest suszone oregano.  Poza tym są bakterio i wirusobójcze, pomagają w regulacji parametrów lipidowych i działają przeciwnowotworowo.

Należy używać świeżych ziół, zwłaszcza latem jak i suszonych przypraw. Ostrożnie należy wybierać mieszanki i mix-y ponieważ często zawierają dodatek soli, cukru czy wzmacniaczy smaku.

Sól i cukier warto dodawać by podkreślić smak przygotowywanych potraw. Im więcej ziół będzie w garnku tym smak dania będzie bogatszy. Lotne związki obecne w przyprawach mogą również zwiększać odczucie słonego smaku. Sól należy dodawać jako ostatnią przyprawę lub przed samym podaniem. Zabezpieczy to  przed wchłonięciem się w struktury dania, w ten sposób możemy zredukować ilość soli nawet siedmiokrotnie. To doskonała prewencja nadciśnienia tętniczego. Do deserów i dań słodkich warto dodawać cynamon cejloński, wanilię czy kardamon, które zmniejszą konieczność dosładzania. – mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Jakie zioła na uspokojenie? Domowe sposoby na łagodzenie nerwów i dobry sen

Jakie zioła na uspokojenie? Domowe sposoby na łagodzenie nerwów i dobry sen

Zioła na uspokojenie to domowa metoda na stres i zszargane nerwy stosowana od lat. Nasze babcie chętnie sięgały do natury, żeby załagodzić nerwy lub gdy miały problem z zasypianiem. Jakie zioła na uspokojenie i poprawę nastroju są najlepsze i jak je stosować?

Co powinno częściej znajdować się na naszych talerzach?

  • Natka pietruszki – krwiotwórcze perpetuum mobile. Zawiera duże ilości żelaza i witaminy C, która wspomaga jego wchłanianie. Świetnie wpływa na higienę jamy ustnej bo neutralizuje nieprzyjemne zapachy np. po spożyciu cebuli lub czosnku.
  • Lubczyk – to doskonały, naturalny wspomagacz smaku o bardzo intensywnym, bulionowym zapachu. Warto dodawać go do wywarów i sosów podczas gotowania, by oddał daniu pełnię aromatów. Wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie – polecany jest przy reumatoidalnym zapaleniu stawów i dnie moczanowej.
  • Cynamon cejloński – na półkach sklepowych znajdziemy najczęściej cynamon cassia. Warto poszukać „cejlońskiego”, bo to właśnie on działa regulująco na poziom glikemii i wspomaga wątrobę. Jest nieco delikatniejszy w smaku, a po wyglądzie rozróżnić go można wyłącznie wtedy gdy będzie sprzedawany w całości – cynamon cejloński ma rozwarstwioną strukturę, a cassia to lity kawałek drewna.
  • Kurkuma – kurkumina, związek bioaktywny zawarty w kurkumie, to bardzo silny antyoksydant. Spowalnia procesy neurodegeneracyjne przeciwdziałając chorobie Alzheimera, pomaga w regulacji poziomu glukozy we krwi i parametrów lipidowych. Ma dość neutralny smak, więc można  stosować ją jako ubarwienie dań.
  • Kolendra – wykazuje właściwości chelatujące metale ciężkie. Powinna dominować na talerzach, kiedy jest wyższy poziom zanieczyszczeń powietrza.

Jak wygląda zatem domowa apteczka?

Zioła i przyprawy przynoszą również prozdrowotny efekt. Jakie funkcje mogą spełniać poszczególne zioła i warzywa?

  • Poprawiają pracę jelit – mięta, szałwia, koper włoski, koperek, rumianek, majeranek, kminek
  • Leczą ból gardła – szałwia, tymianek, czosnek
  • Zmniejszają przeziębienie – czarny bez, czosnek, lipa, rumianek, dzika róża
  • Usuwają kaszel – tymianek, majeranek
  • Regulują poziom glukozy we krwi – liście morwy białej
  • Działają na włosy, skórę, paznokcie – skrzyp polny, pokrzywa

Nie powinno być ciężko zwiększyć udziału ziół i przypraw w codziennej diecie. Zarówno tradycjonaliści jak i fani kuchni świata dopasują wyjątkowe, pasujące ich kubkom smakowym dodatki. Warto wprowadzić świeżość dodając nowe lub podmieniając używane wcześniej przyprawy na inne. Warto zatem zaopatrzyć się w arsenał ziół by zawsze mieć je pod ręką.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (21 głosów, średnia: 5,00 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Magdalena  9 lipca 2022 14:45

    Ziółka są ok 🙂

    Odpowiedz
  2. janka1312  10 lipca 2022 22:12

    i moje ulubione rozmaryn i majeranek

    Odpowiedz
  3. Jaworka  11 lipca 2022 10:32

    A u mnie w tym roku w ogrodzie wysyp skrzypu polnego

    Odpowiedz
  4. Hidari11  14 lipca 2022 08:35

    Zioła i przyprawy warto dodawać do różnych potraw, a możliwości i przepisów jest od groma. Można przebierać w smakach i formach. Często dodaję do zup, sałatek, miksów mięsno- warzywnych na ciepło, a świeżo zebrane z ogródka na kanapki. Przyprawy mają dużo korzystnych dla zdrowia właściwości. Po prostu- zdrowie na talerzu (lub w kubku, misce, jakimkolwiek naczyniu 🙂 ).

    Odpowiedz
  5. mójogród  21 lipca 2022 12:50

    A najlepiej z własnego ogródka lub balkonu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany