Zimowa dieta – co jeść i pić?

Nadeszła zima, a nam zwiększyła się ochota na wysokokaloryczne produkty i posiłki, gdyż nasz organizm w tym czasie potrzebuje więcej energii. Razem z dietetykami postaramy się Wam podpowiedzieć jakie produkty wybierać żeby nabrać odporności na przeziębienia, a przy okazji nie złapać dodatkowych kilogramów.

Zimowa dieta - co  jesc i pic

Przede wszystkim rozgrzewanie!

Zimą bardzo ważne jest jedzenie zup, ponieważ to one rozgrzewają organizm, dostarczają wodę, zimą narażeni jesteśmy na wysuszanie przez ogrzewanie, mniej też zwykle pijemy ? mówi Małgorzata Gajewczyk, dietetyk z Akademii Zdrowego Żywienia.

Zimą niezależnie od posiłku powinniśmy stawiać na dania, które będą nas rozgrzewały. Do ich przyrządzenia sięgajmy po warzywa sezonowe (ziemniaki, marchewkę, pietruszkę, seler, buraki)  kasze jak i produkty, które dodatkowo będą nas uodparniały np. kiszoną kapustę, kiszone ogórki ? radzi Dorota Dębogórska, dietetyk z wrocławskiego Gabinetu Dietetycznego. Bardzo dobrze zimą sprawdzają się gulasze na chudym mięsie oraz gęste zupy kremy, które długo przebywają w żołądku. Może to być np. gęsta zupa jarzynowa, krem z dyni. Opcji jest naprawdę wiele. ? dodaje Dębogórska.

Do  przyrządzenia  zimowych zup warto wybrać niskozmineralizowaną wodę źródlaną np. Złoty Potok. Będzie ona doskonałą alternatywą dla wody wodociągowej, gdyż w wielu miejscach nie ma ona najlepszej jakości i smaku. Naturalną wodę źródlaną Złoty Potok cechuje bardzo duża uniwersalność i neutralny skład minerałów.

Woda źródlana może nam również posłużyć do parzenia herbaty, która jest idealnym napojem na mroźne dni. Możemy tradycyjnie wybrać czarną herbatę z dodatkiem cytryny, ale nie ma co się ograniczać wyłącznie do jednego smaku. Szczególnie polecamy zieloną herbatę, która dodatkowo dobrze wpływa na pracę naszego metabolizmu.

Zimowa dieta - rozgrzewanie

Pamiętaj o żelazie i magnezie!

Kolejnym  ważnym  elementem w naszej zimowej diecie powinno być stałe uzupełnienie zapasów żelaza i magnezu. Pierwiastki te pomagają wzmocnić naszą odporność na warunki pogodowe i na stres, wspomagają  koncentracje i chronią przed anemią. Znajdziemy je np. w orzechach, rybach, kaszy gryczanej czy fasoli.

Zimowa dieta

Zamień batona na pieczone owoce!

Dla łasuchów polecamy ciasta z owocami i pieczone owoce. Są one tak samo smaczne jak np. ciasta z ciężkimi kremami, a zawierają o wiele mniejszą ilość kalorii i węglowodanów. Powinniśmy również zrezygnować z tradycyjnych słodyczy jak np. batony czekoladowe. Zawierają one cukry proste, które są odpowiedzialne za gromadzenie się nadprogramowego tłuszczu. Uczucie sytości zapewni nam wapń, który znajduje się w mleku i jego przetworach,  kaszy, roślinach strączkowych.

Zimowa dieta - pieczone owoce

Wzmacniamy organizm!

Podczas zimy polecamy również wzmacniać się czosnkiem i  cebulą. Oba warzywa mają właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Dodatkowo powinniśmy wzmacniać nasz organizm owocami i warzywami które są dostępne w postaci świeżej  (bakłażany, dynia, cukinia, cytrusy) i mrożonej ? dodaje Małgorzata Gajewczyk z Akademii Zdrowego Żywienia. Musimy pamiętać, że nasz organizm zimą potrzebuje dużej ilości witamin i składników mineralnych, aby mógł poradzić sobie z różnymi infekcjami, dlatego pamiętajmy o warzywach i owocach i kupujmy mrożone lub nawet  te przetworzone.

Zimowa dieta - czosnek i cebula na wzmocnienie

 

Zobacz także: Dieta dla zdrowych oczu

Dieta-dla-zdrowych-oczu
Popraw swój metabolizm w okresie zimowym

Zwiekszenie-metabolizmu-zima

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (138 głosów, średnia: 4,64 z 5)
zapisuję głos...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany