Zdrowa i szczupła sylwetka na nowy rok

Dla wielu osób nowy rok to czas zmian. Jak pokazują badania, jednym z najczęstszych postanowień noworocznych jest przejście na dietę – jak wytrwać?

Dla wielu osób nowy rok to czas zmian. Jak pokazują badania, jednym z najczęstszych postanowień noworocznych jest przejście na dietę – taki cel stawia sobie 42% Polaków. Niestety aż 85% obietnic nie trwa dłużej niż trzy miesiące, a sukces odnosi zaledwie 5% deklarujących zmiany. Dlaczego? Wśród najczęstszych przyczyn niepowodzeń w staraniach o poprawę sylwetki i zdrowego stylu życia dominuje brak motywacji, zniechęcenie brakiem natychmiastowych efektów oraz niewłaściwe podejście do odchudzania.

Zdrowa dieta

Jedz dużo, chudnij zdrowo

Wiele osób planujących zrzucanie zbędnych kilogramów rozpoczyna zmagania z wagą od stosowania restrykcyjnej diety opartej na ograniczaniu spożywanych produktów oraz liczeniu kalorii. Sposobem na szczupłą sylwetkę ma być wyeliminowanie z diety węglowodanów i tłuszczów, głodówka lub suplementy diety wspomagające odchudzanie. Zwykle prowadzi to do frustracji związanej z niemożnością zaspokojenia głodu lub apetytu na konkretny produkt, rozstrojeniem organizmu oraz efektem jojo. I dieta zamiast skutkować dziesięcioma zrzuconymi kilogramami, sprawia, że waga pokazuje piętnaście dodatkowych.

Tymczasem zdrowe odżywianie prowadzące do atrakcyjnej figury wcale nie musi być trudne, męczące i skazane na porażkę. Kluczem do sukcesu jest zmiana nie tylko nawyków żywieniowych, ale i sposobu myślenia oraz życia. Zbilansowana dieta, zdrowe produkty oraz częste posiłki nie mogą być planem na najbliższe tygodnie, ale sposobem żywienia stosowanym na co dzień.

–  Zbilansowana dieta wcale nie musi być nudna i niesmaczna – tłumaczy Katarzyna Adamczyk z sieci restauracji śniadaniowo-lunchowych Canappka. – Odpowiednio skomponowany jadłospis powinien dostarczać organizmowi składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Podstawę takiej diety stanowią właściwie dobrane proporcje witamin i składników mineralnych, węglowodanów, białek, tłuszczów i błonnika. W codziennym menu nie powinno zabraknąć świeżych warzyw i owoców, produktów zbożowych i mlecznych, mięsa oraz ryb. Produkty, których trzeba unikać to fast food’y, używki i słodycze.

Ważny jest nie tylko rodzaj produktów, ale również ich skład. Chleb razowy, który zaliczany jest do kategorii zdrowa żywność, może mieć w swoim składzie karmel lub syrop glukozowo-fruktozowy. Podobnie jest z płatkami musli, które bywają sztucznie dosładzane. By mieć pewność, że produkty, które wybieramy są  w stu procentach naturalne, warto robić zakupy u lokalnych dostawców i dokładnie sprawdzić co znajduje się w środku.

Odchudzanie z głową

Jednym z głównych błędów często popełnianych w odchudzaniu jest wyznaczanie sobie nierealistycznych celów i oczekiwanie efektów już na drugi dzień po zmianie nawyków żywieniowych. Jeżeli ktoś waży 70 kilogramów, nie schudnie – i nie powinien – 15 kilo w trakcie pierwszego miesiąca. Proces zrzucania wagi warto rozłożyć na etapy i zaplanować długofalowo. Nie należy też zniechęcać się drobnymi niepowodzeniami: kawałek pizzy czy kilka kostek czekolady nie przekreśli dotychczasowych wysiłków. Oczywiście w rozsądnych ilościach. By zmobilizować się do wytrwania w postanowieniu i nie ulegać pokusom dobrze jest myśleć o przyszłych efektach.

–  Jesteś tym, co jesz to nie banał. Podstawą zdrowego odżywiania jest pięć posiłków spożywanych w miarę równych odstępach czasowych, z których najważniejszym jest oczywiście śniadanie. Jest ono istotne, ponieważ dostarcza glukozę dającą energię do właściwego funkcjonowania – dodaje Katarzyna Adamczyk z sieci Canappka. – Zbyt duże przerwy między posiłkami lub jedzenie „na zapas” sprawiają, że organizm odkłada tkankę tłuszczową. Paradoksalnie im częściej jemy, tym metabolizm bardziej przyspiesza. Ważne jednak by były to zdrowe produkty pozbawione konserwantów, barwników i chemicznych aromatów.

Drogą do szczupłej sylwetki jest nie tylko dieta ale i aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia połączone z racjonalnym odżywianiem pozwalają spalić kalorie i przyspieszają przemiany metaboliczne, przez co przyczyniają się do redukcji tkanki tłuszczowej. Dla osób, które same nie potrafią zmobilizować się do uprawiania sportu lub nie wiedzą jak skomponować zbilansowany posiłek, pomocna może być rada specjalisty.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (237 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  29 stycznia 2014 20:34

    Same cenne rady, których staram się przestrzegać, ale robię jeden podstawowy błąd. Jem zaledwie trzy posiłki dziennie, a bywa, że dwa 🙁

    Odpowiedz
  2. Agnieszka  31 października 2015 14:33

    Bardzo cenne porady

    Odpowiedz
  3. AnnStyl  9 lutego 2016 09:31

    Bardzo pouczający artykuł i cenne wskazówki. Ale oprócz czytania trzeba jeszcze wdrożyć je w życie. A z tym zapewne wiele osób już będzie mieć problem, bo jak zwykle znajdzie 1000 i jeden powód dla, którego to on właśnie nie da rady. Szkoda.

    Odpowiedz
  4. efffciaa  3 marca 2016 09:57

    Ciekawy artykuł , ale na dłuższą metę diety są nie dla mnie , ponieważ nigdy nie potrafię wytrwać zbyt długo . lepiej mi idzie jedzenie wszystkiego ale dużo ruchu fizycznego

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany