Zdrowa dieta na dobrą pamięć i koncentrację

Zdrowy tryb życia i odpowiednia dieta nie tylko wpływają na odpowiednie funkcjonowanie naszego organizmu i pomagają nam zrzucić wagę, ale także mogą zmienić nasz komfort życia. O tym jak wygląda dieta na dobrą pamięć i koncentrację mówimy z ekspertem mgr Dianą Wolańską – dietetykiem i ekspertem sm24.pl

dieta na dobrą pamięć

 Zobacz  także: Tylko katar, czy zapalenie zatok ?

Zdrowa dieta na dobrą pamięć i koncentrację – Choroby przewlekłe

–  Zbilansowana dieta jest niezwykle ważna w przypadku osób, które cierpią na choroby przewlekłe. Pamiętajmy, że organizm chorego funkcjonuje zupełnie inaczej niż organizm osoby zdrowej, a co za tym idzie ma inne potrzeby. Zdrowa dieta nie wyleczy nas całkowicie, ale może znacznie poprawić jakość naszego życia i łagodzić postępy chorobymówi dietetyk, mgr Diana Wolańska, ekspert portalu sm24.pl.

Odpowiednia dieta może pomóc m.in. pacjentom z SM w zmniejszeniu uczucia zmęczenia, kontrolowaniu wagi czy zniwelowaniu problemów z pęcherzem. Chorzy na stwardnienie rozsiane powinni przede wszystkim spożywać produkty bogate w kwasy omega -3, które mogą wspomóc odbudowę osłonek mielinowych nerwów w początkowej fazie choroby, spowolnić jej proces, a także zapobiec niekorzystnym zmianom w systemie odpornościowym. Kwasy te możemy znaleźć w rybach, zwłaszcza tych pochodzenia morskiego (np. łosoś, tuńczyk), olejach (rzepakowy, oliwa z oliwek) oraz orzechach, pestkach i nasionach. Witamina D ma również dobroczynny wpływ na łagodzenie postępów choroby. Znajdziemy ją w morskich rybach, tranie, żółtku jaj i produktach nabiałowych. Chorzy na SM powinni także spożywać produkty mięsne, bogate w witaminę B12, tłuszcze roślinne oraz odpowiednią ilość warzyw i owoców – źródła antyoksydantów.

 Więcej porad dotyczących podstawowych zasad odżywiania i informacji jakich produktów spożywczych należy unikać, znajdziesz w specjalnie opracowanym przez eksperta kursie e -learningowym  na portalu sm24.pl w zakładce „Jedz SMacznie i zdrowo”.

Zdrowa dieta na dobrą pamięć i koncentrację – Piramida żywienia

 Nie ma jednego produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie potrzebne człowiekowi składniki odżywcze. Dlatego, nawet jeśli nie cierpisz na chorobę przewlekłą, niezwykle ważna jest różnorodność spożywanych produktów. Zbilansowana dieta to taka, która gwarantuje dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych we właściwych proporcjach. Jak więc prawidłowo komponować swoje posiłki?  Na to pytanie najlepiej odpowiada piramida żywienia.   

 

  • Podstawę codziennej diety stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe, które powinniśmy spożywać nawet 5 razy dziennie. Pieczywo, kasze, ryż czy płatki owsiane dostarczą organizmowi odpowiedniej ilości energii.
  • Warzywa i owoce są najlepszym źródłem witamin, substancji mineralnych i błonnika. Powinniśmy spożywać je w postaci surowej lub gotować krótko. Niektóre z nich, takie jak np. jagody, banany czy awokado wspomagają dodatkowo pracę mózgu. Najlepiej przyjmować minimum 4 porcje warzyw i 2-3 porcji owoców dziennie.
  • W naszej diecie nie powinno zabraknąć też 2 do 3 porcji produktów mlecznych, takich jak mleko czy jogurty. Te produkty zaopatrzą nasz organizm w wapń, białko, witaminy z grupy B, witaminę A i D.
  • Źródłem niezbędnych produktów białkowych są ryby, mięso, jaja i rośliny strączkowe. Ryby zawierają cenne kwasy tłuszczowe, a rośliny strączkowe są doskonałym źródłem białka roślinnego. Powinniśmy spożywać nie więcej niż jedną porcję tych produktów dziennie.
  • Na szczycie piramidy znajdują się tłuszcze, których ilości w diecie powinny być umiarkowane. To one tworzą w 70% mielinę, czyli tłuszczowo – białkową powłokę neuronu, odżywiając go i przyspieszając przewodzenie. Wskazane są przede wszystkim te pochodzenia roślinnego, jak oliwa z oliwek – źródło kwasów tłuszczowych omega -3 i omega -6.

 

 

Zobacz także:Terror odchudzania – Piękne bo chude?

Zdrowa dieta na dobrą pamięć i koncentrację –  6 kroków do długowieczności

 Pij dużo wody – nasz najważniejszy organ – mózg w 80% składa się z wody, a jej niedobór bardzo go osłabia. Woda pomaga w odżywianiu komórek, regulowaniu temperatury ciała oraz jest niezbędna do usuwania szkodliwych produktów przemiany materii. Dlatego, dla utrzymania zdrowia musimy uzupełniać jej niedobory i wypijać co najmniej 8 szklanek dziennie.

 Zachowaj umiar w spożywaniu słodyczy – są źródłem pustych kalorii, czyli nie zawierają żadnych cennych składników odżywczych. Ogranicz ich spożycie, zastępując je świeżymi i suszonymi owocami czy orzechami, a gdy masz ochotę na czekoladę, sięgnij po tę gorzką.

 Odżywiaj się regularnie – spożywaj 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Zapobiegnie to uczuciu głodu i spożywaniu dużych posiłków zawierających nadmiar kalorii.

 Ćwicz ciało i umysł – ćwiczenia fizyczne nie tylko wzmacniają pracę serca, poprawiają kondycję i koordynację ruchową, ale też polepszają nastrój, ułatwiają zasypianie i zapobiegają nadwadze. Pamiętaj, że aktywność fizyczna musi być dobrana do Twojego stanu zdrowia! Nie zapominaj też o ćwiczeniach umysłu. Graj w scrabble, rozwiązuj krzyżówki i w miarę możliwości zrezygnuj z używania kalkulatora.

Dbaj o różnorodność posiłków – to podstawa zbilansowanej diety. Im jest ona bardziej różnorodna tym większe prawdopodobieństwo, że dostarczymy organizmowi więcej potrzebnych składników odżywczych. Jeśli nie wiesz jak komponować posiłki, przykładowe, gotowe jadłospisy znajdziesz na portalu sm24.pl w zakładce „Jedź SMacznie i zdrowo”.

Umysł też jest głodny! – chorobom przewlekłym, zwłaszcza tym o podłożu neurologicznym, często towarzyszą problemy z pamięcią. Aby poprawić pracę mózgu, musimy dostarczyć mu odpowiedniej ilości węglowodanów złożonych. Znajdziemy je w nasionach, ziarnach zbóż, mące z pełnego przemiału, kaszach, ziemniakach, fasoli i soczewicy.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (194 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Zanett  14 kwietnia 2015 07:49

    Moim zdaniem, najistotniejszym punktem wspomnianym w powyższym tekście, jest dbałość o różnorodność posiłków. Spożywanie wszystkich produktów, jednych częściej, innych rzadziej, plus jedzenie z opamiętaniem to najlepszy sposób na zdrową, zbilansowaną dietę.

    Odpowiedz
  2. lilkawodna  14 kwietnia 2015 07:54

    Wszystkie rady bardzo ważne i przydatne. Często dbamy o wszystkich w koło a o sobie zapominamy. Trzeba dbać o siebie by móc dbać o innych jak najdłużej.

    Odpowiedz
  3. Gocha  14 kwietnia 2015 08:11

    Myślę, że w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do zapamiętania mnóstwo pinów, numerów itp, każdemu z nas przyda się dieta na pamięć i koncentrację ;p

    Odpowiedz
  4. bbo  14 kwietnia 2015 09:12

    Ziarenka przychodzą z pomocą. Suszone bakalie też!

    Odpowiedz
  5. martucha180  14 kwietnia 2015 09:40

    Na pamięć orzechy!

    Odpowiedz
  6. macierzanka  14 kwietnia 2015 11:29

    Należy stosować się do tych wskazówek ,aby poprawić swoją pamięć.

    Odpowiedz
  7. Patriszia  14 kwietnia 2015 15:18

    oo przydałoby mi się coś na pamięć…

    Odpowiedz
  8. lilka  14 kwietnia 2015 15:19

    gdzies czytalam jeszcze ze niedobor magnezu utrudnia koncentracje…

    Odpowiedz
  9. Kmakolagwa  14 kwietnia 2015 15:25

    Bardzo ważne porady. Nie wiedziałam o niektórych z tych produktów. Lepiej zadbać o dietę niż faszerować się niepotrzebnie różnymi specyfikami na poprawę pamięci.

    Odpowiedz
  10. basiaj  14 kwietnia 2015 19:53

    Artykuł bardzo potrzebny. A te wspomagacze pamięci, które można nabyć?

    Odpowiedz
  11. girlblack  15 kwietnia 2015 22:10

    ziarna i orzechy..mniam mniam 🙂

    Odpowiedz
  12. luna341  17 kwietnia 2015 21:03

    Buraki często goszczą na moim stole

    Odpowiedz
  13. magda6915  18 kwietnia 2015 19:28

    Polecam migdały 🙂

    Odpowiedz
  14. Hidari11  20 kwietnia 2015 05:23

    Ja czuję, że lepiej mi się myśli, po płatkach owsianych, kakao i kawie.

    Odpowiedz
  15. Ewelina  21 kwietnia 2015 09:36

    Uwielbiam buraki! 🙂

    Odpowiedz
  16. Anita  29 kwietnia 2015 11:21

    no niestety moja pamięć ostatnio szwankuje 🙁

    Odpowiedz
  17. kasiadrozdz  19 lutego 2017 15:15

    Wypijanie codziennie pół litra soku z buraków poprawia krążenie krwi w mózgu, przez co może hamować rozwój demencji w starszym wieku

    Odpowiedz
    • kasiadrozdz  19 lutego 2017 15:16

      Czerwone buraki – ich uzdrawiającą moc poczujesz natychmiast
      warto!!

      Odpowiedz
    • kasiadrozdz  19 lutego 2017 15:16

      Burak to rzadko spotykana kopalnia cennych pierwiastków w jednym warzywie. W połączeniu z resztą składników, jakie zawiera daje unikalne i wielotorowe bardzo silne efekty terapeutyczne. Najefektywniej działa surowy sok z buraka, który smakuje przepysznie.

      Odpowiedz
      • kasiadrozdz  19 lutego 2017 15:16

        Co zawierają buraki?

        Witaminy A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, C
        Pierwiastki: żelazo, potas (tylko 2 buraki to az 528mg potasu !), magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, oraz bardzo rzadkie pierwiastki jak rubid i cez
        Ponadto zawierają cukry, białka, bioflawonidy, karoten, betaninę, mnóstwo kwasu foliowego, kwas jabłkowy, cytrynowy, szczawiowy, nikotynowy, antocyjany.
        Są niskokaloryczne 100g zawiera tylko 38 kcal.
        Błonnik

        Odpowiedz
        • kasiadrozdz  19 lutego 2017 15:17

          Buraki zajmują pierwsze miejsce w walce z rakiem. Czerwono-fioletową barwę nadają im betacyjany. Związki te pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. Gdy dowiadujemy się o chorobie dla wielu jest to jak wyrok, jednak istnieje wiele historii świadczących o tym, że z raka można się wyleczyć.

          Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany