Zatrzymanie wody w organizmie – jak się pozbyć problemu?

Jakie są objawy i przyczyny nadmiaru wody w organizmie? Jak zwalczyć tę dolegliwość? Sprawdźcie!

Zatrzymanie wody w organizmie może powodować opuchliznę, obrzęki i wzrost wagi ciała. Często problem związany jest z siedzącym trybem życia lub zażywaniem pewnej grupy leków. Na nadmiar wody w organizmie mogą mieć wpływ także wahania hormonalne. Czasami może być to również objaw poważnych chorób. Jak pozbyć się kłopotu i poprawić jakość życia? 

Zatrzymanie wody w organizmie

pixabay.com

Woda – jaką należy pić, żeby być zdrowym?

Woda – jaką należy pić, żeby być zdrowym?

Woda to podstawa. Należy wypijać jej 2 litry dziennie. Większość z nas nie wie jednak, po którą najlepiej sięgnąć w sklepie. Niewielu rozróżnia też wodę mineralną od źródlanej i stołowej. Która z nich jest najbardziej

Zatrzymanie wody w organizmie: objawy

Najczęstsze objawy to obrzęki (np. rąk, nóg, twarzy), wzrost masy ciała, wrażenie ciężkości, uczucie zmęczenia, obniżenie koncentracji, rozdrażnienie i bóle głowy. Opuchnięte powieki rano, uczucie ciasnych butów pod koniec dnia także mogą świadczyć o zatrzymaniu wody w organizmie.

Zatrzymanie wody w organizmie: przyczyny

Zatrzymanie wody w organizmie najczęściej jest wynikiem ucieczki wody z naczyń krwionośnych i gromadzenia się  jej w tkankach. Przyczynami problemu mogą być następujące:

niewystarczająca ilość wody w organizmie

Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje codziennie 2-2,5 l. Należy jednak pamiętać, że dla osób aktywnych fizycznie ta ilość powinna być jeszcze większa. Jeśli nie dostarczymy odpowiedniej ilości płynów, organizm będzie się bronił przed ich utratą. Zacznie gromadzić zapas wody w tkance podskórnej na zapas, aby uniknąć odwodnienia.

nadmiar sodu i niedobór potasu w diecie

Zaburzenia gospodarki wodnej organizmu mogą być spowodowane niewłaściwą dietą. Zbyt duża ilość sodu, soli w menu (np. wędliny, sery topione, słone przekąski, gotowe płatki śniadaniowe) mogą przyczynić się do kłopotów zdrowotnych. Niedobór potasu również może doprowadzić do zatrzymania wody w organizmie. Sód wraz z drugim pierwiastkiem powinien znajdować się w równowadze, zapewnia to właściwe nawodnienie komórek i przestrzeni międzykomórkowej. Warto pamiętać, że dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 gramów (ok. 2 g sodu). Dlatego tak duże znaczenie ma to, co jemy.

restrykcyjna dieta odchudzająca

Zbyt ostra kuracja odchudzająca lub jadłospis ubogi w białko mogą doprowadzić nie tylko do niedożywienia. Restrykcyjna dieta może spowodować, że płyny fizjologiczne przesączą się przez ściany naczyń krwionośnych oraz limfatycznych, powodując obrzęki i tym samym zatrzymanie wody w ciele.

leki

Niektóre środki lecznicze mogą doprowadzić do zaburzeń w gospodarce wodnej, np. pigułki antykoncepcyjne regulujące termin okresu, kortykosteroidy, niesteroidowe leki przeciwzapalne, fludrokortyzon, blokery kanału wapniowego.

siedzący tryb życia

Mała aktywność fizyczna sprawia, że krew w naczyniach krąży wolniej. Słabe krążenie powoduje natomiast zastój płynów w tkankach i doprowadza do powstawania obrzęków nóg. Podobnie długotrwałe przebywanie w jednej pozycji (siedzenie za biurkiem, długie podróże samochodem, pociągiem) utrudnia odpływ krwi żylnej.

Inne przyczyny zatrzymywania wody w organizmie to m.in. nadużywanie alkoholu, zbliżająca się miesiączka, ciąża, upały.

Zatrzymanie wody w organizmie

pixabay.com

Zatrzymanie wody w organizmie: choroby

Niekiedy problemy z gospodarką wodną w organizmie mogą wskazywać na poważne choroby. Obrzękami i dusznościami (wysiłkowymi, nocnymi) objawia się niewydolność serca. Przewlekłe obrzęki kończyn, brązowe zabarwienie skóry, uczucie dyskomfortu („ciężkich nóg”), owrzodzenia tej okolicy – wskazują na przewlekłą niewydolność żylną (żylaki). Problemy z zatrzymaniem wody w organizmie mogą mieć również osoby cierpiące na zakrzepicę, choroby nerek, tarczycy lub wątroby.

Zatrzymanie wody w organizmie: sposoby walki z problemem

Każdy potrzebuje indywidualnej kuracji, w zależności do ilości tkanki tłuszczowej, wieku oraz płci. Plan należy skonsultować ze specjalistą, istnieje jednak kilka uniwersalnych sposobów na poradzenie sobie z problemem zatrzymywania wody w organizmie. Oto one:

modyfikacja diety

Należy pamiętać o regularnym piciu wody. Warto dziennie wypijać ok. 2 l małymi porcjami, nawet gdy nie odczuwa się pragnienia. Niedostateczna ilość płynów w organizmie ma negatywny wpływ na pracę nerek, wątroby, procesy wypłukiwania toksyn i spalania tłuszczu. Prócz wody, można pić zioła oczyszczające (np. pokrzywę, mniszek lekarski, czystek). Rano przed śniadaniem dobrze jest pić wodę z cytryną (oczyszcza z toksyn, dodaje energii, działa moczopędnie),

Warto ograniczyć ilość soli w pożywieniu. Zatrzymuje ona wodę w organizmie, powoduje nadmierne gromadzenie się płynów. Należy więc nie tylko używać mniej soli kuchennej, ale też wyeliminować z codziennego jadłospisu produkty wysoko przetworzone (np. słodycze, słone przekąski, gotowe dania,  sklepowe wędliny). Najlepiej stawiać na żywność naturalną, bez konserwantów, sztucznych dodatków.

Codziennie powinno się jeść warzywa i owoce (najlepiej surowe), gdyż są bogate w potas. Dobrze jest sięgać po ziemniaki, pomidory, pietruszkę, banany, seler, kiwi oraz awokado. Warto jeść produkty bogate w wodę – ogórki, melony, truskawki. Owoce, warzywa pomagają utrzymać odpowiednią równowagę sodu i potasu. Dobrze jest sięgać po produkty bogate w błonnik (płatki owsiane, otręby, pełnoziarniste pieczywo) oraz naturalne probiotyki (kiszonki, kefiry).

Japońska dieta – orientalny sposób na zdrowie

Japońska dieta – orientalny sposób na zdrowie

Japończycy wystrzegają przejadania się i prowadzą zdrowy tryb życia, dzięki temu są pogodni, pełni energii oraz towarzyscy. Ich dieta uważana jest za jedną z najlepszych na świecie. Dlaczego?

aktywność fizyczna

Warto codziennie wykonywać umiarkowane ćwiczenia fizyczne, np. na uda, pośladki, brzuch. Dobrym sposobem jest bieganie, marsz lub spacer (co najmniej 30 min.). Przy siedzącej pracy warto co kilka minut poruszać nogami, unosić je równolegle do podłogi. Dobrze jest robić przerwy, by się rozprostować. Dzięki aktywności fizycznej organizm będzie silniejszy, lepiej dotleniony, a naczynia rozszerzone.

Jak wysmuklić uda? Najlepsze ćwiczenia na uda i inne sposoby

Jak wysmuklić uda? Najlepsze ćwiczenia na uda i inne sposoby

Nie każda z nas może się pochwalić figurą modelki. Zmorą wielu kobiet są szerokie biodra i uda. Jak je wysmuklić? Co zrobić, by były zgrabne, jędrne i szczupłe? Podpowiadamy!

masaż

Masaż limfatyczny może pomóc w usunięciu nadmiaru zgromadzonych płynów. Pobudza krążenie krwi i limfy, pomaga usunąć toksyny, ujędrnia skórę. Likwiduje uczucie „ciężkich nóg”, przyspiesza regenerację organizmu, odchudzanie. Zanim jednak zdecydujesz się na ten zabieg, umów się na wizytę do specjalisty.

Szczotkowanie ciała na sucho – ten masaż warto wykonywać!

Szczotkowanie ciała na sucho – ten masaż warto wykonywać!

Szczotkowanie ciała na sucho to sposób dbania o kondycję skóry, który znały już nasze babki, a teraz powraca! Z powodzeniem stosują je Japonki, których kondycja skóry jest niedoścignionym ideałem. Na twarz stosują one wałek jadeitowy

Powyższe informacje są jedynie sugestią i nie powinny zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem, należy skonsultować się z lekarzem.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (147 głosów, średnia: 4,20 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Blanka  27 sierpnia 2019 12:56

    Zmiany hormonalne- u mnie to z tym miało związek. Całe szczęście dzisiaj już mogę pozwolić sobie na antykoncepcję inną niż ta chemiczna. Mam męża- stałego partnera ;p dziecko i stabilną sytuację, po dziecku zdecydowaliśmy że będę zabezpieczać się mechanicznie diafragmą caya i bardzo nam to odpowiada. Już nie mam problemów z cellulitem i libido, a poczucie ochrony jest też bardzo duże.

    Odpowiedz
  2. DomologiaStosowana  24 marca 2020 14:33

    Jedno jest pewne: tabletki na nadmiar wody nie załatwią sprawy… Trzeba działać kompleksowo – zadbać o dietę, tarczycę oraz nerki!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany