Zalety pływania – czyli basen dobry w każdym wieku i prawie na wszystko

O zaletach pływania i jego dobroczynnym wpływie na nasz kręgosłup opowiada Jacek Jordan, specjalista reumatolog z Scanmed Universum w Krakowie.

pływanie, pływanie_kręgosłup

Podstawowa zaleta – odciążenie stawów w wodzie

– Aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem higienicznego trybu życia. Zalecam jednak pływanie, jako najlepszą formę aktywnego wypoczynku, który niesie wiele dobrego dla ogólnego zdrowia. Terapia ruchowa w wodzie jest od lat ważnym elementem rehabilitacji po urazach. Jest też ważna w leczeniu schorzeń stawów. Nie przypadkowo właśnie woda została wybrana, daje ona bowiem poczucie lekkości, ale i łagodny opór. Umożliwia to efektywne ćwiczenia osobom cierpiącym na różnego rodzaju bóle. Podczas pływania, aerobiku czy innych ćwiczeń wykonywanych w wodzie nasze stawy w ogóle nie są obciążane! Woda skutecznie amortyzuje ruchy ciała oraz wypiera je do góry, a w tym samym czasie zmusza ciało do intensywnej pracy – mówi Jacek Jordan

Na problemy z kręgosłupem – tylko pływanie

– Każdy styl pływania aktywizuje i ćwiczy mięśnie. Pływanie na plecach wpływa korzystnie na mięśnie grzbietu sprawiając, że stają się one mocniejsze. Jest to kluczowa sprawa dla kręgosłupa, który jest wspomagany przez mięśnie. O wzmacnianiu pleców powinny pamiętać przede wszystkim te osoby, które ze względu na pracę  prowadzą siedzący tryb życia. Brak ruchu oraz długotrwałe siedzenie powodują osłabienie i wiotczenie mięśni pleców ? komentuje reumatolog Jacek Jordan. Pływanie jest doskonałe dla młodych ludzi, z uwagi na to, iż rosnący układ kostny  potrzebuje wsparcia ze strony mięśni.

 

Wzmacnianie tkanki kostnej

Według badań japońskich lekarzy, którzy obserwowali kobiety w wieku przedmenopauzalnym możemy stwierdzić, że u kobiet, które ćwiczyły w wodzie raz w tygodniu przez 45 minut,  już po kilku tygodniach treningu  stan ich kości uległ dużej poprawie i znacznie wzmocnił się kręgosłup.

 

Woda i basen dobre na wszystko

Ćwiczenia w wodzie oraz pływanie świetnie działają na serce i znakomicie poprawiają kondycję, a także urodę. Kobiety walczące z cellulitem powinny wybrać się na wodny aerobik, który zapewnia wytężoną pracę mięśni, poprawia krążenie, a masaż wodny poprawia ukrwienie skóry i tkanki podskórnej. Ćwiczenia w wodzie wymagają także więcej energii niż na lądzie ? opór wody jest większy niż powietrza. Są one zatem bardziej wymagające dla organizmu, który spala w krótszym czasie więcej kalorii. Regularne wizyty na pływalni są doskonałym sposobem na zrzucenie nadprogramowych kilogramów przed zbliżającym się okresem letnim.

Pływanie jest wskazane dla każdego. W wodzie świetnie czują się wszyscy: dzieci, młodzież, dorośli, osoby starsze oraz kobiety ciężarne. Nawet ludzie, którzy mają problemy ze zdrowiem mogą pływać i wykonywać ćwiczenia w wodzie. Nie są przeszkodą do tego typu aktywności fizycznej nadwaga, osteoporoza, choroby serca czy kłopoty z kręgosłupem. Taki nieobciążający trening to same korzyści dla organizmu ? mówi lek. med. Jacek Jordan.

Podsumowanie

Pływanie to przysłowiowe połączenie przyjemnego z pożytecznym. Daje nam radość i pozwala się odprężyć. Z drugiej strony poprawia kondycję, rzeźbi sylwetkę oraz wzmacnia kręgosłup i mięśnie. Sport ten, pomimo że jest wymagający dla organizmu, jest łagodny dla stawów i kości ze względu na fakt, iż człowiek porusza się w wodzie.

Sporty uprawiane na lądzie obciążają stawy. Brak ruchu z kolei szkodzi naszym mięśniom oraz układowi kostno-szkieletowemu. Oczywiście rekreacyjna aktywność fizyczna jest wskazana, jednak najlepiej uprawiać sporty w wodzie…

Spędzanie czasu na pływaniu jest szczególnie ważne dla osób mających problemy z kręgosłupem. Dla nich trening w wodzie to prawdziwe dobrodziejstwo.

Wysiłek w wodzie bardzo dobrze wpływa także na nasze kości. Ćwiczenia dzięki zwiększonemu oporowi pozwalają wzmocnić gęstość tkanki kostnej.

Pływanie w basenie ma także dobroczynny wpływ na naszą walkę  z cellulitem i nadwagą

 

 

 


 

 

 

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (181 głosów, średnia: 4,30 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Wusia  13 czerwca 2015 20:52

    W przypadkukłopotów z kręgosłupem pływanie żabką nie jest wskazane. Najbezpieczniejszy jest kraul i grzbietowy.

    Odpowiedz
  2. truskawka89  13 czerwca 2015 21:52

    mam zamiar w tym roku nauczyć sie w końcu pływać:) az wstyd sie przyznać ze w tym wieku zabiorę się za naukę:)

    Odpowiedz
    • magda6915  14 czerwca 2015 12:58

      ja również mam to w planach:) jakoś wcześniej się ociągałam z nauką:D

      Odpowiedz
      • lilkawodna  14 czerwca 2015 16:13

        A ja próbowałam i jak kamień w wodę idę. Nie wiem dlaczego.

        Odpowiedz
  3. Hidari11  14 czerwca 2015 05:29

    właśnie w przypadku problemów z kręgosłupem żabka jest najmniej inwazyjna i wymagająca. jest przede wszystkim symetrycznym stylem, a nie jak w przypadku kraula i grzbietowego- raz jedna ręka, raz druga, co sprawia, że kręgosłup się wygina na obie strony. poza tym kraul i grzbietowy to style siłowe, to też obciąża kręgosłup, a żabka jest rozluźniająca i relaksacyjna.

    Odpowiedz
  4. AnnaKwasniak  14 czerwca 2015 20:27

    pływać nie umiem, ale czas spędzony w wodzie uwielbiam

    Odpowiedz
  5. bbo  15 czerwca 2015 08:33

    Nie chodzę regularnie na basen i bardzo tego żałuję…

    Odpowiedz
  6. Kmakolagwa  15 czerwca 2015 08:54

    Uwielbiam basen. Zawsze, gdy jest okazja korzystam z niego. Fajnie, że taka aktywność ma też wpływ na zdrowie.

    Odpowiedz
  7. Aneta  15 czerwca 2015 12:54

    Tak rzadko chodzę na basen, a tak lubię!

    Odpowiedz
  8. Gośka  15 czerwca 2015 16:49

    To prawda, basen to świetna sprawa i można też dużo się odchudzić. Ja biorę tabletki ACETOMALE i chodzę na basen 3 razy w tygodniu i schudłam już 7 kg. Chcę zrzucić 20 kg więc jeszcze sporo drogi przede mną, ale już bliżej jak dalej 🙂

    Odpowiedz
  9. Patriszia  16 czerwca 2015 07:26

    Nie chodzę na basen, boje się wody 🙁

    Odpowiedz
  10. Ewcia  16 czerwca 2015 17:47

    Szczera prawda. Korzystam z dobrodziejstwa jakim jest pływanie przez cały rok. Uwielbiam pływać po pracy, odprężam się i szczerze ładuję akumulatory na następny dzień. W ciągu tygodnia jest 4 do 5 razy na basenie. Polecam ten rodzaj ruchu 🙂

    Odpowiedz
  11. Juseczka  20 czerwca 2015 21:59

    Kiedyś kochałam pływać, często chodziłam na basen to i figura była inna…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany