Zakwaszenie organizmu – najczęstsze objawy zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej

Naruszenie równowagi gospodarki kwasowo-zasadowej w naszym organizmie może mieć bardzo zgubne skutki rzutujące negatywnie na codzienną jakość życia. Zwykle przyczyną takiego stanu rzeczy jest niewłaściwie zbilansowana dieta, brak relaksacji po stresie, a czasem nieodpowiedni, nadmierny trening fizyczny.
 

Do najczęstszych objawów nadmiernego zakwaszenia organizmu lekarze zaliczają wyraźne osłabienie kondycji, spadek wydajności, drażliwość i nerwowość, a także podatność na przeziębienia, infekcje i grypę. Zaburzenie gospodarki kwasowo-zasadowej, czyli nadmierne zakwaszenie organizmu objawia się także spadkiem odporności na stres i codzienne wyzwania, problemami z cerą, włosami i paznokciami, jak również występowaniem syndromu chronicznego zmęczenia. Zakwaszenie organizmu mylone wręcz bywa z depresją. Jeśli więc męczą nas wymienione symptomy, warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu i dowiedzieć się, jak odkwasić organizm. Profilaktycznie przeprowadzone odkwaszanie organizmu na pewno nam nie zaszkodzi.  

 

Zakwaszenie organizmu – skąd się to bierze? 

Na zakwaszenie organizmu pracujemy sami praktykując niezdrowy i niehigieniczny styl życia. O zakwaszeniu organizmu mówimy wtedy, kiedy kwasowość przewyższa zasadowość składu chemicznego w naszym ciele. Często winowajczynią naruszenie tej równowagi jest wadliwa dieta i spożywanie produktów o odczynie kwaśnym. Należą do nich przede wszystkim używki takie jak kawa, herbata, papierosy, alkohol – spożywane w nadmiernych ilościach. Za zakwaszenie organizmu odpowiadają również często diety redukcyjne, odwadniające nasze ciało i przyspieszające spalanie tłuszczy. Równowaga kwasowo-zasadowa bywa naruszona przez farmakoterapię, niedobraną właściwie antykoncepcję doustną i inne formy ingerencji farmakologicznych. Organizm zakwaszają niekiedy nieadekwatne do naszej kondycji fizycznej treningi siłowe i wytrzymałościowe. Warto więc zgłaszać trenerowi lub lekarzowi prowadzącemu odczuwanie bólów mięśni, znanych pod nazwą zakwasów, a będących symptomem nadmiaru kwasu mlekowego gromadzącego się w przetrenowanym organizmie. Popularną przyczyną zakwaszenia organizmu bywa także nieradzenie sobie ze stresem, zwłaszcza wraz z siedzącym trybem życia, brakiem dobrych relacji z bliskimi i innymi czynnikami naruszającymi ład naszego życia. Co gorsza w sytuacjach takich działa zwykle mechanizm błędnego koła. Słaba wydolność organizmu i nieodporność na stres pogarszają naszą motywację do dbania o siebie.

 

Uwaga na dolegliwości wskazujące na zakwaszenie organizmu 

Organizm, którego równowaga kwasowo-zasadowa została zaburzona woła o pomoc, a więc daje nam szereg informacji alarmowych w postaci symptomów zakwaszenia, które naprawdę trudno przegapić. Zwykle jednak bagatelizujemy ich występowanie i żyjemy znacznie poniżej swoich możliwości. Zakwaszenie organizmu może być przyczyną powtarzających się kłopotów z koncentracją, odpornością na stres i napięcia w relacjach. Niekiedy drażliwość tę wzmacniają również bóle głowy, wzdęcia, zgaga, refluks żołądkowy, pogorszenie się kondycji skóry, włosów i paznokci. Nagle pojawia się więc łamliwość paznokci, wypadanie włosów, nawroty cery trądzikowej i inne problemy z cerą. Jeśli w ciągu dnia oraz po przebudzeniu odczuwamy niewyjaśnione bóle mięśni i kości, ich przyczyną może być również zakwaszenie organizmu. Ważnym sygnałem zakwaszenia organizmu są również nawroty infekcji i grypy, brak motywacji i uczucie rozbicia psychicznego, a nawet nie tylko subiektywne poczucie ociężałości, ale i przybieranie na wadze. Obserwujmy więc nasz organizm, aby wesprzeć go w kłopotach i pomóc mu odzyskać zdrową równowagę kwasowo-zasadową.

 

Jak odkwasić organizm – kilka wskazówek i podpowiedzi

Skuteczne odkwaszanie organizmu jest możliwe przede wszystkim w systematycznej, rzetelnej zmianie codziennych nawyków żywieniowych. Aby zneutralizować nadmierną kwasowość, należy wprowadzić do diety produkty o odczynie zasadowym. Zalicza się do nich między innymi owoce cytrusowe, w tym sok z cytryny, produkty takie jak kasze jaglane i gryczane, świeże, sezonowe warzywa, a w tym: buraki, marchew, cukinię, pomidory, brokuły, kalafiory i kapustę. Na pytanie: jak odkwasić organizm dietetycy zalecają również kiwi, banany, truskawki, arbuzy i mandarynki. W odkwaszaniu organizmu pomaga również, stosowana codziennie, oliwka z oliwek i inne, cenne oleje roślinne, takie jak: olej rzepakowy, olej z pestek winogron, wiesiołka i pestek dyni. Odkwaszanie organizmu wspomagają orzechy włoskie i laskowe. Kawę i czarną herbatę zastąpić trzeba zieloną herbatą i kawą zbożową. Pomocne będą również inne herbaty ziołowe i napary z ziół. 

 

Odkwaszenie organizmu to trzymanie się zdrowych nawyków

Oprócz zmian ilościowych i jakościowych w naszej diecie odkwaszaniu organizmu służy systematyczność i dobre nawyki. Koniecznym jest spożywanie regularnych, pięciu posiłków, w równych odstępach dwu do trzech godzin. Dzięki tej dyscyplinie unikniemy zakwaszania organizmu w postaci niewłaściwego, toksycznego metabolizmu. Małe i częste posiłki są tego gwarancją. Wypracujmy również nawyk wypijania 2-3 litrów płynów dziennie, z akcentem na niegazowaną wodę mineralną. Bardzo przydatnym nawykiem stanie się również wprowadzenie do diety naparów z ziół, w szczególności czystka, skrzypu, dziurawca i pokrzywy. W trakcie odkwaszania organizmu warto również wypijać codziennie rano, na czczo, szklankę ciepłej wody z sokiem cytrynowym, która do smaku można także doprawić połową łyżeczką miodu, stabilizującą nastrój i wzmacniająca odporność organizmu. Kompozycja zdrowej, alkalicznej diety (przywracającej zdrową równowagę kwasowo-zasadową organizmu) uwzględnić powinna też zasadę redukcji mięsa, w szczególności drobiowego, które dodatkowo zawiera często hormony i antybiotyki. Poza tym należy zadbać o zdrowy, spokojny sen i uczyć się relaksacji na zakończenie dnia. Jak zatem odkwasić organizm? Dobrze jeść, zdrowo spać i radzić sobie ze stresem. Tego da się nauczyć i warto podjąć ten wysiłek.

 

Aby skutecznie odkwasić organizm, należy zrezygnować z używek, zdrowo się odżywiać, zapewnić sobie odpowiednią ilość snu oraz wypracować sposoby radzenia sobie ze stresem, odpoczynku i relaksacji. Przy odkwaszaniu organizmu przydatny jest umiarkowany wysiłek fizyczny, który pomaga usprawnić procesy detoksykacyjne.

 

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (34 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. macierzanka  20 września 2019 20:37

    Cenne informacje.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany