Zara już wie jak obejść zakaz handlu w niedzielę! Concept story popularnych sieciówek
Od marca tego roku wprowadzony zostanie zakaz handlu w niedzielę, a tzw. niedziele handlowe będą wypadać tylko dwa razy w miesiącu. Od 2019 zakupy będzie można robić już tylko w jedną niedzielę w miesiącu, zaś w 2020 roku wszystkie niedziele co do jednej mają być wolne od handlu. W obawie przed obniżeniem zysków właściciele popularnych marek odzieżowych zaczęli pracować nad koncepcjami pozwalającymi obejść niekorzystne dla nich przepisy. Tak powstała idea concept storów. Dowiedz się, czym są!
Zakaz handlu w niedzielę to dla wielu zapracowanych osób wyrok, niweczący plany ulubionych weekendowych rozrywek albo wręcz utrudniający normalne funkcjonowanie. Zabiegane mamy i pracownicy korporacji często wybierają niedzielę jako dzień wielkich zakupów w hipermarketach czy beztroskiego buszowania po centrach handlowych (nierzadko z całą rodziną). Właściciele popularnych sieciówek, takich jak Zara i Top Secret doskonale o tym wiedzą, dlatego wspięli się na wyżyny kreatywności, by obejść niewygodne przepisy. Oto, co wymyślili!
Concept story popularnych sieciówek – czy uda się obejść zakaz handlu w niedzielę?
Idea obejścia zakazu niedzielnych zakupów w sklepach stacjonarnych opiera się na concept storach przypominających showroomy. Na pomysł jako pierwszy wpadł Amancio Ortega, prezes Inditexu, który stworzył go nie tyle z myślą o niedzielnych zakupach odzieżowych, co o innowacji i zastąpieniu tradycyjnego trybu zakupowego, w którym do wyboru mamy albo kupowanie ubrań nieco „w ciemno” przez internetowe witryny, bez możliwości mierzenia czy dotknięcia materiału, albo przerzucanie pomiętych ubrań w wyprzedażowych koszach i długotrwałe stanie w kolejkach do oblężonych kas, bardziej komfortowym i „eleganckim”. Ortega postanowił stworzyć – na razie wyłącznie eksperymentalny – concept store Zary w centrum handlowym Westfield Stratford, w którym klienci będą mogli przymierzyć ubrania, a następnie zamówić wybrane rzeczy przez Internet, korzystając z dotykowych ekranów, elektronicznych luster i mobilnych urządzeń udostępnianych przez obsługę sklepu. Jeżeli zamówienie zostanie złożone do godziny 14:00, klienci otrzymają zakupione ubrania od kuriera jeszcze tego samego dnia. Eksperymentalny showroom Zary ma funkcjonować do maja, ale jeśli się sprawdzi, działający w nim system ma szansę na stałe zagościć w kolejnych sklepach marki.
Pomysł Ortegi podchwycił prezes marki Top Secret Grzegorz Lipnicki, który szybko zorientował się, że stacjonarno-internetowe showroomy świetnie odnajdą się w polskich realiach jako rozwiązanie pozwalające obejść zakaz handlu w niedzielę. Działając w takim systemie, Top Secret będzie mógł siódmego dnia tygodnia otwierać swoje salony wyłącznie po to, by klienci mogli przymierzyć w nich ubrania i przejrzeć się w lustrach w pożądanych stylizacjach, a następnie skompletować ich poszczególne elementy przy pomocy narzędzi do internetowych zakupów.
Warto dodać, że idea takich concept storów, spopularyzowana niejako z konieczności, może w przyszłości całkowicie zrewolucjonizować sposób, w jaki dokonujemy zakupów, zamieniając przepychanki na wyprzedażach, w trakcie których klienci ogarnięci zakupową gorączką depczą ubrania i rzucają na przypadkowe półki niepasującą biżuterię, w spokojne kupowanie z klasą, przy filiżance kawy i elektronicznym ekranie, oferującym więcej niż „ostatnią” sztukę z danego modelu, która ostała się jeszcze na wieszaku, podczas gdy pozostałych trzeba by było szukać na podłodze…