Zaburzenia snu a otyłość

Statystyki są bezlitosne i biją na alarm – otyłość stała się poważnym problemem cywilizacyjnym. Badania wskazują, że aż 46% społeczeństwa cierpi na otyłość lub nadwagę. Jak się okazuje, przyczyny choroby nie muszą tkwić wyłącznie w złej diecie lub braku aktywności fizycznej. Naukowcy twierdzą, że na utrzymanie prawidłowej wagi duży wpływ ma zdrowy i odpowiednio długi sen.

Dzien Otylosci

Najczęściej wymienianymi przyczynami otyłości jest zła dieta i brak ruchu. Rzeczywiście – często się przejadamy, dostarczając znacznie więcej pożywienia, niż potrzebuje tego organizm. Dodatkowo źle komponujemy dietę, która jest zbyt bogata w tłuszcze i węglowodany. Brak aktywności fizycznej i siedzący tryb życia pogłębiają problem z nadwagą. Obecnie wiele badań wskazuje na istnienie związku między problemami ze snem a otyłością. „Nieregularny sen często prowadzi do problemów z wagą, niekorzystnej zmiany BMI, a także powstania tkanki tłuszczowej”. – twierdzi ekspert w dziedzinie zaburzeń snu, psychiatra dr Michał Skalski.

Wpływ długości snu na wagę ciała potwierdziły amerykańskie badania. Wyniki przedstawione podczas konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością w Las Vegas wykazały, że osoby śpiące poniżej 4. godzin na dobę były średnio o 73% bardziej narażone na otyłość niż osoby sypiające normalnie. U osób sypiających od 4 do 5 godzin na dobę wskaźnik ten wynosił 50%.

Naukowcy tłumaczą ten stan w dwojaki sposób. Przede wszystkim odpowiedzialne są hormony. Sygnały głodu w mózgu są kontrolowane przez: grelinę i leptynę. Pierwszy, produkowany i wydzielany w żołądku, wysyła sygnał do naszego mózgu, że właśnie zbliża się pora na jedzenie. Z kolei leptyna, hormon produkowany w tkance tłuszczowej, wpływa na zmniejszenie apetytu i pobudzenie układu somatycznego w taki sposób, że odczuwamy uczucie sytości. Kiedy jesteśmy zmęczeni, poziom stężenia greliny we krwi wzrasta, zaś leptyny zmniejsza się. – tłumaczy dr Skalski.

Poza tym przypuszcza się, że przybieranie na wadze w przypadku niedosypiania związane jest z czasami prehistorycznymi. W okresie letnim, kiedy noce są krótsze, a pożywienie bardziej dostępne, ludzie magazynowali tkankę tłuszczową. Dzięki temu w okresie zimowym,  wzrastała możliwość przetrwania. Przez wieki organizm ludzki wypracował reakcje na krótki sen, który teraz jest sygnałem do magazynowania tłuszczu.

Warto przyjrzeć się swojemu rytmowi snu i czuwania. Jeśli pomimo diety i aktywności fizycznej waga nie spada, być może przyczyna leży gdzie indziej.

Źródło: na podstawie wypowiedzi dr Michała Skalskiego dla portalu www.nabezsennosc.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (146 głosów, średnia: 4,77 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  24 października 2013 19:36

    Ja lubię długo pospać, najlepiej gdyby to było 8 godzin, ale to rzadko się zdarza.

    Odpowiedz
  2. gusia.  25 października 2013 22:17

    Słyszałam,że z wiekiem troszkę skraca się zapotrzebowanie na sen.

    Odpowiedz
  3. efffciaa  3 marca 2016 09:55

    Coś w tym jest , chociaż w moim przypadku to się trochę inaczej objawia , mianowicie jak się za dużo lub za ciężko najem na noc , to już mam po spaniu .

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany