Zaburzenia odżywiania – jak sobie z nimi poradzić?

Zdrowe odżywianie bardzo często zależne jest od naszej psychiki – po jedzenie sięgamy nierzadko pod wpływem stresu, złości, bezsilności. Takie działanie nazywane jest emocjonalnym podjadaniem, które może być przyczyną zaburzeń odżywiania. Dowiedz się, czym są, jak je rozpoznać i jak sobie z nimi radzić.

Zaburzenia odżywiania, czyli podjadanie pod wpływem emocji

Zazwyczaj jest tak, że po jedzenie sięgamy wtedy, kiedy jesteśmy głodni. Jednak niektóre osoby jedzą niezależnie od łaknienia lub też powstrzymują się od posiłku mimo uczucia głodu. Tego typu zachowania bardzo często prowadzą do zaburzeń odżywiania, które określane są jako problemy behawioralne powiązane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi. Do zaburzeń odżywiania zalicza się m.in.: bulimię, anoreksję czy kompulsywne podjadanie. Warto dodać, że odgrywają one dużą rolę w samym funkcjonowaniu osoby nimi dotkniętej w społeczeństwie – doskwierać im może poczucie osamotnienia i wyobcowania.

Za przyczyny zaburzeń odżywiania uznaje się:

  • odwrócenie uwagi od sytuacji stresującej na rzecz prostych, automatycznie wykonywanych czynności,
  • potrzebę zapewnienia sobie psychicznego komfortu,
  • dążenie do poczucia bezpieczeństwa poprzez czynności, które są dobrze znane,
  • utratę predyspozycji do samokontroli w wyniku działania silnego stresu,
  • przewlekłe stosowanie restrykcji kalorycznych.

Podczas jedzenia pod wpływem emocji bardzo często sięgamy po niezdrową, bardzo przetworzoną żywność, która bazuje na tłuszczach nasyconych i cukrach prostych. Wynikiem niedostarczania organizmowi wartościowych składników bywają różnego rodzaju choroby, takie jak anemia czy osteoporoza.

Jak radzić sobie z zaburzeniami odżywiania?

Niemal wszystko zaczyna się w głowie, także zaburzenia odżywiania i to właśnie głowa pomóc może nam w ich wyleczeniu. Pierwszym krokiem do uzdrowienia relacji z jedzeniem powinno być uświadomienie sobie istniejącego problemu. Przemyślenie tego, w jaki sposób przeżywamy swoje emocje. Czemu służy podjadanie w stresujących sytuacjach, dlaczego mimo głodu rezygnujemy z posiłku lub też dodatkowy posiłek sprawia, że czujemy się słabsi. Warto także skonsultować swoje problemy ze specjalistą np. dietetykiem, psychodietetykiem lub psychologiem, co pomoże zrozumieć nam rolę odpowiedniej diety dla naszego organizmu oraz zwiększyć świadomość dotyczącą żywienia. Niewykluczone, że uzupełnieniem terapii będzie zastosowanie odpowiednio zbilansowanej diety.

Jak nauczyć się zdrowo jeść?

Zdrowe odżywianie wcale nie musi być trudne. Regularność posiłków oraz odpowiednia podaż makroskładników ułatwia kontrolowanie napadów głodu. Warto zacząć tu od prostych działań, takich jak unikanie fast foodów, słodyczy i wysoko przetworzonej żywności, spożywanie dużej ilości warzyw oraz pełnowartościowych produktów, a także zróżnicowanych posiłków, które odpowiadają na indywidualne potrzeby zdrowotne.

Duża pomocą w wypracowywaniu odpowiednich nawyków żywieniowych jest catering dietetyczny. Zapewnia gotowe różnorodne i pełnowartościowe posiłki w ramach zestawu o wybranej kaloryczności. Dzięki diecie pudełkowej odpowiednio zbilansowane posiłki wspomóc mogą osłabiony organizm w powrocie do kondycji i optymalnej wagi oraz poprawić zdrowienie psychiczne. Dodatkowo, smaczne dania ułatwiają dozowanie jedzenia, zmniejszając podjadanie. Pozwala to na ograniczenie nieplanowanych przekąsek między posiłkami, a tym samym zbędnych kalorii. Do wyboru jest wiele różnego rodzaju jadłospisów, które są nie tylko pyszne, ale także pełnowartościowe.

Wyjście z zaburzeń związanych z jedzeniem wymaga podjęcia odpowiednich kroków, które służą osiągnięciu równowagi psychicznej oraz wypracowaniu zdrowej relacji z jedzeniem. A ponieważ droga ta może być dość wyboista, warto wspomóc ją z zewnątrz w postaci terapii u psychodietetyka lub innego terapeuty. Proces zdrowienia ułatwić może także skorzystanie z cateringu dietetycznego, oferującego pełnowartościowe posiłki na cały dzień. Stosownie dobrana dieta pudełkowa zapewnia odpowiednie zapotrzebowanie kaloryczne.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (17 głosów, średnia: 4,71 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Malwina  3 sierpnia 2022 10:17

    Kiedyś jak się stresowałam to podjadałam i to bardzo kaloryczne chipsy czy słone paluszki. Jak wyszły mi złe badania to się przestraszyłam, kupiłam garnek do gotowania na parze, do tego zamówiłam rowerek stacjonarny z polskiego geekbuying. Zamieniłam napoje gazowane na wodę i tak przeszłam metamorfozę. Wystarczyło zdrowiej jeść, unikać słodyczy i włączyć ruch. Żadnych diet pudełkowych czy podobnych rzeczy nie potrzebowałam

    Odpowiedz
  2. agasam9  3 sierpnia 2022 21:36

    ale niezdrowe potrawy są takie dobre

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany