Wszystko o herbacie – zielona, czarna, zielona

Herbata to jeden z najszlachetniejszych napojów na świecie. Przebogata tradycja jej parzenia przywędrowała do nas wraz z różnymi jej gatunkami. Warto wiedzieć, jak je przyrządzać, by wydobyć z herbaty to, co najważniejsze – głębię smaku i aromatu, ale też moc właściwości prozdrowotnych, które kryją się w tym wyjątkowo popularnym w naszym kraju napoju.

 

 

W Polsce herbata zyskuje coraz więcej miłośników – częściej zwracamy uwagę na różne jej gatunki i chętniej dobieramy je zależnie od pory dnia, roku czy rodzaju posiłku. Magdalena Szulińska, właścicielka herbaciarni Gander-s Tea Room na warszawskiej Saskiej Kępie, zauważa: – Najpopularniejszą herbatą śniadaniową jest dla naszych klientów herbata Ceylon. Latem  często zamawia się herbaty zielone, oraz różne odmiany orzeźwiającej Earl Grey.

Parzyć długo czy krótko-

Odpowiedni czas parzenia herbaty to dla wielu z nas temat wciąż jeszcze nowy – na ogół zalewamy ją wrzątkiem i po chwili pijemy, nie wiedząc nawet o tym, że czas parzenia wpływa na jej smak i inne właściwości. Krótko parzona ma działanie pobudzające, a parzona dłużej – uspokajające. – Na początku parzenia w naparze wydziela się teina, zaś  po około 3-5 minutach uwalniają się polifenole, zwane również taninami. Polifenole neutralizują działanie teiny, przez co po około 7 minutach parzenia mogą całkowicie uwolnić od niej napój, likwidując tym samym właściwości pobudzające herbaty – mówi Andrzej Kuc, ekspert z firmy POSTI.

Dobierz czas do koloru

Najpopularniejszą w Europie jest herbata czarna, w różnych swoich odmianach. By prawidłowo ją zaparzyć, najlepiej jest zastosować proporcje 200 – 250 ml wody o temperaturze ok. 95°C na  2,5 – 3g herbaty (jedna łyżeczka lub jedna torebka). Czarną herbatę parzymy od 3 do 5 minut, pamiętając o tym, że parzona do 3 minut ma właściwości pobudzające, parzona dłużej – uspokajające.

Herbata zielona to gatunek najbardziej popularny we wschodniej Azji, lecz i w Polsce rokrocznie zyskuje na popularności, głównie ze względu na swoje cenne właściwości prozdrowotne. – Aby nie zepsuć jej smaku i właściwości, nie powinno się zalewać jej wrzątkiem – woda powinna mieć jedynie ok. 70 – 80°C – zwraca uwagę Andrzej Kuc z firmy POSTI. W porównaniu z herbatą czarną, herbaty zielonej sypiemy nieco więcej – ok. 4g. Parzymy ją dość krótko, bowiem herbata zielona parzona dłużej niż 2-3 minuty robi się gorzka i traci swój smak. Po wypiciu około  porcji herbaty, pozostałe liście można ponownie zalać gorącą wodą – drugi herbaciany napar jest zdecydowanie bardziej wartościowy niż pierwszy. Warto dodać, że na świecie występują odmiany herbaty zielonej, które parzy się jeszcze krócej, np. japońska bancha.

– Herbata czerwona (pu-erh, oolong), dzięki potwierdzonym właściwościom wspomagającym odchudzanie powoli staje się jednym z częściej pijanych rodzajów herbaty – ma coraz więcej zwolenników, choć nie każdy przepada za jej specyficznym smakiem. Powinna być parzona w proporcjach podobnych do tych, w jakich parzy się herbatę czarną, należy jej jednak dać nieco więcej czasu, bo około 7 minut.

Herbaty owocowe swą nazwę zawdzięczają naszej tradycji, bowiem tak naprawdę często nie ma w nich liści herbacianego krzewu. Ich smak i aromat zależne są od użytych składników, którymi najczęściej są suszone owoce i różne aromatyczne dodatki – mówi Magdalena Wocial z firmy POSTI. Herbatę taką parzy się przez ok. 7 – 10 minut, zalewając ją wodą w temperaturze 90°C.

Podobnie jest z herbatkami ziołowymi, które w swoim składzie nie mają prawdziwej herbaty, lecz suszone zioła. To od ich rodzaju zależą zarówno smak i aromat, jak i właściwości przygotowanego z naparu. Herbaty ziołowe parzymy zalewając torebkę bądź łyżeczkę suszu wrzątkiem i pozostawiając pod przykryciem na ok. 10 – 15 minut.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (196 głosów, średnia: 4,64 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. makaku07  30 grudnia 2011 23:20

    Po przeczytaniu tych informacji, banalna czynność robienia sobie Herbaty już nie jest taka banalna. to prawdziwa SZTUKA zrobić sobie smaczną i zdrową herbatę. informacje są bardzo przydatne i ciekawe, teraz na pewno krucej będe sobie parzyć zieloną herbatę.

    Odpowiedz
  2. mango4949  10 stycznia 2012 18:24

    Interesujacy a za razem przydatny artykuł. Sama lubię próbować różnych herbat, najczęściej wybieram zieloną oraz miętę. Aczkolwiek tak jak zostało napisane, zielonej herbaty nie powinno się zalewać wrzątkiem, co jest niestety często występującym błędem. Warto docenić wszelkie zalety jakie przynosi picie różnych herbat, ziół.

    Odpowiedz
  3. ewelina  18 stycznia 2012 19:18

    Z całym przekonaniem mogę polecić stronę irvingtea.com, gdzie znalazłam nie tylko historię herbaty od czasów starożytności, ale także porady, jak należy właściwie zaparzać herbatę, tzn. jaką temperaturę powinna mieć woda i jak długo należy to robić. Inna sprawa, że Irving podaje takie informacje także na opakowaniach swoich herbat.

    Odpowiedz
  4. Masza  26 lipca 2013 18:20

    Zgadzam się z Wami,niby nic takiego wziąć herbatę zalać wrzątkiem i już gotowe.A jednak nie.Dzięki temu artykułowi wiem,jakie popełniałam błędy.

    Odpowiedz
  5. stokrotkapolna  10 listopada 2016 13:13

    Ja nie piję czarnej herbaty, no sporadycznie z cytryną. Za to zieloną co dziennie.Zaparzam z liści, i te liście używam 3 razy dziennie. Można je zaparzać 3 razy, ale żeby liście nie były w zaparzaczce dłużej niż 12 godzin. Potem wydzielają się szkodliwe związki. Owocowych i ziołowych mam mnóstwo, i piję sobie co dzień różne. I zawsze przestrzegam czasu zaparzania. Nastawiam sobie nawet czas w gazówce, żeby nie zapomnieć.

    Odpowiedz
  6. Agnieszka  5 maja 2017 20:53

    Nie wyobrażam sobie dnia bez herbaty. Moja ulubiona to zielona.Zastępuje mi ona kawę. Dzięki temu artykułowi dowiedziałam się nowych rzeczy o herbacie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany