Wstawanie o 5 rano – dlaczego warto postawić na tak wczesną pobudkę?

Kiedy na rynku pojawiła się książka Robina Sharma „Klub 5 rano” z miejsca stała się hitem i jednym z najczęściej kupowanych tytułów. Ponoć sprzedała się aż w 15 milionach egzemplarzy! Wiele osób przyznaje, że po jej przeczytaniu zdecydowało się zastosować do zawartych niej zasad …i wyszło im to na dobre! Wprowadzenie rewolucyjnej porannej rutyny wstawania o 5 rano podobno ma zapewnić spokojne wejście w dzień. Czy to się sprawdza?

Spis treści:

wstawanie o 5 rano

W czym tkwi fenomen książki „Klub 5 rano”?

Ponoć na temat wstawania wcześnie rano powstaje coraz więcej książek, choć tak naprawdę dla wielu osób to właśnie dzieło Robina Sharma „The 5 AM Club: Own Your Morning. Elevate Your Life” jest numerem jeden. Czemu temu tematowi poświęca się tak dużo uwagi? Otóż ponoć wstawanie o 5 rano jest domeną ludzi nastawionych na sukces i rozwój osobisty. Autor bestsellerowej książki przekonuje w niej, że przystępując do „klubu 5 rano” należy stosować się do prostej zasady 20/20/20. Co to w praktyce oznacza? Otóż każde 20 minut ma być poświęcone na inną czynność. Pierwsza część godziny to czas na trening, kolejna na spokojne planowanie dnia czy medytację, a ostatnia na rozwój osobisty, czyli naukę czegoś nowego. Takie działanie ma zwiększyć poczucie sprawczości, ale też samospełnienia.

7 tipów na dobry sen – co robić, by był bardziej efektywny?

7 tipów na dobry sen – co robić, by był bardziej efektywny?

Dobry sen przekłada się na cały kolejny dzień. Jeśli jest w jakiś sposób zakłócony, jest po prostu nieefektywny. Skutkiem niewyspania jest rozdrażnienie, problemy z koncentracją i skupieniem uwagi oraz spadek energii. Co więcej, przedłużające się problemy z zasypianiem oprócz złego samopoczucia mogą powodować problemy zdrowotne. Na szczęście istnieje wiele sposobów na to jak poprawić jakość snu. Oczywiście nie zawsze uda się zrobić wszystko na raz, jednak ważne są te małe kroki, które co dzień zbliżają nas do sukcesu.

Dlaczego warto wstawać o 5 rano?

Osoby, które spróbowały tak wczesnego wstawania twierdzą, że plusy jakie wynikają z takiej porannej rutyny zdecydowanie dominują nad minusami. Jakie zatem są zalety pobudki o 5 rano?

– czas na spokojny posiłek – każdy wie, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, jednak nie każdy dba o to, aby faktycznie takim się stał. Jedzenie w pośpiechu, często ubogich w wartości odżywcze przekąsek nie sprzyja zdrowiu. Co gorsza, wiele osób zaczyna poranek od kawy rezygnując ze śniadań całkowicie! Wstając o 5 rano mamy nie tylko więcej czasu na przygotowanie pełnowartościowego posiłku, ale także na należyte go spożycie, bez jedzenia go „w biegu”.

Co się z Tobą dzieje, gdy nie jesz śniadania? Od jutra zaczniesz wstawać dużo wcześniej!

Co się z Tobą dzieje, gdy nie jesz śniadania? Od jutra zaczniesz wstawać dużo wcześniej!

Otwierasz oczy i już jesteś spóźniona! Poranne przygotowanie w przyspieszonym tempie sprawia, że twój look na pewno nikogo dziś nie powali na kolana, ale powiedzmy - jest znośny. Zdążyłaś wiec pomyśleć o wyglądzie kosztem swojego wnętrza (mamy tu na myśli znaczenie dosłowne). Twój brzuszek nie jest zadowolony, gdy w tak długim czasie od pobudki nie dostanie pysznego śniadania. Jego złość przeniesie się też na inne części twojego ciała. I w efekcie...

– nauka dyscypliny – wstawanie o 5 nad ranem jest sporym wyzwaniem. Jeśli jednak się odpowiednio zmotywujemy i wykażemy determinacją takie działanie nam się długofalowo opłaci.

– więcej energii do działania – ponoć wprowadzając w życie wstawanie o 5 rano z czasem można zaobserwować, że o dziwo mamy więcej energii do działania.

– czas dla siebie – wiele z nas poświęca się rodzinie i pracy całym sobą, nie pozostawiając wiele czasu dla siebie. Wstawanie o 5 rano zanim obudzą się inny domownicy daje nam ten przywilej. Czas można wykorzystać na to co sprawia nam przyjemność, trening czy na rozwój osobisty.

wczesne wstawanie o poranku

5 rzeczy, których nie wolno robić przed snem. Najgorsze nawyki zakłócające zdrowy sen

5 rzeczy, których nie wolno robić przed snem. Najgorsze nawyki zakłócające zdrowy sen

Sen pełni kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia fizycznego i psychicznego. Nie tylko pozwala organizmowi zregenerować się po trudach dnia, ale również wpływa na naszą zdolność koncentracji, nastrój i ogólną jakość życia. Istnieje wiele czynników, które

Jak wprowadzić w życie wstawanie o 5 rano?

Dla wielu osób tak wczesne wstawanie graniczy z cudem. Powodów dla którego jest to tak trudne jest sporo. Jednak wystarczy zmienić kilka niewłaściwych nawyków, żeby wprowadzenie tej porannej rutyny stało się możliwe, a do tego łatwe i przyjemne.

Ostatni posiłek zjedz na 3 godziny przed położeniem się spać

Przepełniony żołądek wieczorową porą to gwarant nieprzespanej nocy. W czasie snu mogą pojawić się bóle brzucha, które skutecznie przełożą się na zakłócenie spokojnego snu. Dlatego kolację zjedz wcześniej, aby organizm miał szansę strawić pokarm zanim nastanie czas odpoczynku.

Wyeliminuj niebieskie światło do minimum

Wielogodzinne oglądanie telewizji, praca na komputerze czy długotrwałe korzystanie z telefonu przed położeniem się spać sprawia, że nie tylko mamy problem z zaśnięciem, ale także spada jakoś snu. Częste wybudzenia stają się więc normą. Żeby móc wstać wypoczętym o 5 rano zrezygnuj z długotrwałego korzystania z urządzeń emitujących niebieskie światło tuż przed pójściem spać.

Nie uprawiaj forsownym ćwiczeń przed położeniem się do łóżka

Trening zdecydowanie lepiej zostawić sobie na poranek. Aktywność fizyczna tuż przed położeniem się spać nie jest dobrym pomysłem. Tuż po niej bowiem ciało jest pobudzone, krew krąży szybciej, a poziom adrenaliny i hormonów szczęścia wzrasta, więc trudniej jest usnąć. Jeśli więc chcesz ćwiczyć – nigdy nie rób tego o późnej porze!

Połóż się wcześniej spać

Brzmi banalnie, ale się sprawdza. Jeśli zmienisz porę kładzenia się do łóżka na wcześniejszą ku Twojemu zaskoczeniu okaże się, że wstawanie o 5 rano wcale nie będzie aż tak trudnym wyzwaniem. Organizm, któremu zapewni się odpowiednią do wieku godzin snu sam da nam znać, że jest już zregenerowany. Optymalna pora to 21:00.

kobieta się przeciąga o poranku

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (27 głosów, średnia: 4,52 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Tara  24 listopada 2023 12:06

    Autor tego dzieła zapomniał, że każdy organizm jest inny.
    Ja lubię pospać i poćwiczyć wieczorem 😉
    I grunt, to do niczego się nie zmuszać.
    Żyć tak jak nam pasuje, a nie komuś.

    Odpowiedz
  2. agasam9  24 listopada 2023 21:27

    ja lubię wcześniej wstawać, bo ogarnę sobie przed pracą pranie, obiad, i dzień wydaje się dłuższy

    Odpowiedz
  3. wwwatujest  27 listopada 2023 15:21

    Dobrze jest rano wstać, ale też jest fajnie dłużej posiedzieć w nocy.

    Odpowiedz
  4. mswitalska1985  13 stycznia 2024 11:42

    Dobry pomysł, ale jednak nie dla mnie 🤭

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany