Współczesna matka – świadoma użytkowniczka nowych technologii

Bez względu na to, czy zajmują się dzieckiem, pracują, czy też dbają o swój rozwój lub przyjemności, chcą być zawsze połączone ze światem i mieć stały dostęp bieżącej informacji. Czy współczesne matki, które na co dzień korzystają z nowych technologii więcej zyskują, czy tracą?

Z coraz większej ilości analiz i badań wynika, że nowe technologie odgrywają istotną rolę w życiu współczesnych matek, które korzystają, z tego typu udogodnień coraz częściej. Dzięki nim pomimo tego, że prawie cały swój czas poświęcają dziecku i domowi dokonują codziennej eksploracji świata – bezpośrednio przed ekranem komputera. Nowe technologie odgrywają niezwykle istotną rolę w życiu młodych kobiet, szczególnie matek. Dzięki łatwej możliwości dotarcia do interesujących ich treści, mają poczucie ciągłej relacji ze światem – potwierdza Marta Melka, psycholog. – Kontakt z osobami w podobnej sytuacji w wielkim stopniu niweluje to poczucie izolacji i dostarcza dużego wsparcia – dodaje.

Funkcjonalność ponad wszystko

Potrzeby kobiet dawno odbiegły od laurkowego stereotypu. iPady, tablety, notebooki to nie tylko gadżety, które ułatwiają życie mężczyznom. Panie coraz częściej znajdują się w posiadaniu smartfonów, nowoczesnych komputerów i innych gadżetów, które przyczyniają się do tego by ich codzienne funkcjonowanie stawało się coraz prostsze. Kobiety głównie zastanawiają się, czy dzięki wykorzystaniu pewnych urządzeń zyskają czas, poczynią oszczędności, jeszcze w większym stopniu zadbają o życie rodzinne, a przede wszystkim o swoje potrzeby. W wielu przypadkach kobiet nie interesuje rodzaj technologii jaki został wykorzystany przy budowie urządzenia ale jego funkcjonalny aspekt. Nie stawiają na nowinki, skupiają się raczej na bezpośrednich korzyściach płynących z zastosowania urządzeń, które mają szansę poprawić komfort ich życia – komentuje Tomasz Żelazny z OleOle.pl, sklepu internetowego ze sprzętem RTV/AGD i elektroniką użytkową. – Również statystyki wskazują na pewien przełom. Zdecydowanie dużo większy procent kobiet w porównaniu do roku ubiegłego zakupiło iPady i tablety multimedialne, wyposażyło swoje domy w zestawy kina domowego, projektory multimedialne, czy nabyło iPody oraz  odtwarzacze mp3 – dodaje.

Zarówno kobiety jak i mężczyźni adaptują innowacyjne rozwiązania technologiczne bardzo dobrze. Jednak główna różnica polega na celach i pobudkach, które zachęcają do ich wykorzystania. W dokonywanych przez kobiety zakupach widać skłonność do patrzenia na nowe technologie przez pryzmat poprawy komfortu życia i ulepszenia siebie. W podejmowanych decyzjach liczy się przede wszystkim wartość w życiu codziennym, a nie lista użyteczności i cech urządzenia.

Social media – przekleństwo, czy wybawienie

Z analizy przeprowadzonej w maju 2013 przez McCANN Worldgroup, wynika, że co czwarta matka zaczyna dzień od internetu. Aż 30 proc. kobiet posiadających tablet, ogląda za jego pomocą telewizję, a dla prawie 60 proc. internet jest najważniejszym źródłem informacji, ważniejszym od telewizji. Kobiety coraz częściej mają bezpośredni wpływ na wygląd internetowego mainstreamu. Portale dedykowane specjalnie dla kobiet, także te plotkarskie i związane z wychowaniem dzieci, nie stanową już głównego miejsca skupienia uwagi żeńskiej części użytkowników sieci. Kobiety zasilają sieć, będą jednocześnie jednym z najważniejszych jej odbiorców. Szukają informacji o zdrowiu, rodzinie, intensywnie korzystają z mediów społecznościowych, prowadzą rozmowy na temat swoich doświadczeń i przejść związanych z wychowaniem dzieci. Kobiety wykorzystują również dzisiejszą technologię do zawierania i utrzymywania znajomości. W ten sposób również robią sieciowe zakupy i walczą ze stresem. Dzięki urządzeniom mobilnym coraz lepiej organizują życie codzienne swojej rodziny oraz zaspakajają własne potrzeby.

Jak się okazuje, w życiu kobiet sporą rolę odgrywają również portale społecznościowe. Badania wykazują, że współczesne kobiety stały się dużo bardziej aktywnymi użytkowniczkami portalu Facebook.com, niż mężczyźni. Kobiety przewyższają mężczyzn o 10 punktów procentowych (72 proc. w porównaniu do 62 proc.) pod względem aktywności, wynika z badań Pew Research Center’s Internet & American Life Project. Prowadzone badania informują również o coraz większej aktywności w zakresie zakupów on-line. Jednocześnie większość kobiet zdaje sobie sprawę, jakie zagrożenia niosą ze sobą technologiczne nowinki – ograniczenie bezpośrednich kontaktów z bliskimi, uzależnienie i nadmierne przywiązanie do urządzeń.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (172 głosów, średnia: 4,44 z 5)
loading... zapisuję głos...