Wpadka H&M! Kontrowersyjna reklama bluzy z napisem „Coolest monkey in the jungle”

Znana szwedzka firma odzieżowa H&M zaliczyła poważną wpadkę. Poszło o sesję, podczas której czarnoskóry chłopiec ubrany jest w bluzę z napisem „Coolest monkey in the jungle”.

Znana firma odzieżowa H&M zaprezentowała kontrowersyjną reklamę w brytyjskiej wersji swojego sklepu internetowego. Czarnoskóry chłopiec ubrany był w bluzę z napisem „Coolest monkey in the jungle” (najfajniejsza małpka w dżungli).

coolest monkey

kolaż własny redakcji

Sklep oficjalnie przeprosił i zdjął reklamę ze swojej strony, ale zdjęcie zdążyło zdenerwować wiele osób, w tym kanadyjskiego muzyka znanego pod pseudonimem The Weeknd, który natychmiast zerwał współpracę z H&M. Zdjęcie zdenerwowało też wiele innych znanych osób, takich jak piłkarz Kevin-Prince Boateng czy perkusista Questlove. 

„Coolest Monkey in the Jungle” kontra „Mangrove Jungle Survival Expert”

Jedni twierdzą, że reklama to tak zwany „przypadkowy rasizm” i nie ma się czym przejmować, inni – że kampania była wyjątkowo niesmaczna, a znana firma nie powinna dopuszczać do takich afer. Sprawie z pewnością nie pomaga fakt, że białe dzieci biorące udział w sesji ubrane były w bluzy z innymi napisami, takimi jak… „Mangrove jungle survival expert” (ekspert przetrwania w namorzynowej dżungli). Inne bluzy przedstawiały wizerunki zwierząt takich jak żyrafy i tygrysy.

Firma H&M wystosowała oficjalne przeprosiny i obiecała nie tylko usunąć niefortunną reklamę, ale też zaprzestać sprzedaży samej bluzy.

„Rozumiemy, że wiele osób jest zdenerwowanych i wzburzonych zdjęciem dziecięcej bluzy. My, pracownicy H&M czujemy to samo. Przepraszamy, że to zdjęcie zostało zrobione i żałujemy jego wydruku. W związku z tym, nie tylko usunęliśmy zdjęcie z wszystkich naszych kanałów i stron, ale również wycofaliśmy te produkt z naszej oferty (…)” – napisali na Twitterze przedstawiciele szwedzkiej firmy.

A Wy, co o tym sądzicie? Czy Waszym zdaniem to tylko zwykła wpadka, czy też przejaw rasizmu, który nie powinien zdarzyć się w tak znanej firmie?

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (197 głosów, średnia: 4,05 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. ewalub  10 stycznia 2018 14:41

    Według mnie to raczej wypadek przy pracy, a nie celowe obrażenie kogoś.

    Odpowiedz
    • Anett13  10 stycznia 2018 20:33

      Dla mnie też wypadek, z którego robi się straszną aferę

      Odpowiedz
  2. macierzanka  10 stycznia 2018 18:24

    Niesmaczne to jest.

    Odpowiedz
  3. as_sa  10 stycznia 2018 19:52

    Wydaje mi się, że nie było to celowe. Przypadek i zbieg okoliczności…

    Odpowiedz
  4. slodka0018  10 stycznia 2018 21:34

    No nieżle ale spece od reklam H&M mogli wcześniej pomysleć nad tym

    Odpowiedz
    • Redakcja  11 stycznia 2018 08:25

      Słuszna uwaga! W końcu nad kampaniami reklamowymi pracuje bardzo wiele osób…

      Odpowiedz
      • Anett13  11 stycznia 2018 12:25

        Ale przyznać trzeba – że kampania reklamowa skuteczna, w sieci aż huczy o H&M…

        Odpowiedz
        • Kathe  12 stycznia 2018 00:06

          Prawda 🙂 Ale z drugiej strony gdyby dostał pomarańczową to też byłoby podejrzenie rasizmu. A całkowite nie angażowanie czarnoskórego chłopca w reklamę kolekcji z dżungli to nie jest rasizm? 😉

          Odpowiedz
  5. Aneta  11 stycznia 2018 16:04

    A moim zdaniem to jest przesada dopatrywanie się wszędzie drugiego dna, zwracanie uwagi na takie rzeczy, bo tym oto sposobem sami szerzymy takie stereotypy…

    Odpowiedz
  6. ewka  11 stycznia 2018 17:13

    z bzdur robi się aferę. Przypomina mi to afery z postaciami z bajek- Kubuś Puchatek w samej bluzeczce, Tinky Winky z czerwoną torebką.

    Odpowiedz
    • Aneta  6 lutego 2018 13:47

      Dokładnie.

      Odpowiedz
  7. Wusia  12 stycznia 2018 11:01

    W Europie wyczulenie na rasizm jest bardzo mocne i uważam ,że reakcja jest jak najbardziej prawidłowa.U nas jesteśmy pod tym względem dużo bardziej tolerancyjni wobec tego typu wpadek.

    Odpowiedz
  8. xtina120  14 stycznia 2018 21:13

    Niby wpadka ale przecież nie trzeba być doświadczonym człowiek od reklamy aby wiedzieć, że tak zwyczajnie nie wypada i,że dwuznacznie to wygląda.

    Odpowiedz
  9. zdolnabestia  14 marca 2018 23:18

    Przewrażliwienie – tyle w temacie.

    Odpowiedz
  10. Ju  12 lutego 2019 19:41

    Rozumiem, że nie jest to politycznie poprawne. I właśnie zwracanie uwagi na to jest rasizmem i dyskryminacja, gdyby biały chłopiec miał taką bluzę, byłoby to jedynie zabawne. Jak nie przestaniemy być tak wyczuleni by za wszelką cenę kogoś nie obrazić, to ten problem nigdy się nie skończy. Tu nie ma dobrego rozwiązania, jak już ktoś wyżej napisał, gdyby dano czarnemu chłopcu pomarańczą bluzę też byłoby źle i mówiono by o rasizmie, gdyby go nie zaangażowano w reklamę „dżunglowej” odzieży byłoby jeszcze gorzej. A ja osobiście, gdybym zobaczyła na ulicy czarnoskóre dziecko w takiej zielonej bluzie, pomyślałabym, że nareszcie jacyś rodzice z dystansem. Bo przecież każde dziecko to mała małpk! I o to chyba w tej kampanii chodziło!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany