Wpadka H&M! Kontrowersyjna reklama bluzy z napisem „Coolest monkey in the jungle”

Znana szwedzka firma odzieżowa H&M zaliczyła poważną wpadkę. Poszło o sesję, podczas której czarnoskóry chłopiec ubrany jest w bluzę z napisem „Coolest monkey in the jungle”.

Znana firma odzieżowa H&M zaprezentowała kontrowersyjną reklamę w brytyjskiej wersji swojego sklepu internetowego. Czarnoskóry chłopiec ubrany był w bluzę z napisem „Coolest monkey in the jungle” (najfajniejsza małpka w dżungli).

coolest monkey

kolaż własny redakcji

Sklep oficjalnie przeprosił i zdjął reklamę ze swojej strony, ale zdjęcie zdążyło zdenerwować wiele osób, w tym kanadyjskiego muzyka znanego pod pseudonimem The Weeknd, który natychmiast zerwał współpracę z H&M. Zdjęcie zdenerwowało też wiele innych znanych osób, takich jak piłkarz Kevin-Prince Boateng czy perkusista Questlove. 

„Coolest Monkey in the Jungle” kontra „Mangrove Jungle Survival Expert”

Jedni twierdzą, że reklama to tak zwany „przypadkowy rasizm” i nie ma się czym przejmować, inni – że kampania była wyjątkowo niesmaczna, a znana firma nie powinna dopuszczać do takich afer. Sprawie z pewnością nie pomaga fakt, że białe dzieci biorące udział w sesji ubrane były w bluzy z innymi napisami, takimi jak… „Mangrove jungle survival expert” (ekspert przetrwania w namorzynowej dżungli). Inne bluzy przedstawiały wizerunki zwierząt takich jak żyrafy i tygrysy.

Firma H&M wystosowała oficjalne przeprosiny i obiecała nie tylko usunąć niefortunną reklamę, ale też zaprzestać sprzedaży samej bluzy.

„Rozumiemy, że wiele osób jest zdenerwowanych i wzburzonych zdjęciem dziecięcej bluzy. My, pracownicy H&M czujemy to samo. Przepraszamy, że to zdjęcie zostało zrobione i żałujemy jego wydruku. W związku z tym, nie tylko usunęliśmy zdjęcie z wszystkich naszych kanałów i stron, ale również wycofaliśmy te produkt z naszej oferty (…)” – napisali na Twitterze przedstawiciele szwedzkiej firmy.

A Wy, co o tym sądzicie? Czy Waszym zdaniem to tylko zwykła wpadka, czy też przejaw rasizmu, który nie powinien zdarzyć się w tak znanej firmie?

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (110 głosów, średnia: 4,57 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. ewalub  10 stycznia 2018 14:41

    Według mnie to raczej wypadek przy pracy, a nie celowe obrażenie kogoś.

    Odpowiedz
    • Anett13  10 stycznia 2018 20:33

      Dla mnie też wypadek, z którego robi się straszną aferę

      Odpowiedz
  2. macierzanka  10 stycznia 2018 18:24

    Niesmaczne to jest.

    Odpowiedz
  3. as_sa  10 stycznia 2018 19:52

    Wydaje mi się, że nie było to celowe. Przypadek i zbieg okoliczności…

    Odpowiedz
  4. slodka0018  10 stycznia 2018 21:34

    No nieżle ale spece od reklam H&M mogli wcześniej pomysleć nad tym

    Odpowiedz
    • Redakcja  11 stycznia 2018 08:25

      Słuszna uwaga! W końcu nad kampaniami reklamowymi pracuje bardzo wiele osób…

      Odpowiedz
      • Anett13  11 stycznia 2018 12:25

        Ale przyznać trzeba – że kampania reklamowa skuteczna, w sieci aż huczy o H&M…

        Odpowiedz
        • Kathe  12 stycznia 2018 00:06

          Prawda 🙂 Ale z drugiej strony gdyby dostał pomarańczową to też byłoby podejrzenie rasizmu. A całkowite nie angażowanie czarnoskórego chłopca w reklamę kolekcji z dżungli to nie jest rasizm? 😉

          Odpowiedz
  5. Aneta  11 stycznia 2018 16:04

    A moim zdaniem to jest przesada dopatrywanie się wszędzie drugiego dna, zwracanie uwagi na takie rzeczy, bo tym oto sposobem sami szerzymy takie stereotypy…

    Odpowiedz
  6. ewka  11 stycznia 2018 17:13

    z bzdur robi się aferę. Przypomina mi to afery z postaciami z bajek- Kubuś Puchatek w samej bluzeczce, Tinky Winky z czerwoną torebką.

    Odpowiedz
  7. Wusia  12 stycznia 2018 11:01

    W Europie wyczulenie na rasizm jest bardzo mocne i uważam ,że reakcja jest jak najbardziej prawidłowa.U nas jesteśmy pod tym względem dużo bardziej tolerancyjni wobec tego typu wpadek.

    Odpowiedz
  8. xtina120  14 stycznia 2018 21:13

    Niby wpadka ale przecież nie trzeba być doświadczonym człowiek od reklamy aby wiedzieć, że tak zwyczajnie nie wypada i,że dwuznacznie to wygląda.

    Odpowiedz
  9. zdolnabestia  14 marca 2018 23:18

    Przewrażliwienie – tyle w temacie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany