Woda – jaką należy pić, żeby być zdrowym?

Rodzaje wód butelkowych

woda

pixabay.com

Sklepowe wody nie dzielą się tylko na niegazowane i gazowane. Linii podziału jest więcej. Wody można również dzielić na mineralne, źródlane, stołowe oraz lecznicze. Dalej na nisko-, średnio- i wysokozimineralizowane. Jaki mają skład? Jakie cechują je właściwości? Które są dla nas dobre? Sprawdźcie!

źródlana

Źródlana to woda pierwotnie czysta, pochodząca ze złoża podziemnego. Niewiele różni się od tej, która leci z kranu. Ma natomiast znacznie mniej składników niż mineralna. Picie jej nie ma znaczenia dla profilaktyki zdrowotnej, świetnie nadaje się do wykorzystania w kuchni. Można na jej bazie przygotowywać posiłki i inne napoje. Neutralność dla zdrowia oznacza, że mogą po nią sięgać dzieci oraz kobiety w ciąży.

stołowa

Stołowa jest naturalnie lub sztucznie mineralizowana. Nie przysługuje jej określenie „naturalna”, gdyż jest skład najczęściej modyfikuje się podczas produkcji. Taki napój służy głównie uzupełnieniu konkretnych składników mineralnych w codziennym menu, przez co ma znaczenie odżywczo-dietetyczne.

lecznicza

Lecznicza to taka, która w 1 l zawiera powyżej 1000 mg substancji mineralnych, które mają działanie lecznicze, potwierdzone badaniami farmakologicznymi i klinicznymi. W zależności od składnika mamy wodę jodkową, fluorkową, krzemową, żelazistą, radonową, kwasowowęglową i szczawę. Lecznicza przynosi ulgę w wielu chorobach. Może poprawiać metabolizm, walczyć z cukrzycą, a nawet leczyć nerki.

Powinna być spożywana po konsultacji z lekarzem, gdyż zbyt duża ilość bywa niebezpieczna! Może skończyć się np. upośledzeniem czynności nerek. Nie jest polecana osobom z nadciśnieniem tętniczym i dzieciom.

mineralna

Woda mineralna to taka, pochodząca z głębokich ujęć. Wyróżnia się pierwotną czystością, naturalnością, stabilnym składem chemicznym oraz zawartością stałych składników mineralnych w ilościach korzystnych dla zdrowia człowieka. Dowiedziono naukowo, że regularne picie wód mineralnych ma znaczące działanie profilaktyczno-zdrowotne, uzupełnia niedobory niektórych pierwiastków w organizmie.

Wody tego typu dzieli się ze względu na ilość minerałów w litrze:

  •  niskozmineralizowana/źródlana (zawiera mniej niż 500 mg minerałów na 1l)

 nadaje się do picia dla niemowląt, dzieci, kobiet w ciąży, osób z chorobami nerek, można ją wykorzystywać zamiast kranówki, gdy ta druga jest słabej jakości, należy jednak pamiętać, że picie dużych ilości wód niskozmineralizowanych może prowadzić do wypłukania minerałów z organizmu!;

  • średniozmineralizowana (500-1500 mg minerałów na 1l)

najbezpieczniejsza opcja dla tych, którzy piją ponad 1 l wody dziennie i nie mają kłopotów zdrowotych, można ją nazwać „wodą codzienną”;

  • wysokozmineralizowana (powyżej 1500 g minerałów na 1l)

należy ją pić od czasu do czasu najlepiej w uzasadnionych przypadkach, codzienne dostarczanie dużej ilości minerałów może bowiem spowodować niebezpieczną kumulację pierwiastków w organizmie i doprowadzić np. do kamicy nerkowej, obrzęku lub wzrostu ciśnienia krwi, to idealna opcja dla osób pracujących fizycznie oraz sportowców, nie należy jej natomiast podawać dzieciom i stosować do gotowania.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (73 głosów, średnia: 4,79 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Kika07645  8 sierpnia 2017 05:30

    Najcześciej piję wodę mineralną nisko lub średniozmineralizowana. Wód smakowych nie kupuję bo wiem, że jest w nich dużo niepotrzebnego cukru, którego w naszej diecie i tak nie brakuje

    Odpowiedz
  2. Aromer0209  8 sierpnia 2017 16:33

    Nie wiedziałam, że woda niskozmineralizowana może wypłukiwać minerały z organizmu. Zawsze wypieram wodę mineralną, a nie źródlaną, ponieważ gdzieś wyczytałam, że mineralna jest jakby bardziej czysta, ponieważ naturalnie jest chroniona przez głębsze warstwy ziemi.

    Odpowiedz
  3. martucha180  8 sierpnia 2017 19:01

    Woda zdrowia doda.

    Odpowiedz
  4. Agata  9 sierpnia 2017 01:12

    Tylko niskosodowa 🙂

    Odpowiedz
  5. Ela  29 sierpnia 2017 14:20

    Ja stawiam na wodę mineralną, bogatą w magnez i wapń – moją ulubioną białą Piwniczankę 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.