Właściwości zdrowotne buraka – lokalnego superfoodu

To warzywo cenione jest w polskiej kuchni za jego smak. Nie wszyscy jednak wiedzą, że ma też dobroczynny wpływ na nasz organizm. Poznaj właściwości zdrowotne buraka.

Wielu z nas burak może wydawać się dość pospolitym i nudnym warzywem. Tymczasem z tego, że jest tak popularny i łatwo dostępny w Polsce, powinniśmy się tylko cieszyć. Jest bowiem nie mniej zdrowy, niż modne ostatnio awokado. Właściwości zdrowotne buraka czynią z niego prawdziwy superfood. Odżywia, odtruwa, dodaje sił witalnych, a nawet wpływa pozytywnie na układ nerwowy. A do tego można go zjeść pod różnymi postaciami. Co ma do zaoferowania to niezwykłe warzywo?

właściwości zdrowotne buraka

źródło: pixabay.com

Prowadzisz aktywny tryb życia? Sięgnij po buraka!
Burak jest sprzymierzeńcem wszystkich, którzy chcą dodać sobie energii. Jak wykazały badania naukowców z University of Exeter, spożywanie wysokojakościowego soku z buraka (takiego jak np. betaVital z dodatkiem witaminy C) poprawia wydolność organizmu aż o 16%. – Dzieje się tak, gdyż buraki są prawdziwą skarbnicą azotanów. Spożyte azotany organizm przekształca do tlenku azotu, co powoduje, że naczynia krwionośne rozszerzają się, a do mięśni dopływa większa ilość tlenu oraz składników odżywczych – wyjaśnia licencjonowany dietetyk, Daria Łukowska. W burakach znajduje się także wiele zdrowych składników, takich jak witaminy A, C i z grupy B, kwas foliowy, magnez, potas, miedź i wapń. Burak zawiera też żelazo i stymuluje powstawanie czerwonych krwinek, jest więc naturalnym lekarstwem dla anemików. Jeżeli więc regularnie ćwiczysz albo przeciwnie, jesteś osłabiona i wciąż zmęczona, warto wykorzystać ten zastrzyk energii.

Burak na problemy z krążeniem i trawieniem
Buraki zawierają mnóstwo antyoksydantów. Dzięki temu nie tylko działają przeciwnowotworowo, ale także przeciwdziałają chorobom układu krążenia i uszczelniają naczynia krwionośne. Redukują także negatywne efekty zanieczyszczenia powietrza i palenia papierosów.

Ale nie tylko osoby, które uskarżają się na problemy z krążeniem, powinny włączyć buraki do swojej diety. Badania wykazują też pozytywny wpływ buraków na trawienie. Ich jedzenie – lub picie soku z buraka – poleca się przede wszystkim osobom, które uskarżają się na zaparcia i inne zaburzenia pracy jelit. Na czym polega ich pozytywny wpływ na trawienie? – (…) buraki zawierają duże ilości błonnika, a więc będą wspierać namnażanie się bakterii jelitowych. Jeżeli spojrzymy na oczyszczanie organizmu przez pryzmat funkcji wątroby, jelit i nerek, to można też mówić o ich właściwościach detoksykujących. Buraki pośrednio wspierają pracę tych narządów, które pomagają nam codziennie pozbywać się zbędnych substancji i metali ciężkich – stwierdza Daria Łukowska.

Zastrzyk energii
Buraki nie tylko oczyszczają organizm i przyspieszają trawienie, ale są też niskokaloryczne. Jeden duży burak zawiera jedynie 40 kcal. To kolejny powód, dla którego świetnie się sprawdzają jako składnik diety odchudzającej. Co więcej, buraki łatwo jest przyrządzić nie używając tłuszczu. Pieczony, ugotowany w folii aluminiowej czy pod postacią modnego ostatnio carpaccio sprawdza się wyśmienicie. Warto też spożywać go pod postacią soku, który może służyć jako… naturalny energetyk. Jak tłumaczy Daria Łukowska, dzieje się tak dlatego, że burak powoduje lepsze dotlenienie mięśni. Może więc wspomóc nie tylko naszą wydajność podczas treningu, ale także podczas pracy umysłowej. Z kolei po treningu warto zjeść posiłek, którego elementem będzie burak gotowany lub pieczony.

Co oznacza kolor buraka?
Charakterystyczna, purpurowa barwa buraka nie jest bez znaczenia. Taki kolor mają zawarte w nim antyoksydanty, które chronią nasze komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i dotleniają organizm. Dlatego też burak i sok z niego może również znacznie poprawić wygląd naszej cery. Najlepiej, by był to burak czerwony. Odmiany buraków o innych kolorach również zawierają antyoksydanty, ale w znacznie mniejszej dawce.

Burak jest też naszym sprzymierzeńcem w walce z zakwaszeniem, z którym zmaga się coraz więcej osób z powodu diety bogatej w cukier, sól i wysoko przetworzone produkty. Jego spożywanie alkalizuje bowiem organizm i pomaga przywrócić właściwą równowagę kwasowo-zasadową, co z kolei hamuje procesy degeneracji tkanek, następujące w zakwaszonym środowisku.

Warto więc włączyć buraki do swojej diety, a jeżeli nie mamy na to ochoty, postawić na świeży sok z nich wyciśnięty. Taka obróbka tego warzywa pozwala nam przyswoić zdrowe składniki, które się w nim znajdują, w skondensowanej formie. Dodatek witaminy C jeszcze bardziej wzmacnia zdrowotny efekt spożywania takiego soku.

Czy każdy może włączyć buraki do swojej diety?

Czy jest ktoś, kto nie powinien spożywać buraków? Niestety, tak – cukrzycy. To warzywo jest niestety bogate w cukry proste. Jeżeli więc chorujesz na cukrzycę, możesz spożywać jedynie niewielkie ilości buraków i to tylko wtedy, jeżeli dokładnie kontrolujesz glikemię. Najlepiej konsultować swój jadłospis z lekarzem i dietetykiem.

A Wy, często jecie buraki? A może wolicie spożywać to zdrowe warzywo w postaci soku? Podzielcie się z nami Waszymi sposobami na jego przygotowanie!

Zobaczcie też: 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (127 głosów, średnia: 4,65 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. macierzanka  2 lutego 2018 09:47

    Ja już bardzo dawno włączyłam buraki do swojej diety.Rzeczywiście mają one wiele dobroczynnych właściwości.Kiszę je często i piję zakwas,a buraki są świetne na surówkę.

    Odpowiedz
  2. xtina120  6 lutego 2018 09:46

    Ja z buraka to lubię tylko barszcz czerwony

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany