Właściwości witaminy D – do czego jest nam potrzebna?

Najczęściej mówi się o zbawiennym wpływie witaminy D na zdrowie kości i zębów, a także jej udziale we wchłanianiu wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego. W rzeczywistości spektrum jej działania jest znacznie szersze. Ma ona bowiem wpływ także na prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu immunologicznego, co ma szczególne znaczenie jesienią i zimą w okresie wzmożonych infekcji.

Witamina D i jej wpływ na zdrowie

By organizm mógł funkcjonować w zdrowiu, trzeba dostarczać mu wielu mikroskładników i witamin. Bez wątpienia wśród nich powinna znaleźć się także witamina D. Ma ona bowiem udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, pomaga w poprawnym funkcjonowaniu mięśni i utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Do jej zadań należy m.in. ułatwianie wchłaniania wapnia i fosforu, a także utrzymywanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Co więcej, to właśnie witamina D pomaga ograniczyć ryzyko upadku spowodowanego niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni, co ma duże znaczenie szczególnie u osób w podeszłym wieku. Składnik ten bierze udział także w procesie podziału komórkowego, ale spektrum jego działania może być znacznie szersze. Według badań niedobór witaminy D leży u podłoża różnych problemów zdrowotnych.

Zapotrzebowanie na witaminę D

To ile witaminy D powinno być dostarczane do organizmu, zależy od kilku czynników m.in od wieku, masy ciała i stanu zdrowia. Warto wzbogacać dietę w produkty bogate w ten słoneczny składnik lub suplementować go szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Suplementacja może być konieczna przez cały rok np. w przypadku dzieci, osób starszych, kobiet w ciąży i każdego, u kogo fotosynteza skórna jest zahamowana także w słoneczne dni. Warto bowiem wiedzieć, że witamina D, jako jedyna może być samoistnie wytwarzana przez ludzki organizm. By jednak proces fotosyntezy mógł zachodzić, należy przebywać na świeżym powietrzu i eksponować skórę na słońce przez odpowiednio długi czas. Proces syntezowania witaminy D zostaje jednak łatwo zahamowany np. przez kremy z filtrami, które są stosowane latem do ochrony skóry przed poparzeniami i szkodliwym działaniem promieni UV. Skala problemu niedoborów witaminy D jest bardzo duża. Według badań w Polsce na deficyt tego składnika może cierpieć nawet 90-95 proc. populacji. Warunki klimatyczne sprawiają bowiem, że brakuje słońca i aktywność fizyczna na świeżym powietrzu jest możliwa tylko przez niewielką część roku.

Suplementacja witaminy D

Dlatego też lekarze i farmaceuci alarmują i zalecają suplementację słonecznego składnika. Przed jej rozpoczęciem warto sprawdzić dobowe zapotrzebowanie organizmu na witaminę D np. tutaj http://www.sloncewpigulce.pl/witamina-d/po-co-nam-witamina-d. Powinno się także jak najczęściej spożywać produkty bogate w witaminę słońca, do których zalicza się tłuste ryby morskie, łososia, węgorza, a także makrelę, tuńczyka, sardynki, jaja, mleko i ser żółty. Sama dieta nie wystarczy jednak, by pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę D. W praktyce wiązałoby się to ze spożywaniem bardzo dużych ilości pokarmów bogatych w ten składnik np. kilkudziesięciu jaj lub kilku kilogramów sera dziennie.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (40 głosów, średnia: 4,80 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Hidari11  12 marca 2018 14:48

    Witaminę D w okresie jesienno- zimowym warto suplementować. Oczywiście też pamiętać, że D rozpuszcza się w tłuszczach, także przy obiedzie jak mamy mięso albo sałatkę z oliwą z oliwek można wziąć witaminę.

    Odpowiedz
  2. martucha180  13 marca 2018 20:35

    Ja biorę cały rok.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany