Witaminy na wiosnę – czego nam brakuje i jak je uzupełniać?

Wiosna to niełatwy okres dla naszego organizmu, musi bowiem przejść z zimowego do wiosennego „trybu” funkcjonowania. Witaminy na wiosnę – czy to w formie naturalnej czy jako suplementy są niezwykle istotne. Dlaczego  i jak uzupełnić z głową – opowie ekspert. 

Witaminy na wiosnę

fot. Pixabay.com

Witaminy na wiosnę – dlaczego są takie ważne?

Dla naszego organizmu przesilenie wiosenne to dość trudny okres, w którym musi się zmagać z niedoborami witamin, a co za tym idzie ze spowolnieniem procesów metabolicznych, wypadaniem włosów, kiepską kondycją skóry i ogólnym osłabieniem organizmu.  Ponadto zimowe menu często przysparza nam kilku dodatkowych kilogramów – co jeszcze pogarsza nasz nastrój.

Zima, szczególnie jeśli jest długa, pochmurna i mroźna, nie sprzyja jedzeniu „na zimno”, co oznacza m.in., że jemy mniej produktów mlecznych (szczególnie jogurtów, kefirów i maślanek), a produkty te są bogate w witaminę A – jej niedobór możemy podejrzewać gdy mamy: matowe włosy i łamliwe paznokcie. Długotrwałe niedobory witaminy A mogą się przyczynić do częstego występowania kataru i chorób górnych dróg oddechowych. Zimowa dieta, uboga w żółte, zielone i czerwone warzywa i owoce nie sprzyja także uzupełnianiu  „zapasów”  beta karotenu, czyli prowitaminy A.

Równie często zdarzają się w sezonie wiosennym niedobory witaminy C, co wiąże się z niskim spożyciem warzyw i owoców. Niedobór światła słonecznego pogarsza nasze samopoczucie w wyniku niedoboru serotoniny, która reguluje nastrój człowieka i  do której wytwarzania w mózgu niezbędne jest światło dzienne.

Jednak pogorszenie nastroju to nie jedyny skutek braku słońca, poważnym zagrożeniem dla organizmu jest niedobór witaminy D3. Latem całkowite zapotrzebowanie na witaminę D3 pokrywane jest w naturalny sposób, gdy jesteśmy na dworze, bowiem ta witamina syntetyzuje się w organizmie pod wpływem słońca. Jesienią i zimą trzeba ją organizmowi dostarczyć.

Kwas foliowy jest witaminą, którą stymuluje rozwój układu nerwowego. Jego wiosenny niedobór możemy odczuć pod postacią apatii, zmęczenia, a nawet rozdrażnienia. Kwas foliowy powszechnie występuje w zielonych warzywach, których spożycie w okresie zimowym  drastycznie spada.                                    

Wczesną wiosną wciąż jemy jeszcze ubiegłoroczne warzywa i owoce, które uboższe są już w wartości odżywcze, ponieważ długi okres ich przechowywania i warunki w jakich to przechowywanie przebiegało mają znaczący wpływ na spadek zawartości m.in. cennych witamin i minerałów. Podczas przechowywania warzywa i owoce są narażone na największe straty witaminy C.  Warto pamiętać wówczas o mrożonkach, gdyż zachowują one większość niezbędnych dla nas witamin. Ponadto zima nie sprzyja spożywaniu warzyw i owoców w postaci surowej, a ich obróbka termiczna dodatkowo zmniejsza zawartość witaminy C.                                                      

Niedobory poszczególnych witamin nie zawsze dają o sobie znać w jednoznaczny sposób – mówimy wtedy o niedoborach utajonych, które często pozostają nierozpoznane, a ich skutki składane są na karb innych schorzeń. Utajone niedobory pokarmowe pozostają często źle rozpoznane. Ich ujemny wpływ na zdrowie objawia się nieprawidłowym rozwojem fizycznym, nieraz i psychicznym, zwłaszcza u dzieci, obniżeniem odporności na infekcje, złym samopoczuciem (ospałość, apatia lub rozdrażnienie), bólami głowy, osłabieniem, a także obniżeniem zdolności do wykonywania pracy. – mówi Beata Prusińska, dietetyk Naturhouse.

Witaminy na wiosnę – poradź się specjalisty

Aby zapobiegać niedoborom witamin w okresie wiosennym należy dbać o maksymalne urozmaicenie diety w czasie zimy, ale również zastosować u progu przedwiośnia kurację odżywiającą, która łączy odpowiednią dietę z suplementami. Wiosna to czas kiedy przyglądamy się intensywniej własnemu ciału (i jego niedoskonałościom), zaczynamy ćwiczyć, zmieniać dietę, pozbywać się nadprogramowych kilogramów, aby dobrze dopasować te zmiany do potrzeb naszego organizmu warto wybrać się na konsultację do dietetyka. Z jego pomocą sprawniej poradzimy sobie z wiosennymi niedoborami witamin, a co najważniejsze koniec zimy nie uczyni z nas osób apatycznych, zmęczonych i bez chęci do życia. Pamiętajmy też, że wspomniane połączenie diety z suplementacją witamin przynosi najlepsze i najszybsze korzyści dla naszego organizmu.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (159 głosów, średnia: 4,55 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. stokrotkapolna  13 marca 2017 05:10

    Dużo warzyw i owoców. Zewsząd tylko suplementy. W reklamach, artykułach. A koncerny zacierają ręce i liczą kasę, która idzie w miliardy. A ludzie lecą do tych suplementów jak ćmy do światła. I łykają wszystko na wszystko, rujnując swój organizm.

    Odpowiedz
  2. eliza  5 czerwca 2017 15:24

    ja osobiście przyjmuję tylko kwas foliowy, bo staram się o kolejne dziecko i gin. zalecił…natomiast dziecku podaję witaminę d bobika, bo ma niedobory niestety..są to konkretne zalecenia, to się do nich stosuję, nie wiem, czy ktoś ma chęć łykać cokolwiek, dla samej przyjemności łykania i zostawiać krocie w aptece ulegając reklamie..

    Odpowiedz
  3. Joshua  8 czerwca 2017 22:55

    Tylko niestety teraz trudno zdobyć zdrowe owoce i warzywa, niby napisane że eko nafaszerowane świństwo, więc wcale nie takie zdrowe, teraz nie ma innego wyjścia, trzeba suplementować witaminy, witamina D to podstawa, każdy lekarz Ci to potwierdzi, swojemu dziecku tez tego bobika podaje, sama też biorę witamine D.

    Odpowiedz
  4. kasiadrozdz  19 września 2017 18:52

    Nasz organizm zmaga się wiosną z niedoborami witamin. Te z kolei powodują spowolnienie procesów metabolicznych, ogólne osłabienie organizmu, wypadanie włosów, a także sprawiają, że nasza skóra jest w słabej kondycji. Niekiedy zmagamy się też z pozimową nadwagą.

    Odpowiedz
    • kasiadrozdz  19 września 2017 18:52

      Zimą nie lubimy jadać „na zimno”, wiosną jednak wróćmy do jogurtów, kefirów i maślanek, bo produkty te są bogate w witaminę A. To jej brak sprawia, że mamy matowe włosy i łamliwe paznokcie. Długotrwałe niedobory witaminy A mogą się przyczynić do częstego występowania kataru i chorób górnych dróg oddechowych. Sięgajmy po żółte, zielone i czerwone warzywa i owoce. Dzięki temu uzupełnimy niedobory beta karotenu, czyli prowitaminy A.

      Odpowiedz
      • kasiadrozdz  19 września 2017 18:52

        Witamina C

        Jedzmy cytrusy i mrożone truskawki. Dzięki temu uporamy się z wiosennym niedoborem witaminy C.

        Odpowiedz
      • kasiadrozdz  19 września 2017 18:53

        Chwytajmy każdy promień słońca przebywając na świeżym powietrzu, dzięki temu uzupełnimy niedobór witaminy D3. Jeśli jednak odczuwamy pogorszenie nastroju, koniecznie zbadajmy jej poziom. Bardzo prawdopodobne, że trzeba sięgnąć po suplementy.

        Odpowiedz
        • kasiadrozdz  19 września 2017 18:53

          Kwas foliowy

          Jeśli doskwiera nam apatia, zmęczenie, czy rozdrażnienie, prawdopodobnie brakuje kwasu foliowego. Powszechnie występuje w zielonych warzywach, więc jedzmy je w dużych ilościach.

          Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany