Ważne! Naprawdę ile witaminy A jest w marchewce?

Słyszeliście z pewnością, że jedzenie marchewki poprawia wygląd naszej skóry, ponieważ warzywo to jest bogate w witaminę A.  Ale czy powinniśmy jeść marchewkę tylko dla urody czy także dla zdrowia? Przeczytaj ile witaminy A jest w marchewce i weź pod uwagę zmiany swoich nawyków żywieniowych!

marchewka-w-diecie

Witamina A, zwana również retinolem znajduje się w główniej mierze w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, takich jak: wątroba, masło, mleko, czy żółtko jaja. Wit. A odpowiada m.in za  proces

  • prawidłowego widzenia,
  • stymuluje prawidłowy rozwój komórek rozrodczych,
  • bierze udział w syntezie kolagenu oraz  zapewnia prawidłowe funkcjonowanie skóry,
  • wykazuje działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne

W warzywach i owocach znajdują się prowitaminy –  α i β-karoten. Prowitaminą nazywamy taką substancję, która dzięki przemianom metabolicznym organizmu może zmienić się pełnowartościową witaminę.  Po czym poznamy, że w roślinie są zawarte karoteny?  Ponieważ nadają roślinom kolor czerwony, żółty, pomarańczowy oraz częściowo kolor zielony. Najbardziej istotną prowitaminą dla naszego organizmu  jest  β-karoten, który znajdziemy właśnie w marchewce, brokułach, szpinaku, oleju palmowym i oberżynie.

Pamiętajmy jednak, że karoteny – podobnie do witaminy A, rozpuszczają się w tłuszczach. I tu ważny fakt: 

absorpcja β – karotenu z diety rzadko przekracza 5% !

Jeśli więc podczas jedzenia marchewki czy warzyw wyżej wymienionych nie dostarczymy odpowiedniej ilości „rozpuszczalnika”, którym jest tłuszcz, przyswojenie karotenu w jelitach będzie jeszcze mniejsze. Osoby, które spożywają mało produktów pochodzenia zwierzęcego a głównym źródłem witaminy A są dla nich karoteny dostarczane z warzywami i owocami, muszą uwzględnić duże straty tych związków, wynikające z ich słabej absorpcji i przemiany w aktywną biologicznie witaminę.

Wniosek: nie dostarczymy odpowiedniej ilości β-karotenu tylko jedząc marchewkę, brokuły i szpinak – bowiem nasz organizm przyswaja tylko ok. 5% β-karotenu zawartego w tych warzywach. Należy wzbogacić więc swoją dietę o masło, mleko, czy żółtko jaja – jeśli chcemy zapewnić sobie odpowiedni poziom suplementacji tego produktu.

Ardietetica-logotykuł powstał w oparciu o materiały zamieszczone na portalu: dietetica.com

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (165 głosów, średnia: 4,61 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Hidari11  1 maja 2015 14:04

    To jest prawda, dlatego do sałatek z marchewką warto dodać oliwy.

    Odpowiedz
  2. luko  1 maja 2015 14:08

    Najprościej jest wybierać warzywa o pomarańczowych i czerwono-fioletowych barwach. Wówczas mamy pewność, że jest tam choćby trochę karotenów.

    Odpowiedz
  3. Patriszia  1 maja 2015 15:17

    Warto wiedzieć takie informacje, żeby zdrowo się odżywiać 🙂

    Odpowiedz
  4. Wusia  1 maja 2015 15:22

    Jak zwykle generalna zasada wszystkiego w miarę,a marchewkę bardzo lubię i jem cały rok.

    Odpowiedz
  5. Kmakolagwa  1 maja 2015 16:40

    Pouczający artykuł. Warto wiedzieć jak zdrowo się odżywiać.

    Odpowiedz
  6. Jaworka  1 maja 2015 18:09

    Dobrze wiedzieć świetny artykuł

    Odpowiedz
  7. basiaj  1 maja 2015 18:24

    Trzeba dość dużo jeść.

    Odpowiedz
  8. klaudiaban  1 maja 2015 21:35

    Ostatnio marchewka u mnie króluje 🙂

    Odpowiedz
  9. macierzanka  2 maja 2015 13:17

    Ciekawe informacje ,będę jej więcej jadła.

    Odpowiedz
  10. terenia  2 maja 2015 14:10

    Brakło mi informacji o przybliżonej ilości tłuszczy, jaką wypadałoby dodać do warzyw, żeby witaminki mogły zostać uwolnione w maxymalnej dawce.

    Odpowiedz
  11. bbo  2 maja 2015 20:23

    Ciekawy artykuł, a tytuł kojarzy mi się z kultowym dialogiem o zawartości „cukru w cukrze” 🙂

    Odpowiedz
  12. lilkawodna  3 maja 2015 11:13

    Dlatego dodaję do wszystkich surówek surową marchewkę!

    Odpowiedz
  13. Anita  6 maja 2015 13:32

    ciekawy artykuł!

    Odpowiedz
  14. Agata Ciecka  25 lutego 2016 09:06

    Z tego co wiem to chyba przez zbyt duża ilość marchewki możemy dostać zatwardzenia 😐 Poza tym marchewki z supermarketów nie Ś już tak zdrowe jak takie naturalne marchewki. Ale skąd możemy mieć pewność czy Pani ze straganu nie wciska nam drogich warzyw kupionych w markecie za grosze 😐

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany