Warto wiedzieć: Kto odpowiada za zgubiony bagaż lub kradzież rzeczy z hotelu na urlopie?

Biura podróży często całkowicie wyłączają swoją odpowiedzialność za rzeczy klienta utracone w trakcie imprezy turystycznej. A taka sytuacja może skutecznie popsuć nasze wakacje. Kto i kiedy wg prawa ponosi odpowiedzialność za utracone mienie turysty?

 skradziony-bagaz

Zgubiony bagaż, kradzież rzeczy z hotelowego pokoju lub utrata portfela w trakcie zwiedzania zabytków to sytuacje, do których często dochodzi w trakcie wakacyjnych wyjazdów. Jaka jest rola biura podróży w przypadku, gdy ma miejsce któraś z wyżej wymienionych sytuacji?

 

Kiedy odpowiada biuro podróży

Jeśli na wakacjach zorganizowanych przez biuro podróży dojdzie do zgubienia lub kradzieży rzeczy, np. z hotelowego pokoju, to za takie zdarzenie ponosi odpowiedzialność organizator imprezy turystycznej. Eksperci z Rzetelnyregulamin.pl informują, że za szkody wyrządzone klientowi, m.in. gdy powstały w wyniku nienależytego wykonania umowy, odpowiada biuro podróży. Podkreślają jednak, że od tej zasady istnieją wyjątki uregulowane w art. 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Organizator imprezy turystycznej nie będzie odpowiedzialny za szkody, jeśli niewykonanie albo nienależyte wykonanie zobowiązania zostało spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta. Odpowiedzialność wyłącza też tzw. siła wyższa, czyli działanie zewnętrzne niemożliwe do przewidzenia.

Inaczej będzie z kolei w momencie kiedy klient, wbrew zaleceniom pilota wycieczki, lekkomyślnie spaceruje po mieście z portfelem w tylnej kieszeni spodni i pada ofiarą kieszonkowców.

 

Próba unikania odpowiedzialności, UOKiK interweniuje

Obowiązujące przepisy jasno określają zasady odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej. Jednak bardzo częstą praktyką biur podróży jest chęć jej uniknięcia i wprowadzenie do umów zapisów całkowicie lub pośrednio wyłączających ich odpowiedzialność. Są to działania niezgodne z prawem.

Zjawisko stało się na tyle powszechne, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się wybranym biurom podróży i skontrolować treść zawieranych przez nich umów. W efekcie podjętych działań Urząd uznał za niezgodny z prawem zapis mówiący o tym, że organizator nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy skradzione podczas wyjazdu. Zdaniem UOKiK biurom podróży nie wolno całkowicie wyłączyć swojej odpowiedzialności za rzeczy klienta utracone podczas zorganizowanych przez nich imprez.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (263 głosów, średnia: 4,62 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  7 sierpnia 2015 07:31

    Warto wiedzieć takie rzeczy. Świetny artykuł.

    Odpowiedz
    • Gocha  7 sierpnia 2015 10:11

      Dokładnie 🙂

      Odpowiedz
  2. macierzanka  7 sierpnia 2015 10:26

    Przydatny artykuł, warto zapamiętać.

    Odpowiedz
  3. martucha180  7 sierpnia 2015 10:43

    Dobrze wiedzieć, ale artykuł bardzo spóźniony, ponad połowa wakacji minęła.

    Odpowiedz
  4. Paweł  7 sierpnia 2015 11:38

    Bardzo dobrze wytłumaczone zagadnienie. Niestety, biura podróży migają się od tej odpowiedzialności, często zamieszczając klauzule niedozwolone w swoich regulaminach czy umowach. Trzeba być bardzo czujnym i dobrze, że UOKiK też zwraca na to uwagę. Niestety, rosnąca liczba niedozwolonych postanowień budzi niepokój (przynajmniej mój). Ja od pewnego czasu czytam NIEZWYKLE dokładnie każdą umowę, akceptowany regulamin itd. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – oszuści. To jakaś paranoja, masakra… Co robić?

    Odpowiedz
    • Żanett  7 sierpnia 2015 12:00

      Zgadzam się. Wszystko ładnie pięknie, póki zdarzenie nie ma miejsca. Jak przychodzi co do czego, zaczynają się schody.

      Odpowiedz
  5. bbo  7 sierpnia 2015 13:20

    Mądry Polak po szkodzie…

    Odpowiedz
  6. Aneta  7 sierpnia 2015 15:38

    Bardzo przydatny artykuł.

    Odpowiedz
  7. marcia7  7 sierpnia 2015 17:07

    oby sie ta wiedza nie przydała

    Odpowiedz
  8. Patriszia  9 sierpnia 2015 21:27

    Ciekawy artykuł.

    Odpowiedz
  9. martus2833  10 sierpnia 2015 08:00

    Bardzo ciekawy artykuł.

    Odpowiedz
  10. Anita  23 sierpnia 2015 00:25

    bardzo ciekawy artykuł, przydatny!

    Odpowiedz
  11. Karin  21 stycznia 2019 14:04

    Na wypadek utraty bagażu warto się odpowiednio zabezpieczyć. Nie wiem czy słyszałyście o usłudze Bezpieczny Bagaż. Nie jest to duży koszt, a w przypadku utraty bagażu – ogromna pomoc. Usługa działa przez 12 miesięcy, niemal na całym świecie. Dzięki niej nasz bagaż zostaje oznakowany specjalną zawieszką, na której są informacje kontaktowe do centrum obsługi usługodawcy, informacje o nagrodzie, a także unikalne ID właściciela – to ono pozwala zidentyfikować właściciela. W sytuacji, gdy znalazca skontaktuje się z centrum obsługi, to oni przejmują bagaż i organizują procedurę zwrotu, a my pozostajemy anonimowi.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany