Wakacje z biurem podróży
Fala bankructw biur podróży w ostatnich latach sprawiła, że do ich wakacyjnych ofert podchodzimy z większą rezerwą. Trudno jednak całkowicie zrezygnować z letniego wypoczynku, dlatego pomimo obaw wiele osób decyduje się na wykupienie takich wyjazdów. Warto jednak – jeszcze zanim pojedziemy na wymarzone wczasy – sprawdzić, co zrobić, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi problemami ze strony organizatora.
Gdy wymarzona wycieczka zamienia się w koszmar, musimy pamiętać, że nie jesteśmy całkiem bezradni. Wystarczy zawczasu podjąć kilka prostych kroków, które pozwolą nam odpowiednio przygotować się na taką ewentualność już na etapie wybierania biura podróży.
Między ceną a jakością
Nasze decyzje zakupowe najczęściej podyktowane są ceną. Nic więc dziwnego, że kierujemy się nią także przy wyborze zagranicznego wyjazdu. Kto by nie chciał spędzić dwutygodniowych wczasów w Chorwacji za jedyne 429 zł? Zanim kupimy zastanówmy się dobrze nad taką promocją. Oczywiście zdarzają się i takie okazje, ale właśnie przy nich powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na warunki umowy. Choć ceny w renomowanych biurach podróży bywają nieco wyższe, to jednak budzą one większe zaufanie, bo są poparte wieloletnim doświadczeniem. – Warto zainteresować się tym samemu i sprawdzić, czy dane biuro podróży jest członkiem Polskiej Izby Turystyki lub Izby Turystyki Rzeczpospolitej. Pomocne okazać się mogą także rankingi takie jak np. Konsumencki Lider Jakości, Superbrands Polska. W kategorii „biura podróży” konsumenci sami oceniają ofertę i jakość usług – mówi radca prawny Jakub Ceranek z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Ceranek.
Finansowa strona biura podróży
Atrakcyjne wycieczki w najdalsze zakątki świata i rozsądna cena to nie wszystko. Warto także sprawdzić formalną stronę. To, co nasuwa się jako pierwsze, to kondycja finansowa biura podróży. – Najłatwiej będzie sprawdzić, czy organizator naszych wakacji nie zalega z opłatami. Takie informacje uzyskamy w Biurze Informacji Gospodarczej, urzędach marszałkowskich oraz w rejestrze Polskiej Izby Turystki – radzi radca prawny. Warto także sprawdzić, jak zabezpieczyło się biuro. Informacje o tym, czy organizator posiada gwarancję bankową, ubezpieczeniową czy też umowę ubezpieczenia trafiają do marszałka województwa. Sami możemy to sprawdzić na stronie www.turystyka.gov.pl. Pod tym adresem znajduje się CEOTiPT, czyli Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Z niej dowiemy się m.in. na jaką formę i wysokość ubezpieczenia zdecydowało się biuro oraz czy nie ma zakazu prowadzenia działalności objętej wpisem do rejestru. Dlaczego to takie ważne? – Dzięki umowie ubezpieczenia i dokumentom gwarancyjnym możemy mieć pewność, że w razie bankructwa przedsiębiorcy wrócimy do kraju jeszcze na koszt biura podróży. Wówczas jest także szansa na zwrot pieniędzy przez biuro podróży za niewywiązanie się z umowy. W obu tych przypadkach pokrycie kosztów jest możliwe tylko do wysokości udzielonej gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej czy też do sumy ubezpieczenia wynikającego z umowy ubezpieczenia. Tu mechanizm jest prosty – im wyższa kwota ubezpieczenia, tym lepiej – tłumaczy Jakub Ceranek.
Beztroskie wakacje z kartą płatniczą
Dokonując płatności za wycieczkę z biura podróży warto zdecydować się na transakcję bezgotówkową – i nie jest to reklama żadnego z banków. Gdy biuro podróży odwoła wyjazd lub upadnie, najszybciej odzyskamy pieniądze właśnie płacąc kartą płatniczą. Jest to możliwe dzięki procedurze chargeback. Opiera się ona na założeniu, że transakcje bezgotówkowe mają charakter odwracalny, więc mogą zostać unieważnione. Chargeback jest usługą bezpłatną, obsługiwaną przez wszystkie rodzaje kart (karty kredytowe, debetowe, przedpłacone, typu charge). – Gdy biuro podróży upadnie i odwoła nasz wyjazd, wystarczy złożyć reklamację w banku powołując się na nieotrzymanie opłaconej usługi. Każdy bank obsługujący środki płatnicze Visa i MasterCard zobowiązany jest taką reklamację przyjąć – mówi Jakub Ceranek. Oczywiście zaistniałą sytuację trzeba udowodnić. Aby to zrobić, wystarczy przedstawić m.in. pismo informujące o odwołaniu wyjazdu i kopię umowy z biurem podróży.
Dokumentuj będąc na miejscu
Często wczasy, które zapowiadały się jako beztroska wyprawa w tropiki, okazują się koszmarem. Fatalna organizacja, niższy niż w ofercie standard zakwaterowania, niedotrzymanie warunków umowy – to najczęstsze problemy, z którymi zmagają się turyści. – W takim wypadku niezwłocznie, jeszcze w trakcie podróży, należy złożyć reklamację przedstawicielowi biura podróży. Jeśli nie poskutkuje to poprawą warunków, czyli na przykład zmianą pokoju, pozostaje nam droga sądowa – mówi radca prawny. Przyjmuje się, że organizator odpowiada za niewykonanie lub za nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych i zobowiązany jest do naprawienia szkody wynikającej z tego tytułu. Oznacza to, że klient może domagać się odszkodowania. – Przykłady pokazują, że można liczyć na odszkodowanie nawet w wysokości połowy ceny zapłaconej za wycieczkę – mówi Jakub Ceranek. – Ważnie jest jednak, aby zbierać dokumentację – zdjęcia, zaświadczenie z hotelu o tym, jaki w rzeczywistości ma standard itp. Musimy to zrobić będąc jeszcze miejscu, by po powrocie do kraju można było łatwo udowodnić niekompetencję biura – dodaje mecenas Ceranek.
Choć często tłumaczymy się brakiem czasu, zwłaszcza przed wymarzonym urlopem, warto poświęcić chwilę na ogóle rozeznanie i sprawdzenie, czy wybrane przez nas biuro podróży oprócz tego, że ma atrakcyjną ofertę jest także wiarygodne. Pozwoli nam to uniknąć niepotrzebnego stresu i spędzić beztroskie wakacje, a w razie jakichkolwiek problemów zapewni bezpieczny powrót do domu.
Pamiętaj:
- kieruj się renomą biura podróży, sprawdź rankingi
- zorientuj się, czy biuro jest członkiem Polskiej Izby Turystyki lub Izby Turystyki Rzeczpospolitej
- nieufnie podchodź do cen znacznie odbiegających od tych rynkowych
- sprawdź kondycję finansową biura
- zorientuj się, czy organizator posiada gwarancję bankową, ubezpieczeniową czy też umowę ubezpieczenia
- dowiedz się, na jaką kwotę ubezpieczył się organizator
- za wyjazd zapłać kartą płatniczą
- w razie wystąpienia nieprawidłowości – dokumentuje je