Uprawiasz seks – bierz kwas foliowy

Na pewno ci nie zaszkodzi, a gdybyś zaszła w nieplanowaną ciążę, możesz dzięki temu uchronić swoje dziecko przed wadami układu nerwowego. Warto się zabezpieczyć!

produkty-bogate-w-kwas-foliowy

Kwas foliowy ważny jest nie tylko dla ciężarnych, ale także dla tych pań, które w ciąży dopiero będą, a także dla wszystkich kobiet mających tendencje do łatwego wpadania w stany depresyjne.

Kwas foliowy dla rozwoju płodu

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, w szczególności układu nerwowego. Jeśli w pierwszych czterech tygodniach ciąży u matki występuje jego niedobór, rozwijający się organizm może być dotknięty poważną wadą. Najczęściej jest to bezmózgowie lub rozszczep kręgosłupa. W pierwszym przypadku dziecko nie przeżyje. W drugim będzie wymagało trudnego leczenia, a i tak będzie do końca życia sparaliżowane i / lub umysłowo upośledzone. Niestety, odsetek dzieci przychodzących na świat z takimi wadami jest dość duży, ponieważ w okresie wspomnianych pierwszych czterech tygodni ciąży matka zazwyczaj nie wie jeszcze, że jest w ciąży, a zatem najczęściej nie stosuje suplementacji dostarczającej organizmowi kwas foliowy. Dlatego między innymi rozsądnym wyjściem jest regularne dbanie o właściwe ilości kwasu foliowego w organizmie. W sytuacji nieplanowanej ciąży może on uchronić dziecko przed wadami rozwojowymi, a na co dzień po prostu wpłynąć na lepsze samopoczucie kobiety. Dlaczego?

Kwas foliowy lekiem na stres

Kwas foliowy, a raczej jego brak, może być przyczyną apatii, stanów depresyjnych, poczucia braku zapału i chęci do życia. Jego zapasy w organizmie trzeba regularnie uzupełniać, aby dobrze się czuć, ponieważ one regularnie spadają (zwłaszcza, gdy stosuje się używki, środki antykoncepcyjne, przebywa w wysokiej temperaturze, ma niewłaściwą dietę lub na przykład stresującą pracę). Można zadbać o dostarczanie kwasu foliowego poprzez dobór odpowiedniego menu i / lub stosować suplementy.

Kwas foliowy – witamina z grupy B

Substancja niezbędna każdemu człowiekowi. Kwas foliowy i jego działanie związane są – na etapie życia płodowego – z prawidłowym rozwojem, a później z prawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. W łonie matki witamina B9 zabezpiecza nas przed wadami wrodzonymi, a w dorosłym życiu pomaga radzić sobie ze stresem i koi nasze zmysły. To dość powszechna w przyrodzie, ale jednocześnie bardzo nietrwała substancja wrażliwa na światło i ciepło. Z powodu takich jej właściwości o niedobór kwasu foliowego w organizmie jest łatwo. Witamina B9 zawarta w produktach spożywczych także jest nietrwała. Każda obróbka termiczna, a czasami nawet także krojenie czy siekanie tych produktów powoduje, że kwasu foliowego jest w nich coraz mniej.

Warto zatem pamiętać o tym, aby bogate w B9 artykuły trzymać w niskiej temperaturze i w ciemności oraz – o ile to możliwe – unikać ich gotowania czy smażenia – najwięcej pożytku przyniosą one organizmowi w formie surowej. Dodatkowo, trzeba tez zadbać o to, by organizm przyswoił kwas foliowy w odpowiedniej ilości. B9 zawartą w posiłkach wchłaniamy tylko w 50%, dlatego dobrze jest aplikować sobie kwas foliowy także w formie syntetycznej, którą przyswaja się w 100%. Zalecana dzienna dawka takiej suplementacji to 0,4 mg.

Kwas foliowy w pożywieniu

źródła kwasu foliowegoWitamina B9, oprócz tego, że dostępna jest w tabletkach, znajduje się również w produktach naturalnych, które warto włączyć do swojego codziennego jadłospisu. Są to między innymi warzywa (brukselka, brokuły) i owoce (banany, pomarańcze) oraz, bogate w foliany, szpinak, soja, bób, sałata. Na stałe w diecie zagościć mogą także produkty pełnoziarniste, jak razowe pieczywo czy pszenne otręby. Do tego jaja i mięso (najlepiej kurza wątróbka). Więcej informacji na temat kwasu foliowego na http://www.osesek.pl/ciaza-i-porod/przed-ciaza/1349-kwas-foliowy-dlaczego-jest-taki-wazny.html

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (129 głosów, średnia: 4,66 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Emotikonka  7 sierpnia 2015 10:02

    Pierwszy raz słyszę o czymś takim jak okra. Jestem ciekawa jak smakuje.

    Odpowiedz
    • Gocha  8 sierpnia 2015 16:53

      Też się tym zainteresowałam :0 Akurat reszta warzyw na topie, nic tylko jeść i się zdrowo kochać :))

      Odpowiedz
  2. martucha180  7 sierpnia 2015 10:39

    Czyli zielone warzywa mają dużo kwasu foliowego…

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  7 sierpnia 2015 10:43

    Kwas foliowy mało kosztuje a może uratować życie naszemu dziecku.

    Odpowiedz
  4. macierzanka  7 sierpnia 2015 11:08

    Nie wiedziałam ,że w tylu produktach jest kwas foliowy.

    Odpowiedz
  5. Żanett  7 sierpnia 2015 12:02

    Biorę kwas foliowy, choć nie planuję ciąży. Jednak jest on potrzebny naszemu organizmowi i warto go uzupełniać.

    Odpowiedz
  6. bbo  7 sierpnia 2015 13:23

    Tytuł artykułu mnie rozroił 🙂 🙂 🙂

    Odpowiedz
  7. marcia7  7 sierpnia 2015 16:52

    no i racja

    Odpowiedz
  8. Patriszia  9 sierpnia 2015 21:23

    Same smaczne warzywa 🙂 Tak okra ciekawa, nigdy się z nią nie spotkałam.

    Odpowiedz
  9. Anita  24 sierpnia 2015 15:54

    lepiej jak się inaczej zabezpieczamy, niż kwasem hihi 😀

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany