Uprawiamy sport zimą… poprawi nam samopoczucie, doda energii

Kolejny raz obiecujesz sobie, że zaczniesz chodzić na siłownię, biegać lub  ćwiczyć w domu? Może to właśnie idealny dzień, by wcielić swoje plany w życie? I nie chodzi tu o zgrabną figurę, czy wyrzeźbienie bicepsów, ale poprawienie wydolności, wzmocnienie organizmu i naszego zdrowia, usprawnienie mięśni, stawów i kości. Sport poprawia samopoczucie, dodaje energii i oczywiście pozytywnie wpływa na nasza sylwetkę. No weź się rusz!

uprawianie-sportu-zima

Każda pora roku jest dobra na to, by zadbać o stan swojego ciała i ducha. Bo aktywność fizyczna nie tylko poprawia naszą kondycję, ale też jest świetnym sposobem na odstresowanie. Działa dobroczynnie na układ nerwowy, krwionośny, mięśniowy i kostny. Dlaczego więc jeszcze nie ćwiczysz?

Nie tylko dla ciała

Pracujemy coraz więcej i żyjemy coraz szybciej. To fakt. W tym wszystkim łatwo się pogubić. Oczekiwania w rozwoju zawodowym, zarówno te nasze, jak i przełożonych są coraz większe. Nierzadko nasza praca przysparza nam stałego napięcia nerwowego. Taki długotrwały stres, mówiąc wprost – wykańcza nasz organizm. Najlepszym sposobem na jego rozładowanie jest sport. Regularny wysiłek oczyszcza, pozwala pozbyć się agresji i wzmaga produkcję endorfin – hormonu szczęścia. Jogging, czy intensywny trening fitness mogą być jedynymi momentami w ciągu dnia, kiedy tak naprawdę nie myślimy o codziennych obowiązkach, tylko skupiamy się na swoim ciele.

Więcej sportu, więcej energii

To największy paradoks wysiłku fizycznego. Gdy przejdziemy już pierwszy etap zakwasów i wypluwaniu płuc po 5 minutach rozgrzewki, a aktywność wejdzie nam w nawyk, zacznie dziać się magia. Poczujemy, że mamy więcej energii, jesteśmy mniej senni i lepiej śpimy. To zasługa dotlenienia, wzmocnienia mięśnia serca, poprawy przemiany materii, endorfin  i obniżonego stresu.  By sport mógł tak na nas podziałać, nie powinniśmy przesadzać z intensywnością ćwiczeń i dobierać je do aktualnego stanu zdrowia i kondycji fizycznej.

Sport to zdrowie

By aktywność fizyczna nie skończyła się kontuzją lub zwyrodnieniami, trzeba podejść do niej z rozsądkiem. Osoby z dużą nadwagą powinny wybierać ćwiczenia, które nie obciążają stawów np. zamiast biegania wybrać aqua aerobik. Osoby w podeszłym wieku, które dopiero zaczynają, mogą zacząć od jazdy na rowerze lub szybkiego marszu (np. nordic walkingu).  Dla każdego znajdzie się odpowiednia forma. Kobiety w ciąży i młode matki mogą wybrać się na specjalny program fitness. Oprócz tego mamy dziesiątki odmian aerobiku: Zumbę, aerobik ze sztangami, zdrowy kręgosłup, na stepach, nastawiony na spalanie tłuszczu, rzeźbienie brzucha, ud , pośladków i wiele, wiele innych. Rekordy popularności bije ostatnio crossfit, czyli jeden z najbardziej intensywnych i męczących treningów siłowo-kondycyjnych. Ponad to, tradycyjna siłownia, basen, tenis, tańce, joga, jogging.

Nie musi być drogo

Ile razy słyszeliście, że sport jest drogi, bo trzeba kupić nowe buty, karnet na siłownię, torbę na strój itp.? To tylko wymówki! Rozejrzyjcie się po swoim mieście. W Zakopanem grupa osób ćwiczy regularnie w plenerze. Można się przyłączyć. W Warszawie, na każdym osiedlu można skorzystać z siłowni plenerowych. Kluby i grupy entuzjastów organizują otwarte treningi. Masz kilku aktywnych znajomych? Zróbcie coś razem! Zagrajcie w piłkę w parku, biegajcie, organizujcie zawody w drużynach. Opcji jest naprawdę dużo. Nie lubisz ruszać się z domu? Włącz Youtube i ćwicz. Nie lubisz w samotności? Zaproś kumpla, syna, mamę lub koleżanki. Regularna aktywność fizyczna nie wymaga zakupu karnetu i dużego wydatku finansowego. Można być fit, prawie za darmo.

Od czego zacząć?

Dla naszego bezpieczeństwa, przy większości z dostępnych form aktywności fizycznych będziemy musieli wyposażyć się w sportowe buty (np. Reebok Sublite, cena w Agito.pl ok. 139 zł). W przypadku basenu będzie to  strój kąpielowy, czepek i okulary (np. Okulary Speedo Aquapulse, cena ok. 65 zł). I to tyle na początek. Dodatkowe akcesoria, specjalistyczny sprzęt (np. zegarek treningowy Sigma PC 25.10, cena ok. 164 zł), czy świetną torbę, możemy dokupić w kolejnym miesiącu, gdy okaże się, że akurat ta forma ćwiczeń przypadła nam do gustu.

Najtrudniej będzie zmobilizować się pierwszy raz. No i kilka kolejnych razy, przebrnąć przez pierwsze zakwasy i pokonać pierwsze bariery swojego organizmu. Dużym wyzwaniem będzie jednak nie sam wysiłek, a wygospodarowanie  1-2 godzin w ciągu dnia i wyrobienie sobie nawyku ćwiczenia. Leżenie przed telewizorem czy z tabletem wydaje się być bardziej relaksujące, jednak już po miesiącu ćwiczeń zobaczysz, że ćwiczenia jeszcze lepiej regenerują siły witalne i wyciszają. Z reguły miesiąc systematycznych ćwiczeń wystarcza by przyzwyczaić się do nowego trybu dnia i nowego stylu życia. To jak, ruszysz się?

Wszystkie produkty wymienione w tekście pochodzą ze sklepu www.agito.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (167 głosów, średnia: 4,33 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  7 listopada 2014 11:16

    Jakoś przecież trzeba spalić te wszystkie czekolady zjedzone w zimne jesienne wieczory przed telewizorem:-).

    Odpowiedz
  2. martucha180  7 listopada 2014 15:07

    Ruszę, ruszę 😉

    Odpowiedz
  3. magda6915  7 listopada 2014 19:05

    Oj zgadzam się, ja ćwiczę przede wszystkim dla dobrego samopoczucia i satysfakcji z tego że przełamuję swoje ograniczenia 🙂

    Odpowiedz
  4. Mariii  12 listopada 2014 00:09

    Nie tylko sport pomaga. Warto zadbać o odpowiednią dietę. Skąd wiadomo, że jest idealna dla nas? Przede wszystkim należy wyeliminować z diety szkodzące nam potrawy. Skąd wiedzieć, które z nich nam szkodzą? Najczęściej wystarczy wsłuchać się w organizm, a najlepiej zrobić sobie test na nietolerancję pokarmową. Ja taki popełniłam w REVITUM w Warszawie przy ul. Chmielnej.
    Pokazał wyraźnie, z czego powinnam zrezygnować, a co mogę jeść bez ograniczeń.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany