Ukryty cukier przyczyną próchnicy – jak się ustrzec?

Cukier to nie tylko to, co słodkie.  Mamy z nim do czynienia częściej, niż nam się wydaje i spożywamy go zdecydowanie więcej, niż jesteśmy tego świadomi. Potrafi skutecznie ukryć się w potrawach, w których się go nie spodziewamy, np. w pizzy, hamburgerze czy sałatce z dressingiem. W codziennej diecie spożywamy średnio około 60 g cukru. Gdzie możemy spotkać ukryty cukier i jakie niesie to ze sobą konsekwencje?

Zobacz także: Szczepienie alergika – zagrożenia i korzyści

ukryty cukier

Cukier jest wyjątkowo groźnym wrogiem naszych zębów. To doskonała pożywka dla bakterii, które w procesie jego metabolizmu produkują kwasy. Te z kolei mogą rozpuszczać warstwę mineralną, znajdującą się na powierzchni zęba, finalnie doprowadzając do powstania ubytków. „80% dzieci  i 92% polskich nastolatków cierpi z powodu próchnicy. O zęby należy dbać szczególnie, ponieważ muszą służyć nam przez całe życie. Odpowiednia ochrona przed czynnikami chorobotwórczymi to podstawa. Cukier stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia zębów, dlatego ważne jest uzmysłowienie sobie, jak aktywnie chronić zęby przed atakami kwasów powstałych z metabolizmu cukrów” – mówi Sylwia Piankowska, Dyrektor Rynku Masowego w GSK.

 PRODUKTY SPOŻYWCZE (GRAMY) ZAWARTOŚĆ CUKRU (GRAMY) ILE TO KOSTEK CUKRU?
BANAN (120G)23,4 4,6
POMARAŃCZA (240G)22,64,4
JABŁKO (180G)17,63,5
WINOGRONO ZIELONE (70G)11,22,2
OWOCE SUSZONE – RODZYNKI (30G)19,43,8
POMIDOR (170G)3,90,8
OGÓREK (50G)1,20,25
PAPRYKA CZERWONA (200G)92
MARCHEWKA (60G)2,90,6
MUSLI Z OWOCAMI SUSZONYMI (32G)7,71,5
PIECZYWO ŻYTNIE RAZOWE (70G)3,90,8
JOGURT TRUSKAWKOWY (160ML)12,62,5
JOGURT NATURALNY (160ML)9,92
DŻEM OWOCOWY (25G)15,33
KETCHUP (15G)2,70,5
MUSZTARDA (10G)2,30,5
COLA (220ML)22,94,5
WODA SMAKOWA (220ML)7,71,5
NAPÓJ IZOTONICZNY (220ML)12,32,5
BURGER (300G)12,52,5
FRYTKI (100G)38,87,7
SAŁATKA CEZAR (170G)4,31
SAŁATKA Z MOZZATELLA
I POMIDOREM (200G)
2,760,5
PĄCZEK (70G)20,24
LODY ŚMIETANKOWE (100G)17,63,5
CIASTKO OWSIANE (100G)55,111
BATONIK ENERGETYCZNY (60G)408
BATONIK CZEKOLADOWY (47G)32,46,5
CIASTKO ZBOŻOWE (100G)306

Polecamy również: Zdrowa dieta na dobrą pamięć i koncentrację

Dobry stan zdrowia jamy ustnej to połączenie kilku zasad, które musimy wdrożyć do naszego stylu życia. Powinniśmy kontrolować nasze wybory, czyli jeść z umiarem, ale nie musimy odmawiać sobie przyjemności jedzenia produktów, które zawierają cukier, pod warunkiem że będziemy myć zęby minimum dwa razy dziennie pastą, która chroni zęby przed ukrytym cukrem.

„Najważniejsze to zachować bilans pomiędzy zdrowym stylem życia a odrobiną przyjemności. Jedzmy zdrowo, co nie oznacza konieczności  odmawiania sobie smacznych potraw, nawet tych, które mogą zawierać cukier. Nasz organizm odwdzięczy się nam wówczas dobrą kondycją i wyśmienitym nastrojem. Pamiętajmy jednak o konieczności dbania o higienę jamy ustnej, o którą najlepiej zatroszczyć się pod opieką ekspertów.” – mówi dietetyk Anna Kaczorek-Juszkiewicz.

Polecamy:


ukryty cukierPasty Aquafresh® Ochrona przed Cukrami dają zębom możliwość samoobrony. Pasty zawierają aktywny fluorek, który wiąże się ze szkliwem, by zabezpieczyć zęby przed atakami kwasów powstałych w czasie metabolizmu cukrów. Fluorek zapobiega powstawaniu ubytków, ponieważ wbudowuje w zęby nowy składnik mineralny, przez co stają się mocniejsze niż dotąd. Marka Aquafresh® zawsze stara się służyć pomocą w dbałości o zdrowie jamy ustnej całej rodziny. Pasty Aquafresh® z serii Ochrona przed Cukrami wzmacniają i aktywnie zabezpieczają zęby przed działaniem cukrów, które są jedną z przyczyn ubytków.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (133 głosów, średnia: 4,65 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. szoszeni  16 kwietnia 2015 07:56

    Te liczby są przerażajace.

    Odpowiedz
  2. magella87  16 kwietnia 2015 10:17

    jestem zaskoczona tymi liczbami. Ciasteczko owsiane 11 kostek cukru ….

    Odpowiedz
  3. martucha180  16 kwietnia 2015 11:05

    Ech ukryta reklama pasty do zębow…

    Odpowiedz
  4. bbo  16 kwietnia 2015 11:59

    Moja ulubiona marka!

    Odpowiedz
  5. lilkawodna  16 kwietnia 2015 16:38

    Cukier krzepi!:-). I szkodzi na zęby!

    Odpowiedz
  6. as_sa  16 kwietnia 2015 18:06

    Zawsze mi się wydawało że większość jak nie wszystkie pasty do zębów zawierają fluorek…

    Odpowiedz
  7. Kmakolagwa  16 kwietnia 2015 21:47

    Pouczający artykuł. Fajnie sprawdzają się te pasty.

    Odpowiedz
  8. Patriszia  17 kwietnia 2015 07:21

    Te liczby mnie przeraziły

    Odpowiedz
  9. Anita  17 kwietnia 2015 09:25

    we frytkach aż tyle cukru? :O

    Odpowiedz
  10. Wusia  17 kwietnia 2015 09:57

    Ciekawe liczby,ale nie dajmy się zwariować.Ze wszystkim tak i z jedzeniem należy zachować umiar i równowagę i będzie dobrze.

    Odpowiedz
  11. oskarek1995  17 kwietnia 2015 15:56

    O kurcze, ciastko owsiane ma więcej cukru niż pączek????

    Odpowiedz
  12. luna341  17 kwietnia 2015 20:56

    Nie sadziłam,ze banan ma aż tyle cukru

    Odpowiedz
  13. karr96  25 kwietnia 2017 20:32

    Powiem szczerze, że jestem trochę zszokowana. O ile pozycja banana w tej tabeli mnie nie dziwi, o tyle niektórych warzyw bym nie podejrzewała o taką ilośc cukru

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany