Uczulenie na słońce – jak wzmocnić włosy i cerę, by była bardziej odporna?

Uczulenie na słońce – w najczęściej występującej formie to – według opinii dermatologów – miejscowa reakcja toksyczna na promieniowanie słoneczne. Natężenie objawów jest zwykle wprost proporcjonalne do ilości promieniowania słonecznego. Zwykle pojawia się podczas pierwszego kontaktu skóry ze słońcem, gdy po zimie nie zdążyła ona wytworzyć odpowiedniej ilości melatoniny. Właśnie brak melatoniny – czyli ochronnego barwnika jest powodem małych swędzących krostek czy też plam w miejscach, gdzie skóra była wystawiona na działanie słońca. Ten rodzaj uczulenia nazywamy fotodermatozą idiopatyczną.

Wyróżniamy jeszcze reakcję fotoalergiczną – czyli alergię na promieniowanie słoneczne, w której bierze udział nasz układ odpornościowy (jak przy każdej alergii). Na tę przypadłość narażone są częściej osoby posiadające jasną karnację  (fototyp I, II oraz III). Alergię na słońce trzeba koniecznie leczyć u specjalisty. Jeżeli jednak dochodzi u nas do jednorazowych reakcji skórnych przy pierwszym kontakcie ze słońcem, to możemy wspomóc nasz organizm odpowiednią dietą. Dzięki temu stanie się on bardziej odporny na działanie promieni słonecznych. Poniżej dowiecie się, co jeść a czego unikać.

Przeczytaj także: Czy opalanie jest zdrowe ? Jak opalać się bezpiecznie?

Uczulenie na słońce

Poniższych porad udziela Katarzyna Zadka – dietetyk programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

Uczulenie na słońce – jak zapobiegać? Dbamy o promienną cerę

Nadmiar promieni słonecznych odciska piętno na wyglądzie skóry. To oddziaływanie jest bardziej destrukcyjne, gdy towarzyszy mu nieprawidłowa dieta.

Niezbędnymi elementami zapewniającymi skórze zdrowie są odpowiednie ilości białka, dobrych tłuszczów, a także witaminy (głównie A, E, C) i składniki mineralne.

  • To witamina A poprawia regenerację naskórka, zatrzymuje wodę w skórze, nadaje jej gładkość, jędrność i elastyczność. Zapobiega także jej wiotczeniu, zmarszczkom, oraz opóźnia procesy starzenia poprzez stymulację syntezy kolagenu. Ponadto pomaga usuwać przebarwienia i plamy starcze na cerze. Witaminę A zawierają produkty mleczne, jaja, tłuste ryby oraz żółte, pomarańczowe i zielone warzywa (w postaci beta karotenu).
  • Kolejnym ważnym składnikiem jest witamina E, która chroni karnację przed promieniowaniem UV i wolnymi rodnikami hamując procesy starzenia. Bierze także udział w przyspieszeniu tworzenia się kolagenu i elastyny, przez co wygładza i uelastycznia cerę. Znajdziemy ją głównie w olejach i orzechach.
  • Przed promieniowaniem UV i wolnymi rodnikami chroni nas także witamina C. Co więcej, ujędrnia oraz uelastycznia skórę, a także zapobiega zmarszczkom, dzięki zwiększeniu syntezy kolagenu. Uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia mikrokrążenie oraz zapobiega rozszerzaniu się naczyń krwionośnych. Jej doskonałym źródłem będzie czarna porzeczka, natka pietruszki, papryka, truskawki, czy pomidory. 

Uczulenie na słońce – jak zapobiegać? Walczymy z matowymi i łamliwymi od słońca włosami

Słońce sprawia, że włosy tracą swoją wilgotność, stają się matowe i łamliwe. Najbardziej narażone na szkodliwe promieniowanie są te o jasnym kolorze, ze względu na małą ilość naturalnego barwnika. Aby były mocne
i lśniące, trzeba zadbać o nie od wewnątrz:

  • Do prawidłowego wzrostu i odpowiedniej kondycji, podobnie jak skóra, włosy potrzebują dobrych tłuszczy roślinnych i rybich (w tym Omega 3) oraz pełnowartościowego białka, w tym aminokwasów siarkowych.
  • Niezbędne są także witaminy (A, te z grupy B, D, E, C) i składniki mineralne (żelazo, krzem, cynk, magnez, selen, miedź). Witamina D i kwasy Omega-3 przytwierdzają cebulki włosa.
  • Cynk przyczynia się do prawidłowej syntezy białka, m.in. keratyny, czyli podstawowego budulca włosa.
  • Podobnie działa biotyna (witamina B7).
  • Przeciwutleniacze (m.in. witaminy A, C i E) niwelują skutki stresu oksydacyjnego, który mocno osłabia włosy, utrzymują też w dobrej kondycji skórę głowy.
  • Aminokwasy siarkowe (cystyna, tryptofan i metionina) poprawiają ich grubość i elastyczność, a także przyspieszają wzrost.
  • Żelazo i selen zapobiegają wypadaniu oraz hamują aktywność gruczołów łojowych.
  • Krzem (zawarty m.in. w skrzypie) jest odpowiedzialny za dobry wygląd włosów, a miedź dodatkowo je wzmacnia.

W diecie wzmacniającej włosy niezbędnymi produktami są owoce i warzywa w tym liściaste będące źródłem krzemu, a także produkty pełnoziarniste — źródło witamin z grupy B. Nie wolno zapominać o orzechach, które zawierają miedź, selen, magnez, witaminę E i dobre tłuszcze. Dwóch ostatnich składników dostarczą także oleje roślinne. Chude mięso, ryby i jaja są zaś bogate w cynk i żelazo. Co więcej, jaja to także źródło aminokwasów siarkowych. Magnez można znaleźć w kakao, kaszy gryczanej i roślinach strączkowych.

Uczulenie na słońce – jak zapobiegać? Używamy naturalne kosmetyki

Dzięki bogactwu witamin i składników mineralnych w produktach spożywczych można łatwymi i domowymi sposobami zadbać o urodę. W ten sposób organizm jest wzmacniany, a działanie promieni słonecznych nie będzie tak widoczne i szkodliwe. Płatki owsiane oraz miód można wykorzystać do przygotowania maseczek na skórę twarzy. Płatki owsiane zawierają witaminy z grupy B, E oraz żelazo, cynk i wapń. Delikatnie ją złuszczają
i oczyszczają. Krótko mówiąc, pełnią rolę naturalnego peelingu. Miód ma m.in. działanie antybakteryjne.
W przypadku włosów równie łatwo znaleźć produkty bogate w składniki odżywcze, odbudowujące ich strukturę i wzmacniające ją. Są nimi na przykład olej kokosowy i olejek rycynowy. Pierwszy z nich przywraca włosom naturalną witalność i sprężystość. Z kolei olej z rycyny, jak powszechnie wiadomo, hamuje ich wypadanie.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Organizm człowieka w ok. 60% zbudowany jest z wody i często to właśnie ona jest główną drogą do poprawy ogólnej kondycji ciała. Aby polepszyć nawilżenie skóry oraz przyśpieszyć metabolizm, trzeba dbać  o odpowiednie nawadnianie. Woda pełni przede wszystkim rolę transportową – przenosi składniki pokarmowe do komórek i przyczynia się do wydalania składników przemiany materii i toksyn. Jej niedostateczne spożycie lub nadmierna utrata prowadzi do ujemnego bilansu płynów w organizmie. Warto każdego dnia wypijać
co najmniej 8 szklanek wody. W walce o piękny wygląd warto także unikać stresu. Jego nadmiar przyczynia się do wydzielania kortyzolu, który sprawia, że skóra jest bardziej podatna na uszkodzenie barier ochronnych, m.in. warstwy lipidowej. Podczas stresu obniża się także odporność organizmu oraz zwiększa się podatność na odwodnienie.

 

 

 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (160 głosów, średnia: 4,49 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  2 maja 2016 16:38

    A w razie czego… jogurt, zsiadłe mleko, ogórki…

    Odpowiedz
  2. Aneta  5 maja 2016 11:31

    Ciekawy artykuł 🙂 Faktycznie mam tak, że czasem po pierwszej dłuższej ekspozycji na słońce wyskakują mi różne czerwone plamki, etc., które po pewnym czasie znikają.

    Odpowiedz
  3. Jaworka  5 maja 2016 21:55

    Dziękuję za tak świetny artykuł który bardzo mi się przydał i przeczytałam go z ciekawością ponieważ mam ten problem i od pewnego czasu szczególnie pierwsze spotkania ze słońcem kończą się uczuleniem wtedy szybko do lekarza maści do smarowania . Jeśli chodzi o dobór żywności i witamin to muszę jednak ich zwiększyć aby zminimalizować uczulenie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany