Szukamy pracy: Assessment center – czy jest się czego bać?
Twój samolot rozbija się na środku pustyni. Nie masz z nikim łączności. Przed Tobą perspektywa mroźnej nocy we wraku lub wędrówki w nieznane w poszukiwaniu pomocy. To nie scenariusz nowego filmu z Tomem Cruisem, ale typowe zadanie z assessment center, czyli jednej z metod rekrutacji, która pozwala na wszechstronne sprawdzenie kandydata do pracy.
Oczywiście pierwszym etapem rekrutacji w przeważającej większości przypadków jest selekcja kandydatów na podstawie CV. Nie zawsze jednak osoba z najbogatszym życiorysem najlepiej nadaje się na określone stanowisko. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zweryfikowanie kompetencji, którymi chwalą się kandydaci, jest assessment center.
Czego się spodziewać?
Najczęściej z takiej metody korzystają duże korporacje, ale coraz częściej sięgają po nią także mniejsze firmy. To dlatego, że ma ona ogromną przewagę nad zwyczajną rozmową kwalifikacyjną. Wiele pytań zadawanych podczas rozmów można przewidzieć, przez co łatwiej się do nich przygotować. W efekcie trudno jest sprawdzić, jak kandydat radzi sobie w nowych sytuacjach, poznać jego metody działania i to, jak radzi sobie w zespole.
Natomiast assessment center daje taką możliwość. To nie tylko rozmowa, to przede wszystkim szereg różnorodnych zadań, zarówno bezpośrednio związanych z danym stanowiskiem, jak i bardziej ogólnych, dotyczących umiejętności miękkich.
W ramach assessment center zazwyczaj spotkać można trzy typy zadań: testy dotyczące kompetencji (np. testy językowe, testy na inteligencję) indywidualne zadania pisemne dla kandydatów (np. stworzenie planu działania w danej sytuacji) oraz zadania grupowe (zabawa w rozbitków, zadania negocjacyjne).
Jednym z popularnych zadań pisemnych dla kandydata jest tzw. koszyk zadań. Kandydat ma wcielić się w rolę osoby decyzyjnej w firmie, zapoznać się z kilkunastoma dokumentami dotyczącymi różnorodnych kwestii i na ich podstawie ułożyć plan działania. Zadanie jest dość skomplikowane: dokumenty zależą od siebie, niektóre dotyczyć mogą spraw prywatnych (np. mail od żony, że trzeba zamiast niej odebrać dzieci ze szkoły), inne zaś wymagają kontaktu z osobą, która przebywa na urlopie. Dodatkowo kandydat pracuje pod presją czasu. Pozwala to sprawdzić jak kandydat radzi sobie ze stresem, czy potrafi delegować zadania i ustalać priorytety oraz czy jego praca jest metodyczna.
Z kolei negocjacje to zadanie grupowe, gdzie kilku kandydatów musi wypracować wspólne rozwiązanie, zwykle dotyczące przyznania jednemu z nich dofinansowania. Każdy kandydat reprezentuje inną firmę lub jednostkę, której interesów musi bronić, ale przy zachowaniu zasad zdrowego rozsądku. Podczas tego zadania oceniane jest czy kandydat potrafi współpracować z innymi, czy proponuje różne rozwiązania oraz za jaką cenę jest w stanie zrezygnować ze swojego stanowiska.
– Wielu kandydatów sądzi, że w tym zadaniu muszą wygrać, by dostać jak najwięcej punktów. Jest to częsty błąd – zapewnia Marta Buzalska, specjalistka z portalu kariery Care-er.pl. – Firmy najczęściej poszukują osób otwartych na dialog i innowacyjnych, nie zaś uparcie trwających przy własnym zdaniu. W przypadku assessment center bardzo przydają się wszelkie umiejętności, także te interpersonalne, dlatego warto uczestniczyć w szkoleniach i warsztatach, które np. rozwijają umiejętności miękkie lub uczą zarządzania czasem.
Jak się przygotować?
Do assessment center warto się przygotować, choć w tym przypadku kandydat powinien wykazać więcej inwencji, niż przygotowując się do „zwykłego” spotkania rekrutacyjnego.
Tak jak przed typową rozmową o pracę, przede wszystkim należy zapoznać się z informacjami o firmie i jej produktach lub usługach. To daje dużą przewagę i pozwala zachować pewność siebie w stresującej sytuacji. Samo to może jednak nie wystarczy, dlatego warto na przykład zainteresować się wydawnictwami branżowymi, by poznać aktualne trendy w dziedzinie związanej z ewentualną, nową pracą. Dobrze jest także poznać nazwiska ekspertów z branży, ich główne osiągnięcia i najpopularniejsze wypowiedzi.
Jeśli termin assessment center jest dość odległy, można wziąć pod uwagę udział w szkoleniu, niekoniecznie odpłatnym. Istnieje wiele ofert darmowych lub częściowo finansowanych z UE kursów, które mogą być prawdziwym asem w rękawie na rynku pracy. Aby szybko zorientować się w dostępnych na rynku kursach, warsztatach, czy konferencjach, warto wziąć pod uwagę portale związane z karierą, które w jednym miejscu zbierają tego typu informacje.
To, co może być dla kandydata najtrudniejsze, to samodzielne zweryfikowanie swoich umiejętności miękkich, podczas gdy w dużych firmach zgrany zespół i dobra komunikacja bardzo często są nie mniej istotne niż doświadczenie. Dlatego wybierając się na assessment center należy pamiętać, że poza twardą wiedzą, ważne będzie także kulturalne zachowanie, okazywanie zainteresowania i zaangażowania, a także otwartość na innych.
– Pracownik o ogromnej wiedzy, który nie umie współpracować z innymi i powoduje konflikty, może mniej przysłużyć się firmie niż osoba chętna do nauki, która dobrze czuje się w zespole – zauważa ekspert Care-er.pl.
Wiele firm organizuje także warsztaty lub spotkania dla osób zainteresowanych pracą (przykładem mogą być poznańskie WorkGate) – dlatego kandydaci powinni na bieżąco śledzić informacje ze swojej branży. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że najlepszy pracownik to taki, który łączy wiele różnych umiejętności, jest otwarty na współpracę i nastawiony na rozwój.