Czy suplementy diety szkodzą?

Są świetnym sposobem na poprawę kondycji w pracy. Nie szkodzą, gdy ich wykorzystanie poprzedzone jest głębszym namysłem. Na co zwrócić uwagę, aby suplementy diety nie szkodziły?

Są świetnym sposobem na poprawę kondycji w pracy. Nie szkodzą, gdy ich wykorzystanie poprzedzone jest głębszym namysłem. Na co zwrócić uwagę, aby suplementy diety nie szkodziły?

Jedna na pięć osób zażywa suplementy diety. Tak wynika z badań OBOP. Na pozór wydaje się, że to zatrważający wynik – przecież tego rodzaju dodatki niekoniecznie muszą pomagać. Kiedy jednak przyjrzeć się lepiej, można znaleźć szereg sytuacji, w których suplementy nie szkodzą. Jakich?

Czy suplementy diety szkodzą?

 

Po pierwsze: kiedy wiemy, po co jemy

Marketing jest wszystkim, reklama rządzi światem. Nie inaczej jest w przypadku suplementów diety. Na opakowania można znaleźć różne stwierdzenia, z których większość można opisać za pomocą przymiotników: poprawia, ulepsza, wzmacnia i tak dalej.

Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że – jak pokazują badania EFSA, Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności, bardzo często takie twierdzenia nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. Dla świadomego konsumenta tym, co ma znaczenie decydujące powinien być nie przekaz marketingowy, ale skład.

Kiedy wiemy, co jemy, możemy świadomie wybierać takie suplementy diety, które będą rzeczywiście pomagały. Wiedza o własnych potrzebach oraz tym, co mają do zaoferowania produkty jest kluczowa.

Ranking redakcji: najlepsze suplementy na porost włosów

Ranking redakcji: najlepsze suplementy na porost włosów

Suche, łamliwe, rozdwajające się na końcach, wreszcie wypadające włosy to współcześnie bardzo powszechny problem. Żyjemy zbyt szybko, by móc odpowiednio zadbać o zbliansowanie swojej diety czy zaawansowaną pielęgnację włosów pod okiem specjalistów. Efektem są przerzedzone włosy z łysiejącymi przestrzeniami na głowie, przezierające spod smutno zwisających resztek czupryny, która dawniej była bujna i przyjemna w dotyku. Jak zapobiegać utracie włosów i utrzymać je w dobrej kondycji przez długie lata? Skorzystaj z suplementów o zaufanym składzie i wysokiej jakości. Najlepsze z tych, które są dostępne w polskich sklepach i aptekach, znajdziesz w naszym rankingu!

Po drugie: gdy orientujemy się, co szkodzi

Podobnie jest z innym problemem, na który zwracają przeciwnicy suplementów diety. W składzie tego rodzaju produktów znaleźć można różne substancje, na które różne osoby mogą mieć uczulenie. W wielu przypadkach może dochodzić również do osłabienia kluczowych z punktu widzenia jednostki funkcji organizmu.

Prostym przykładem są suplementy zawierające błonnik. Wiadomo, że sam w sobie wpływa korzystnie na działanie organizmu. Ale jeśli ktoś bierze leki na serce lub leczy się na depresję, powinien dwa razy się zastanowić zanim po nie sięgnie. Błonnik osłabia bowiem działanie leków stosowanych w przypadku tych schorzeń.

Niewinny sok z grejpfruta prowadzi do spowolnienia metabolizmu leków na alergię. Także w tym przypadku wiedza o własnym organizmie jest niezbędna dla prawidłowego używania suplementów diety.

 

Po trzecie: suplementy z certyfikatami

Rynek suplementów jest zróżnicowany i można na nim znaleźć wiele produktów, które mogą wydawać się rozsądnym wyborem, ale w praktyce szkodliwych. To dlatego ci, którzy chcieliby używać ich bezpiecznie, powinni zwrócić uwagę na certyfikację.

Należy przyjrzeć się zwłaszcza składnikom. Legalność ich zastosowania to domena wspomnianej wcześniej organizacji – Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności. Te suplementy, które maja jej certyfikat, są w porządku. Pozostałe lepiej zostawić na sklepowej półce lub zamknąć pokazującą je podstronę.

Wniosek? Suplementy nie muszą być czymś z definicji szkodliwym. Tak, jak w przypadku wielu innych produktów wszystko zależy od podejścia konkretnej osoby. Kto świadomie decyduje się na ich wykorzystanie, analizuje skład i wie, co mu dolega – może uznać, że są bezpieczne.

 

Artykuł przygotowany został we współpracy z Cefarm24.pl.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (115 głosów, średnia: 4,51 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. as_sa  11 maja 2014 13:11

    Z wszystkiego można korzystać tylko trzeba to robić z głową

    Odpowiedz
  2. martucha180  11 maja 2014 15:50

    Mnie dietetyczka kazała z suplementów brać tylko witaminę D.

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  11 maja 2014 19:20

    W tych suplementach to chyba sama chemia.

    Odpowiedz
  4. bbo  11 maja 2014 20:13

    W nadmiarze wszystko szkodzi.

    Odpowiedz
  5. Agata  27 grudnia 2016 03:12

    Zależy od jakości, czyli marki i składu. Rozsądnie brane, moim zdaniem, nie szkodzą 🙂

    Odpowiedz
  6. stokrotkapolna  13 marca 2017 04:45

    Łykacwszystko.Zewsząd tylko suplementy. W reklamach, artykułach. A koncerny zacierają ręce i liczą kasę, która idzie w miliardy. A ludzie lecą do tych suplementów jak ćmy do światła. I łykają wszystko na wszystko, rujnując swój organizm.

    Odpowiedz
  7. ilza  29 stycznia 2019 06:14

    Jak są wysokiej jakości to nie szkodzą. Ja wspomagam się od jakiegoś czasu suplementem herbaya z czosnkiem na wzmocnienie odporności organizmu. Zdecydowałam się na ten, bo właśnie jest wysokiej jakości, a do tego nie zawiera sproszkowanych roślin, ale ekstrakt czosnku, przez co jest bardziej skuteczny

    Odpowiedz
  8. Asia  8 lutego 2019 20:01

    Dlatego trzeba czytać i sprawdzać co się bierze. Leków bym unikała, jeśli mam wybierać to zdecydowanie roślinne produkty, takie jak wspomniany przez ilzę. Dla mnie produkt musi być bezpieczny i dobrze wchłanialny. Nie potrzebuję placebo, tylko realną dawkę, która wzmocni organizm.

    Odpowiedz
  9. kinga  28 maja 2020 21:56

    te niesprawdzone na pewno, ja biorę teraz medere anti aging i bardzo poprawił mi się humor i wygląd, a wcześniej łykałam mnóstwo innych i na skórę i na samopoczucie ale efektu nie było, pewnie sobie tylko zaszkodziłam tamtymi 🙁

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany