Sprawdzone sposoby na nudności w ciąży

Jesteś w ciąży i zaczynasz odczuwać tego przykre skutki. Nudności w ciąży potrafią być prawdziwym kłopotem. Wspólnie ze specjalistą do spraw żywienia podpowiadamy co zrobić, by złagodzić przykre efekty ciążowych dolegliwości.

Zobacz także:  Szczepienia przed ciążą – to musisz wiedzieć!

ciąża , nudności w ciąży

Problem nudności dotyczy nawet 80% ciężarnych kobiet. Dolegliwości przeważnie pojawiają się przed 20 tygodniem ciąży i bardzo często towarzyszą młodej mamie przez wiele tygodni. Najczęstszym powodem są intensywne przemiany hormonalne. Niektórzy naukowcy wskazują również na nadwrażliwość układu immunologicznego i jego nieodpowiednią odpowiedź w procesie rozwoju płodu w łonie matki. Nudności wiążą się z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego, należy więc zwrócić szczególną uwagę na jakość diety i tryb życia.

 5 sposobów na nudności w ciąży: 

Istnieje wiele niefarmakologicznych sposobów na łagodzenie i zapobieganie mdłościom i wymiotom. Pięć z nich zdradza Katarzyna Uścińska, specjalista ds. żywienia z warszawskiej Kliniki Demeter.

 

  1. O poranku niewskazane są gwałtowne zrywy z łóżka, nerwowe pobudki, poranny stres. Jeszcze przed wstaniem warto zjeść niewielki, lekkostrawny posiłek składający się z sucharka, herbatnika lub garści płatków kukurydzianych. Suche produkty skuteczne hamują odruchy wymiotne i cofanie się treści żołądka.
  1. Spożywane w ciągu dnia posiłki powinny mieć małą objętość, dając przyjemne uczucie sytości. Należy unikać potraw ciężkostrawnych, smażonych, spieczonych, intensywnie przyprawionych, wędzonek oraz żywności wysoko przetworzonej. Każdy spożywany posiłek powinien być dokładnie przeżuty i rozdrobniony – to znacząco ułatwia trawienie i dodatkowo zmniejsza ryzyko nadkwaśności i zgagi.

Warto mieć przy sobie drobne przekąski, które w chwili słabości pomogą poprawić samopoczucie na przykład kilka migdałów, sucharek, wafelek kukurydziany czy mały banan.

  1. Między posiłkami zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej, słabych naparów herbat, dozwolonych ziół (melisa, rumianek, mięta). Wskazane są również cierpkie (herbata, napar lub herbatka z imbiru) lub kwaśne (woda z cytryną) płyny. Odradza się intensywnego popijania w trakcie lub po spożytym posiłku.
  1. Niekiedy odzież noszona przez ciężarną staje się powodem pojawienia lub nasilenia dolegliwości gastrycznych. Bielizna noszona w okresie ciąży nie powinna uciskać klatki piersiowej i utrudniać swobodnego oddychania, a rajstopy i inne elementy garderoby powinny być luźne i komfortowe. Bardzo istotna jest dbałość o odpowiednią ciepłotę ciała – przegrzanie wzmaga złe samopoczucie.
  1. Młoda mama powinna być wyspana i w miarę możliwości unikać stresujących sytuacji. W ciągu dnia warto znaleźć chwilę na dodatkowy relaks: dobrą muzykę, wyjście z przyjaciółką, przyjemne zakupy dla przyszłego potomstwa.

Polecamy również: Zabiegi kosmetyczne dla ciężarnych – czego bezwzględnie unikać ?

Zdaniem eksperta, bez względu na etiologię, nudnościom należy zapobiegać. – Bardzo częste wymioty mogą doprowadzić do odwodnienia, zaburzeń elektrolitowych, ketozy. Utrata masy ciała powyżej 5% stwarza konieczność hospitalizacji – ostrzega Katarzyna Uścińska, specjalista dietetyk w Klinice Demeter w Warszawie.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (162 głosów, średnia: 4,67 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Żanett  20 maja 2015 07:53

    Współczuję dziewczynom z tym problemem, ja nie miałam nudności w ciąży. Wyobrażam sobie, że jest to bardzo uciążliwe.

    Odpowiedz
  2. lilkawodna  20 maja 2015 07:59

    MI lekarz w razie wystąpienia nudności radził jeść właśnie sucharki i krakersy. Na szczęście nie musiałam się przekonywać czy to działa :-).

    Odpowiedz
  3. india24  20 maja 2015 09:17

    Ja w pierwszej ciąży prawie nie miałam nudności, ale w drugiej męczyłam się strasznie. Nudności i wymioty pojawiły się w 9 tygodniu, wymiotowałam prawie po każdym posiłku , nawet 6 – 8 razy dziennie. Moja pani doktor przyjęła mnie nawet do szpitala na badania, ale wyniki miałam dobre. Przestałam wymiotować w 6 miesiącu, a w 9 znowu zaczęłam. Dla mnie najskuteczniejsze na wymioty były produkty „gładkie” i łagodne w smaku, np. banan, ziemniaki tłuczone, marchewka gotowana, kasza manna. Zabrzmi to nieciekawie, ale takie, które najmniej też szkodziły przełykowi, gdy „wracały”. Łagodziła mi też dolegliwości łagodna herbata posłodzono cukrem pół łyżeczki .

    Odpowiedz
  4. martucha180  20 maja 2015 10:41

    Koleżance lekarka w UK radziła duuuużo spacerować.

    Odpowiedz
  5. Patriszia  20 maja 2015 11:46

    Póki co nie mam tych problemów 🙂

    Odpowiedz
  6. bbo  20 maja 2015 12:21

    2 ciąże, straszne mdłości przez 9 miesięcy. Poród pomógł przeszło 😀

    Odpowiedz
  7. basiaj  20 maja 2015 16:53

    Mnie to już nie dotyczy, ale widzę jak synowa ma mdłości. To jest dobry artykuł.

    Odpowiedz
  8. Kmakolagwa  23 maja 2015 08:16

    Świetnyy artykuł. Zarówno dla kobiet w ciąży, jak i dla takich co planują zajście w ciążę tak jak ja.

    Odpowiedz
  9. Anita  28 maja 2015 16:08

    fajnie, że o tym piszecie 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany