Sposoby na redukcję masy ciała. Jak schudnąć bez efektu jo-jo?

Spis treści:

„Jak schudnąć?” – to pytanie, które zadaje sobie bardzo wiele osób. Jesteś jedną z nich? Pamiętaj, że zbyt szybka redukcja wagi może przyczynić się do efektu jo-jo. Zobacz więc, co zrobić, aby pozbyć się nadprogramowego tłuszczu na długo i cieszyć się lepszym zdrowiem oraz atrakcyjną sylwetką.

Efekt jo-jo: co to jest?

Efekt jo-jo to prawdziwa zmora osób, które się odchudzają. Polega na tym, że po szybkiej redukcji masy ciała następuje jej szybki przyrost, a długie utrzymanie efektów jest niemożliwe.

Z czego wynika taki mechanizm? Zwykle jest to skutek zastosowania nieodpowiednich sposobów na schudnięcie. Takich, które w długofalowej perspektywie przynoszą więcej strat niż zysków. Najczęściej pojawiające się błędy prowadzące do efektu-jo-jo to:

  • za duże ograniczenie liczby spożywanych kalorii z myślą o szybkiej redukcji wagi;
  • stosowanie źle zbilansowanych diet – np. bardzo restrykcyjnych planów wykluczeniowych, monodiet itp.

Jeżeli przez dłuższy czas organizm nie otrzymuje składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania, przechodzi w tryb „magazynowania”. A jeśli w tym czasie osoba odchudzająca się powróci do sposobu odżywiania się sprzed diety, szybko „odzyska” utracone kilogramy, i to ze sporą nawiązką.

Czy redukcja masy bez efektu jo-jo jest możliwa?

Za Tobą wiele prób odchudzania i każda kończyła się efektem jo-jo? To wcale nie oznacza, że kolejne podejście musi również zakończyć się porażką. Aby tym razem osiągnąć sukces, racjonalnie podejdź do redukcji masy ciała. Jak pozbyć się nadmiaru kilogramów i utrzymać szczupłą sylwetkę na długo?

Długofalowy plan zamiast szybkiej redukcji wagi

Pamiętaj, że chudniesz na lata, a nie na lato. Dlatego zamiast szukać kolejnych diet-cud, które pozwolą bardzo szybko schudnąć z brzucha i ud, postaw na przemyślany plan działania rozpisany na dłużej. Czyli na ile? To zależy m.in. od tego, z jaką ilością nadprogramowych kilogramów się zmagasz i w jakim stanie jest Twój organizm.

Wyjście z otyłości II czy III stopnia może zająć dłużej niż pozbycie się kilku kilogramów nadwagi. Daj sobie na to czas i nastaw się na wprowadzenie trwałych, korzystnych zmian w stylu życia, a nie na chwilowe ograniczenia.

Najlepszy sposób na schudnięcie = zdrowo zbilansowana, rozsądna dieta

Podstawą redukcji masy ciała jest spożywanie mniejszej liczby kalorii niż potrzebuje organizm do utrzymania Twojej obecnej wagi. Ile powinien wynosić tzw. deficyt kaloryczny? Najczęściej to od 500 do 800 kcal, w zależności od ilości kilogramow do zrzucenia. Uwaga! Zbyt „ostre cięcie” kalorii nie jest dobrym pomysłem! Co najwyżej po kilku tygodniach szybkiej redukcji wagi stracisz motywację do „trzymania diety”, a Twój organizm zacznie coraz bardziej odczuwać deficyty energii oraz składników odżywczych.

Jak jeść, żeby schudnąć? Zadbaj przede wszystkim o to, aby w Twojej diecie było:

  • dużo źródeł błonnika (warzywa, produkty pełnoziarniste), a także białka oraz produktów nisko przetworzonych;
  • jak najmniej żywności zawierającej cukier, jedzenia typu fast-food oraz innych wysokoenergetycznych i wysoko przetworzonych pokarmów.

Uwaga! Jeśli jesteś na redukcji wagi, wcale nie musisz sobie odmawiać wszystkiego! Uwzględnij w jadłospisie tzw. „posiłki rekreacyjne” – a więc rzeczy, które jesz dla przyjemności. Ważne jednak, aby nie stanowiły one więcej niż 20% tego, co spożywasz i wpisywały się w dobowy bilans kaloryczny. Wsparciem może być też suplementacja, np. któryś z produktów na liście TOP 5 preparatów na odchudzanie. Zadbaj też o prawidłowe nawodnienie – ilość wody, którą powinno się spożywać, rośnie wraz z masą ciała!

Więcej ruchu = świetny sposób na schudnięcie

Kolejnym istotnym elementem odpowiedzi na pytanie „jak schudnąć” jest ruch. W miarę możliwości zwiększ jego ilość. Co najważniejsze: typ aktywności dostosuj do swoich upodobań – dzięki temu łatwiej Ci będzie utrzymać motywację do działania. Zadbaj też o ogólne zwiększenie ruchu na co dzień – np. w trakcie rozmów telefonicznych spaceruj, a do pobliskiego sklepu idź pieszo, zamiast jechać autem.

Zastanawiasz się, jak schudnąć z brzucha albo jak schudnąć z nóg lub z twarzy? Co do zasady tkanka tłuszczowa „spala się” równomiernie. Dlatego to, jak po redukcji masy będą wyglądać poszczególne partie ciała, zależy przede wszystkim od ruchu. Jeżeli zależy Ci np. na „kaloryferze” na brzuchu – znajdź ćwiczenia, które wspomogą kształtowanie mięśni w tym obszarze. Gdy zaś oczekujesz, że wysmukleje Twoja buzia – zainteresuj się np. jogą twarzy.

Co zrobić, gdy sposoby na chudnięcie nie działają?

Stosujesz się do powyższych zaleceń, a mimo to obserwujesz wzrost wagi na redukcji albo po prostu widzisz, że sposoby na chudnięcie nie działają? To dobry moment, aby skonsultować się ze specjalistą. Rozważ wizytę u lekarza rodzinnego, który może Cię skierować na badania kontrolne, a później np. do endokrynologa czy diabetologa. Możesz też wybrać się do psychodietetyka lub dietetyka klinicznego, który pomoże zadbać o idealnie dostosowany jadłospis, oraz do trenera personalnego, aby dopasować optymalny plan treningowy. Ze wsparciem specjalistów odpowiedź na pytanie „jak schudnąć?” stanie się prostsza, a ryzyko pojawienia się efektu jo-jo zmaleje. Powodzenia!


Artykuł sponsorowany

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
zapisuję głos...