Śniadanie zjedz sam! – Poradnik żywieniowy

Sposób, w jaki zaczynamy dzień, istotnie wpływa na nasze samopoczucie aż do wieczora. Ważne jest nie tylko to, by nie zrywać się z łóżka i wstawać wyspanym, ale też by na starcie zjeść smaczne, a przede wszystkim pełne wartości odżywczych śniadanie.

Poradnik zywieniowy

  „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to znane wszystkim powiedzenie doskonale podsumowuje naszą wiedzę o śniadaniu. Wiele osób jednak rezygnuje z tego posiłku, najczęściej z pośpiechu, zastępując je np. szybko wypitą kawą. Z pustym żołądkiem wychodzą z domu nie tylko dorośli – zdarza się to również dzieciom, niedopilnowanym przez rodziców. Takie postępowanie powoduje zazwyczaj późniejsze zaspokajanie głodu czym popadanie.

 

Zjedz rano, nie zjesz wieczorem

Śniadanie to z pewnością najważniejszy posiłek w ciągu dnia – uzupełnia substancje odżywcze, które organizm zużył podczas snu oraz dostarcza nowych, potrzebnych dla udanego rozpoczęcia codziennych zajęć. – Od jakości zjedzonego rano śniadania zależy, jak wydajnie będziemy funkcjonować przez cały dzień – wykonywać pracę, koncentrować się podczas nauki, ćwiczyć czy trenować – i wreszcie, kiedy sięgniemy po następny posiłek – mówi Magdalena Iwaszkiewicz, specjalista z poradni dietetycznej Perfectdiet z Warszawy. Oczywiste jest więc, że śniadanie trzeba przygotowywać z rozmysłem, pamiętając o wskazówkach specjalistów. Przede wszystkim – musi dostarczyć nam energii. – Śniadanie powinno dostarczyć ok. 25-30% kalorii, których potrzebujemy w ciągu dnia, zależnie od trybu życia. Przykładowo – dla kobiety,  która pracuje umysłowo i prowadzi raczej siedzący tryb życia, powinno zawierać ok. 500 kcal – mówi Magdalena Iwaszkiewicz. Taka dawka energii z samego rana pozwoli nam uniknąć skumulowanego zaspokajania potrzeb energetycznych organizmu wieczorem.

 

Poranek zbilansowany

Śniadanie powinno być posiłkiem urozmaiconym, zawierającym wszystkie wartości odżywcze. Prawidłowo skomponowane zawiera węglowodany, białko, tłuszcze, a także witaminy i sole mineralne. Najlepszym źródłem węglowodanów są produkty zbożowe – warto korzystać z tych wytwarzanych na bazie pełnego ziarna, ponieważ dostarczają również solidną porcję ważnego w funkcjonowaniu organizmu błonnika pokarmowego. Dostarczające budulca komórkom białka znajdziemy w nabiale i wędlinach – zawiera je zarówno jogurt, jak i żółty ser, jajko czy plaster wędliny, najlepiej chudej. Tłuszczy dostarczymy organizmowi smarując pieczywo cienko masłem, natomiast niezbędnych dla zdrowia witamin i minerałów – ozdabiając kanapkę warzywami, dorzucając owoce do płatków śniadaniowych czy wypijając szklankę soku.

Sniadanie - najwazniejszy posilek

 

Naturalnie i smacznie

W ciągu dnia zarówno nam, jak i naszym dzieciom zdarza się podjadać kupione w pośpiechu, niekoniecznie zdrowe przekąski. Zaopatrując dom w produkty przeznaczone na pierwsze śniadanie, szukajmy więc tych jak najbardziej naturalnych i jak najbogatszych w wartości odżywcze. – To właśnie z myślą o potrzebach śniadaniowych naszych konsumentów stworzyliśmy bogatą ofertę płatków śniadaniowych. Wanilki, Toffiki, czekoladowe Grizle czy Cynamonki wzbogaciliśmy ponadto kompleksem 10 witamin, niezbędnych dla zdrowia zarówno najmłodszych, jak i tych starszych konsumentów – mówi Anna Warpechowska, ekspert z firmy Granex, producenta żywności z pełnych ziaren zbóż.

 

Dla tych, co na diecie

Wielkimi krokami zaczyna zbliżać się wiosna, więc zapewne wielu z nas myśli już o tym, jak odzyskać z lekka zaniedbaną podczas zimy formę. Śniadanie osób odchudzających się z pewnością będzie mniej kaloryczne, nadal jednak powinno zawierać wszystkie wartości odżywcze niezbędne dla prawidłowego rozwoju. Na szczęście mamy na rynku wiele produktów, którymi zastąpić można te tradycyjne. – Osoby odchudzające się zwykły chleb z powodzeniem zastąpić mogą lekkim, chrupkim pieczywem lub waflami ryżowymi, równie dobrze sprawdzającymi się w roli podstawy kanapek. Jeśli szczególnie dbamy o wagę, do płatków dorzućmy garść produktów wysokobłonnikowych, takich jak Zdrowy Błonnik lub Zawiera Błonnik i Jabłko firmy GRANEX. Dzięki temu zjemy mniej, a jednak dłużej będziemy syci, a tym samym skonsumujemy w ciągu dnia znacznie mniej słodyczy czy innych przekąsek – mówi Magdalena Iwaszkiewicz z poradni dietetycznej Perfectdiet.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (133 głosów, średnia: 4,43 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. illa  16 lutego 2012 10:12

    nie ma jak na śniadanko zjeść miseczkę płatków owsianych, z garścią płatków pełnoziarnistych, owocami i mlekiem. od razu dzień staje się lepszy! 😉

    Odpowiedz
    • m258  16 lutego 2012 11:06

      zgadzam się, ale tylko jak mam zamiar cały dzień spędzić w domu, bo kiedy wychodzę na jakieś 12 h z domu i nawet nie mam czasu kupić bułki w piekarni wtedy mdleje po samych płatkach…dlatego zwykle jem je na weekendzie

      Odpowiedz
  2. marzeenka5  16 lutego 2012 13:19

    a moim ulubionym śniadaniem są placuszki z otrąb owsianych gdy mam czas chętnie je robię

    Odpowiedz
  3. paula  16 lutego 2012 15:23

    Moje śniadanie – miseczka płatków do tego koniecznie jakiś owoc, grejpfrut lub pomarańcza i kawka 🙂 mniam 🙂

    Odpowiedz
  4. Insomnia  16 kwietnia 2012 15:32

    Śniadanie powinno być bardzo sycace zeby starczylo nam energii na caly dzien. I powinny byc 2 (1 i 2 sniadanie)

    Odpowiedz
  5. efffciaa  4 października 2017 15:00

    A ja mam w tej kwestii jakoś na odwrót – rano nie jestem w ogóle głodna i nie mam ochoty na śniadanie , czasem się zmuszam do niego , ale to i tak dopiero koło południa , ale za to wieczorem bym jadła i jadła . Też tak macie ?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany