Savoir-vivre dla użytkowników telefonów komórkowych

„Komórki” na dobre zadomowiły się w naszym życiu, są nieodłączną częścią każdego z nas. Przez telefon rozmawiamy, nie tylko w domu, ale i w pracy, na ulicy, sklepie, autobusie czy nawet w bibliotece. Według badań CBOS  statystyczny Polak wysyła 6,5 smsów dziennie, to dwa razy więcej niż Niemiec czy francuz.  Z komórek korzystamy nagminnie, wiele osób nie wyobraża sobie wyjścia z domu bez telefonu. Boimy się, nie chcąc tracić kontaktu z dzieckiem, mężem, po prostu ze światem. A co jeśli zabraknie mi paliwa, albo złapię gumę? Telefon jest bardzo przydatnym wynalazkiem, jednak może uprzykrzyć życie innym osobom. Najgorsze są przypadki korzystania z telefonów w miejscach niedozwolonych, kościoły, biblioteki, szkoły, restauracje, kina czy nawet szpitale, gdzie telefon komórkowy może zakłócić działanie aparatury szpitalnej. 

Kultura rozmów telefonicznych: godziny, miejsca i zasada „kto dzwonił — oddzwania”

Nie zdajemy sobie sprawy, że dla innych może to być sytuacja denerwująca. Dzwonią do Ciebie inni, z pracy, domu, znajomi ale pamiętaj, że TY jesteś właścicielem swojej komórki i nie daj się zdominować! Decyduj kiedy chcesz odbierać a kiedy nie.

Przedstawię kilka zasad, które każdy użytkownik telefonu komórkowego powinien sobie wziąć do serca by ułatwić życie sobie i innym.

  • Nie wypada telefonować po godzinie 22. Jeżeli musisz skontaktować się pilnie, wyślij sms, aby upewnić się czy nie obudzisz dziecka albo danej osoby. Telefon o tak późnej porze może wnieść wiele zamętu w życie domowników.
  • W przypadku każdej rozmowy telefonicznej, grzecznością z naszej strony będzie jeśli przedstawimy się i upewnimy czy nie przeszkadzamy. To prosta czynność i warto o niej pamiętać jeśli cenimy dobre maniery.
  • Przerwane połączenie? Trzymaj się zasady: Kto rozpoczął rozmowę ten oddzwania.
  • Rozmowę zakończyć powinna osoba, która ją rozpoczęła. Jeżeli sytuacja wymaga przerwania rozmowy, warto podać konkretny argument usprawiedliwiający fakt i umówić się na dokończenie rozmowy w późniejszym terminie.
  • Poczta głosowa. Pamiętaj, że jeżeli korzystasz z tej usługi powinieneś sprawdzać ją często i oddzwaniać do osób, które zostawiły wiadomość.
  • Telefon dzwoniący na spotkaniu ze znajomymi lub rodzinnym również może stworzyć sytuację, która nas kompromituje. Warto wyciszyć dzwonek i odbierać tylko gdy jest to konieczne.
  • Autobus to miejsce w którym powinnaś również unikać rozmów telefonicznych, by nie denerwować innych osób. Należy mówić ściszonym głosem, najlepiej poinformować rozmówcę, że oddzwonimy jak wysiądziemy.
  • Unikaj rozmów w restauracji, telefon dobrze jest mieć wyciszony i w przypadku koniecznej rozmowy wychodzić na zewnątrz lub do toalety.
  • Na ulicy unikaj telefonowania ze względu na bezpieczeństwo, taka sytuacja kusi złodziei.
  • Wyjść należy również, gdy nasz telefon odezwie się w sklepie bądź przychodni.

Powyższe rady, powinien przeczytać i wcielić w życie każdy, uprości to wiele niestosownych zachowań i nerwów. Zasady savoir-vivre jednak powinien znać każdy człowiek, a te dotyczące telefonów komórkowych, każdy ich użytkownik.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (177 głosów, średnia: 4,77 z 5)
loading... zapisuję głos...