Rzeczy przez które tracisz czas w ciągu dnia. 10 zgubnych nawyków
Granice czasu wyznaczają nam wskazówki zegara i kartki w kalendarzu. To, między innymi, dzięki nim uzmysławiamy sobie mijające sekundy, tygodnie, lata. Bardzo często nachodzi nas smutna refleksja, że zmarnowaliśmy najlepsze chwile, czegoś nie skończyliśmy czy nie mamy okazji, by robić to, co lubimy. Ale czy naprawdę nie mamy czasu? Czy na pewno jest to wina zbyt dużej ilości obowiązków?
Spis treści:
- Rzeczy przez które tracisz czas w ciągu dnia. 10 zgubnych nawyków
- 1. Brak listy zadań
- 2. Nie planujesz posiłków
- 3. Oglądanie telewizji z przyzwyczajenia
- 4. Social media
- 5. Sprawdzanie wiadomości, kiedy nie możesz na nie odpowiedzieć
- 10 rzeczy przez które tracisz czas w ciągu dnia
- 6. Relacje, które nic nie wnoszą
- 7. Multi-tasking
- 8. Zbyt duży bałagan w domu
- 9. Prokrastynacja
- 10. Priorytetyzacja niewłaściwych rzeczy
Jak często czujesz się przytłoczona codziennością? Czy masz nieustające poczucie, że tyle mogłaś zrobić, ale niestety zabrakło Ci czasu?Jeśli Twoje życie przypomina jedną wielką gonitwę, jeśli nie widzisz efektów swojej pracy, a lista spraw do załatwienia nie topnieje to znak, że warto się zatrzymać. Spójrz na siebie z lotu ptaka i zastanów się solidnie, co powoduje, że tego czasu jest wciąż za mało. Być może nie zdajesz sobie sprawy, że są rzeczy przez które tracisz czas w ciągu dnia. Pomyśl czy prokrastynacja, brak planu lub bezmyślne scrollowanie mediów społecznościowych nie są wrogami Twojego czasu. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jakie codzienne czynności pożerają drogocenne chwile – koniecznie czytaj dalej!
Rzeczy przez które tracisz czas w ciągu dnia. 10 zgubnych nawyków
1. Brak listy zadań
Nie polegaj tylko i wyłącznie na swojej pamięci. Mówi się, że to co nie jest zapisane, tego nie ma. I jest w tym powiedzeniu sporo prawdy. Jeśli nie zadbasz o wizualną listę wszystkich swoich obowiązków i spraw do załatwienia, to istnieje duże ryzyko, że o czymś po prostu zapomnisz. Bez niej nie zaplanujesz też w sposób optymalny swojego dnia. Mając zwizualizowane cele możesz ustalić hierarchię, a tym samym kolejność wykonywanych zadań. Taka kartka z listą spraw do odhaczenia ułatwi Ci nawigację w ciągu dnia, oszczędzając sporo czasu i…nerwów!
2. Nie planujesz posiłków
Brak planu tego, co będziesz jeść w tygodniu sprawi, że każdego dnia będziesz musiała poświęcić czas na zastanawianie się „co dzisiaj zjeść na obiad”. Niech wejdzie Ci w nawyk cotygodniowe planowanie posiłków. Usiądź, na przykład w niedzielę, i sporządź menu na cały tydzień. Jak już ustalisz jadłospis, spisz potrzebne do przygotowania dań produkty – w ten sposób będziesz miała gotową listę zakupów, dzięki której unikniesz chaotycznego lawirowania między sklepowymi półkami.
3. Oglądanie telewizji z przyzwyczajenia
W wielu domach telewizor jest włączony mimo iż nikt z domowników nic w danej chwili nie ogląda. Bywa, że oglądamy coś, bo jesteśmy zmęczeni i znudzeni. Jednak oglądanie ogranicza się często do bezmyślnego przełączania programów. W rezultacie tracimy czas na jałową rozrywkę, która nie wnosi niczego do naszego życia, a tylko rozprasza i gubi gdzieś rytm dnia. Zamiast wgapiać się w przypadkowe obrazy, zrób w tym czasie coś bardziej konstruktywnego. Albo po prostu wybierz inną formę relaksu, która faktycznie przyniesie odpoczynek (spacer, długa kąpiel – cokolwiek co będzie znacznie bardziej higieniczne dla Twojego zdrowia psychicznego).
4. Social media
Facebook, Instagram i inne media społecznościowe pochłaniają sporo naszego czasu. Śledzimy poczynania naszych znajomych czy podglądamy co nowego u osób publicznych. Niekiedy ważniejsze jest to, co dzieje się w wirtualnym świecie – może dlatego że wygładzone, ulepszone, odpowiednio skadrowane. Jednak to, co obserwujemy na portalach społecznościowych, często nie ma żadnego związku z rzeczywistością. Nie warto zatem poświęcać zbyt dużo czasu scrollowaniu czy lajkowaniu zdjęć, kosztem własnego życia osobistego. Pomocne w kontrolowaniu czasu na smartfonie czy iPhonie są różnego rodzaju aplikacje. Być może warto zastanowić się nad ich zainstalowaniem, jeśli nie potrafimy sami rozsądnie dysponować czasem.
5. Sprawdzanie wiadomości, kiedy nie możesz na nie odpowiedzieć
Jak często zdarza Wam się czytać wiadomości, na które nie możecie akurat w tej chwili zareagować? Pewnie nie jeden raz. Niestety taki nawyk generuje niepotrzebne działania, które oczywiście zabierają nasz drogocenny czas. Odczytuj i odpisuj na maile czy sms-y wtedy, kiedy wiesz, że będziesz mogła od razu odpisać. W ten sposób poświęcisz uwagę na tę czynność tylko jeden raz. Raz, a porządnie.
10 rzeczy przez które tracisz czas w ciągu dnia
6. Relacje, które nic nie wnoszą
Zdecydowanie nie warto marnować czasu na utrzymywanie kontaktów z osobami, które nie są tego warte. Pomyśl czy są w Twoim otoczeniu tzw. przyjaciółki, które wciąż biorą i biorą, ale w zamian nie dostajesz od nich żadnego wsparcia. Czy widzisz tego typu relacje w swoim życiu? Jeśli tak, zastanów się czy warto poświęcać czas dla kogoś, kto nie jest w stanie poświęcić swojego własnego. Jeśli jest to rodzaj toksycznej więzi, to zobacz, co możesz zrobić, by sobie z nią poradzić.
7. Multi-tasking
Nasz coraz bardziej ucywilizowany świat i postępujący błyskawicznie postęp technologiczny wymusił na nas życie w pędzie oraz wykształcenie dodatkowych kompetencji. Za zaletę uważa się godzenie ze sobą wiele różnych ról. Jednak robienie kilku rzeczy na raz nie idzie w parze z jakością. Wymaga to wielu poświęceń, co oczywiście pociąga za sobą konsekwencje. Cierpi na tym rodzina, cierpimy na tym my. Ponadto zawsze, któraś z rzeczy nie będzie dostatecznie dobrze zrobiona i prędzej czy później trzeba to będzie poprawić – a to oznacza, że zmarnowaliśmy swój czas. Staraj się zatem robić jedną rzecz, a dobrze. Koncentruj się na zadaniu, które musisz właśnie wykonać – nie odpisuj w tym czasie na wiadomość od przyjaciółki, nie wykonuj równolegle innego projektu.
8. Zbyt duży bałagan w domu
Nie odkładanie rzeczy na miejsce skutkuje bałaganem. Rodzi to sytuacje, w których bezskutecznie poszukujemy czegoś, czego właśnie potrzebujemy. Bałagan to chaos – nie tylko w domu. To także mentalna dezorganizacja. Zastanów się jak możesz oczyścić swoją przestrzeń. Z całą pewnością każda rzecz w mieszkaniu musi mieć swoje miejsce i musi być na to miejsce odkładana. Spraw sobie organizery, by drobnostki nie latały luzem. Pomyśl, które przedmioty są Ci naprawdę potrzebne – być może przechowujesz coś, co tylko zagraca półki lub szafki. Rozważ coraz modniejsze odgracanie mieszkania i uwolnij swoje cztery kąty, a także umysł od nadmiaru i przesytu.
9. Prokrastynacja
Nie odkładaj na potem! Spróbuj nie poddawać się zniechęceniu czy zmęczeniu. Nie szukaj wymówek. Jeśli coś możesz zrobić dzisiaj, zrób to. Przełożenie tego, czego nie chcesz zrobić, nie sprawi, że jutro będzie Ci się chciało bardziej. Zapewne następnego dnia z równą niechęcią będziesz myśleć o zadaniu, które odłożyłaś. Miej to za sobą, by nie tracić czasu, który możesz wykorzystać na coś, co lubisz.
10. Priorytetyzacja niewłaściwych rzeczy
Warto ustalić priorytety, wyznaczyć cele – nadają one bowiem kierunek Twoim działaniom. Kiedy wiesz, co jest dla Ciebie ważne, potrafisz to od życia wyegzekwować. Nie tracisz czasu na sprawy czy osoby, które od tych celów Cię oddalają. Planujesz zatem swoje działania tak, by realizować swoje marzenia i zamierzenia. Jeśli tego nie wiesz, poświęć odrobinę czasu na ustalenie priorytetów. Zadaj sobie pytania: Co chcę robić w życiu? Co jest dla mnie najważniejsze? Gdzie chciałabym być za pięć lat? Pytania niby oczywiste, ale rzadko je sobie zadajemy, płynąc z nurtem naszej codziennej egzystencji.
Czy któraś z opisanych rzeczy dotyczy Ciebie? Jak próbujesz sobie poradzić z marnowaniem czasu?