Gravel – czym się charakteryzuje?

Rowery gravelowe w ostatnich latach stały się bardzo popularne i zagościły na sklepowych półkach. Dla jednych rowery gravel są świetnym kompromisem pomiędzy rowerem szosowym, a górskim. Gravel świetnie nada się do jazdy po nieutwierdzonych drogach oraz leśnych ścieżkach. Poniższy artykuł wyjaśni szczegóły.

Fot. Mat. nadesłane

Rower gravel – co warto wiedzieć na jego temat? 

Po leśnych drogach można jeździć różnymi rowerami górskimi, szosowymi, a także gravelami. Początek sezonu rowerowego jest doskonałym momentem na wyposażenie się w ten pojazd. Gravele powstały z potrzeby pokonywania wielogodzinnych dystansów. Jednak zanim pojawił się gravel, kolarze używali rowerów szosowych, jednak to rozwiązanie było mało komfortowe. Takie rowery mają sztywną konstrukcję, wąskie, a także twarde opony. Rower gravel da nam możliwość pokonywania długich dystansów po różnych trasach, tam gdzie oczy nas poniosą. Ma on szerokie opony, które wpływają na możliwości jazdy na wyższym poziomie. Grubsze opony pozwolą na lepszą trakcję oraz poprawią komfort na drogach, które są wyboiste. Gravele są wyposażone w kierownicę baranek, czyli kierownicę dwuchwytną. Taka kierownica ma wiele zalet, pozwala na zmianę pozycji w trakcie jazdy. W trakcie jazdy po asfalcie można przyjąć pozycję, która będzie pochylona. Natomiast po leśnych szlakach, wystarczy zmienić ustawienie rąk na kierownicy, by uzyskać odpowiednią stabilność oraz prowadzenie tego jednośladu.

Jaka rama w rowerach gravelowych?

Przed zakupem roweru gravelowego trzeba znać jego budowę, a także jego możliwości w terenie. Podstawę konstrukcji takich rowerów stanowi rama. Ramy wykonywane są z różnych materiałów, takich jak stal czy aluminium. Mogą być również ramy z włókna węglowego, które są niezwykle lekkie, więc komfort jazdy jest o wiele wyższy. Rowerzysta bez trudu może podnieść rower w terenie, który jest błotnisty. Jednoślad posiada nisko poprowadzoną górną rurę, a także zwarty trójkąt. Taka konstrukcja poprawia elastyczność ramy. Gravel posiada niezwykle długie widełki tylne, więc ma lepszą sterowność.

Dobre hamulce w gravelu

Gravel musi być wyposażony w dobre hamulce, które zatrzymują jednoślad w trakcie hamowania w trudnym terenie. Rowery przełajowe z reguły hamują przy wykorzystaniu mechanizm szczękowego. Z kolei gravel wykorzystuje do tego hamulce tarczowe hydrauliczne. Hamulce w gravelu z reguły posiadają dość małe tarcze dzięki czemu są też lżejsze. Dobrze sprawdzą się na trasie oraz w terenie. Wtedy jazda z bagażnikiem nie będzie dawać się we znaki.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (18 głosów, średnia: 4,78 z 5)
zapisuję głos...