Rób zakupy z głową: jak zostać smart shopperką?
„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” twierdziła Marilyn Monroe. Biorąc pod uwagę wyniki ostatnich badań, wypowiedź gwiazdy amerykańskiego kina można nieco rozszerzyć, dopowiadając, że szczęście dają dopiero zakupy robione w inteligentny sposób.
To zjawisko, które coraz bardziej upowszechnia się w Polsce. Smart shopping, bo o nim mowa, wziął swój początek w Stanach Zjednoczonych. Amerykanie jako pierwsi zaczęli dostrzegać korzyści z robienia zakupów w rozsądny sposób. Zgodnie z głównymi założeniami, smart shopping opiera się na polowaniu na atrakcyjne ceny produktów i ich porównywaniu. Efekt? Racjonalne zarządzanie finansami i wykorzystywanie najlepszych okazji.
Smart shopperzy 2012
Instytut GfK Polonia już w 2012 roku przekonywał na podstawie zrealizowanego badania, że inteligentne podejście do zakupów przejawia prawie 60% Polaków. W praktyce miało to oznaczać, że co szósty smart shopper znad Wisły zna ceny najczęściej kupowanych produktów i porównuje je między sklepami, nie jest lojalny w stosunku do żadnej sieci handlowej ani konkretnej marki, nie interesuje go promocja pojmowana jako krzykliwe hasło – specjalna okazja musi dla niego nieść za sobą jasno określoną korzyść. Racjonalizm i unikanie impulsywnych zachowań – to obraz smart shoppera sprzed dwóch lat.
Inteligentne zakupy po polsku, czyli…
Czy smart shopper 2014 znacznie różni się od swojego starszego wcielenia? Sprawdził to Deutsche Bank, przeprowadzając badanie na temat preferencji zakupowych Polaków. Jak się okazało, obecny zwolennik inteligentnych zakupów dużo bardziej ceni sobie wysoką jakość produktów niż niską cenę, choć ideałem jest, gdy dobra jakość idzie w parze z rozsądnymi kosztami. Prawie połowa przebadanych przez Deutsche Bank Polaków to smart shopperzy, którzy kupują tylko to, co niezbędne w danym momencie. Dla prawie 40% robiących inteligentne zakupy, smart shopping to wybieranie produktów lepszej jakości, nawet jeśli wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Blisko 30% respondentów stawia na wysoką jakość, nie pomijając jednocześnie kwestii ceny. Zaledwie dla 10% uczestników badania Deutsche Bank inteligentne zakupy są równoznaczne z wybieraniem najtańszych produktów.
Patrząc na inteligentne zakupy jak na szansę najlepszego wykorzystywania okazji, ponad 40% Polaków poluje na nie w czasie wyprzedaży. Prawie 25% zbadanych przez Deutsche Bank respondentów porównuje okazje w serwisach internetowych, a co piąta osoba kupuje produkty na aukcjach prowadzonych w sieci.
Rzeczywiście trzeba kupować z głową, bo szkoda pieniędzy, jedzenia i i innych produktów oraz naszego czasu.
Jestem w tej grupie 😉
To i ja pewnie jestem w tej grupie.Robię zawsze listę zakupów, i kupuje tylko to co jest mi potrzebne. Nie zwracam uwagi na promocje bo wiem że zawsze pod tym jest coś ukryte. Ile razy się nabrałam, i dopiero w domu to zauważyłam, i byłam złana siebie. Teraz lista, i trzymam się jej dokładnie.
Smart jest także korzystanie z aplikacji zakupowych, takich jak nasza Moja Gazetka 😀 Mamy tam bazę aktualnych gazetek promocyjnych, z którą łatwo zaplanować oszczędne i sprytne zakupy ❤