Prowadzisz własny biznes? Uwielbiasz zakupy online? Tę platformę musisz znać! Shopee świętuje rok obecności w Polsce

Zapewne większość z Was kojarzy wpadające w ucho, rytmiczne reklamy Shopee. Aż trudno uwierzyć, że to już rok od debiutu tej platformy zakupowej w Polsce. Z okazji tej rocznicy, porozmawialiśmy z Michałem Tykarskim, zajmującym stanowisko  Business Development Director w Shopee, który zdradził nam plany na przyszłość i podsumował dotychczasowe sukcesy. Jeśli prowadzisz sprzedaż internetową, zachęcamy Cię do zapoznania się z tą rozmową. Shopee jest otwarte dla wszystkich przedsiębiorców, zarówno tych, którzy prowadzą ogromne biznesy e-commerce, jak i tych, którzy dopiero zaczynają.

Z  raportów – a także z naszych własnych obserwacji – wynika, że wiele kobiet w Polsce zakłada własne biznesy, których filarem jest działalność w Internecie. Najczęściej jest to sprzedaż rękodzieła, niewielkie sklepy internetowe, produkcja kosmetyków lub branża modowa. Jeśli Ty również jesteś w tym gronie lub dopiero planujesz rozpocząć przygodę, przyjrzyj się bliżej możliwościom, jakie daje Shopee. To platforma zakupowa, która jest przyjazna nie tylko kupującym, ale opiekuje się również sprzedającymi, dając im możliwości realnego rozwoju.

Shopee już od roku w Polsce. Wywiad z Michałem Tykarskim, Business Development Director w Shopee

KobietaMag.pl (KM): Shopee.pl funkcjonuje w Polsce już niemal od roku. Przez ten czas o platformie usłyszeli chyba wszyscy Polacy. Wśród naszych znajomych nie ma osoby, która nie potrafiłaby zanucić piosenki z reklamy telewizyjnej Shopee. Rozwój platformy zakupowej w tak szybkim czasie to niepodważalny sukces. Zwłaszcza, że na polskim rynku istniały już od wielu lat podobne rozwiązania, są też inne platformy typu marketplace. Jak Państwo zamierzają z nimi konkurować?

Michał Tykarski (MT): Shopee wyróżnia się przede wszystkim szczególną dbałością o klienta. Z jednej strony sprawdzamy, co najbardziej odpowiada naszym bezpośrednim klientom, czyli sprzedawcom. Staramy się sprostać wszystkim ich wymaganiom dotyczącym budowy sklepu na naszej platformie. Z drugiej jednak strony, dbamy też o klientów detalicznych naszych sprzedawców, czyli użytkowników Shopee. Chcemy, by platforma gwarantowała jak najbardziej atrakcyjne ceny dla kupujących. Jak się okazuje, dla wielu osób zakupy na Shopee były pierwszym w życiu zakupem online. Co więcej, te osoby zostały z nami i to potwierdza, że nasza strategia sprawdza się rynkowo.

KM: W jaki sposób Shopee rozpoznaje potrzeby swoich sprzedawców  i kupujących?

MT: Osobiście często jeżdżę po Polsce, odwiedzam sprzedawców i dużo z nimi rozmawiam, kontaktuję się także z kupującymi. Sam byłem zaskoczony efektami tych spotkań. Takie bezpośrednie rozmowy pozwalają prawidłowo rozpoznać potrzeby obu stron. Jako Shopee wierzymy, że rynek e-commerce w Polsce będzie rósł i w związku z tym wciąż będzie  na nim miejsce dla takiego podmiotu jak my, pomimo obecności konkurencji.

KM: Polska stała się pierwszym krajem w Europie, w którym zadebiutowało Shopee. Dlaczego akurat tutaj?

MT: Polska jest krajem perspektywicznym, z dużym rynkiem handlu detalicznego, dlatego wierzymy, że udział e-commerce w Polsce będzie rósł. Biorąc pod uwagę ten rosnący popyt na zakupy online, postanowiliśmy wykorzystać nasze dotychczasowe doświadczenie i stworzyć platformę, która zaspokoi zmieniające się potrzeby konsumentów i firm.

KM: Pandemia zmieniła nasze zwyczaje zakupowe – przyspieszyła rozwój e-commerce na wszystkich rynkach. Wiele firm tuż po wybuchu pandemii intensywnie zainwestowało w e-commerce, a teraz straciło część klientów, ponieważ wrócili oni do zakupów stacjonarnych. Niektórzy przyznają wprost, że w tym czasie mocno przeinwestowali. Shopee w Polsce debiutowało w czasie pandemii, czy wobec tego zaobserwowaliście u siebie takie sygnały?

MT: Część konsumentów faktycznie wróciła do starych nawyków, ale wielu z nich pozostało z nami. Doskonale widać to w segmencie spożywczym – bardzo dobrze rozwija się u nas sprzedaż napojów. Przed pandemią wydawało się, że nikt nie będzie kupował ich przez Internet, ale w trakcie pandemii to się zmieniło. Ci klienci pozostali z nami do dziś. Kategoria “Supermarket” charakteryzuje się jednym z większych wzrostów. Osobiście przypisuję to właśnie tym nawykom, które powstały za czasów pandemii i ciągle się utrzymują. Jako Shopee widzimy wzrost na rynku e-commerce w niemal każdej kategorii i wierzymy, że ta tendencja wzrostowa będzie z roku na rok kontynuowana. Dla nas ważniejsze jest, jakie decyzje podejmujemy, aby zadowolić naszych klientów niż to, jak się zachowa rynek jako całość. Finalnie musimy być lepsi każdego dnia w stosunku do dnia poprzedniego.

KM: Największym beneficjentem rynku online jest branża odzieżowa. W Shopee istotną częścią obrotu jest FMCG. Jak zatem wygląda w tej chwili temat mody na Państwa platformie? 

MT: Branża odzieżowa i moda to ogromny segment i ta część biznesu jest dla nas również bardzo ważna. Na ten moment przygotowujemy kolejne rozwiązania, które mają ułatwić sprzedaż odzieży. Wymaga to jeszcze wdrożenia kilku konkretnych elementów, aby wszystko dobrze działało. Niemniej, wielu sprzedawców z tej kategorii już zarejestrowało się na Shopee. My natomiast cały czas pracujemy nad tym, aby dostosowywać naszą ofertę do realiów polskich, oczekiwań lokalnych konsumentów i umożliwić realny wzrost i rozwój sprzedawcom.

KM: Mówi Pan o dostosowaniu platformy do polskich realiów, czy to oznacza, że Wasze działania w Polsce nie są w 100% kopią działań na rynku azjatyckim?

MT: Tak, posiadamy lokalny zespół, który stoi za działaniami dostosowującymi nasze rozwiązania i działania do rynku polskiego. Lokalizacja i zaspokojenie potrzeb danego klienta jest ważne dla nas na każdym rynku i zapewniam, że w naszym przypadku nie jest to wyłącznie pusty slogan.

KM: W jaki sposób Shopee w praktyce pomaga lokalnym, polskim sprzedawcom? Z jakich narzędzi korzysta?

MT: Z punktu widzenia sprzedawcy jest kilka dróg. Można założyć własny sklep, ale można też sprzedawać na marketplace. My, jako Shopee, staramy się maksymalnie ułatwić sprzedaż online, również osobom początkującym. Przede wszystkim mamy dla nich bardzo dużo materiałów edukacyjnych, oferujemy również wsparcie marketingowe i operacyjne, dzięki czemu można u nas nauczyć się efektywnie zarządzać wszystkimi procesami związanymi z realizacją zamówień online. Warto podkreślić, że nasze materiały edukacyjne, webinary i poradniki edukacyjne są bezpłatne, więc łatwo jest osiągnąć z nami duży sukces. Inną formą wsparcia dla sprzedawców jest zupełnie darmowy start – przez 90 dni od rejestracji sklepu obowiązuje prowizja 0 zł. Po tym czasie nasze prowizje są bardzo konkurencyjne. Ponieważ zależy nam na tym, aby sprzedawcy mogli sprzedawać u nas łatwo i wygodnie, dajemy im do dyspozycji Centrum Sprzedawcy Shopee, gdzie mają wgląd we wszystkie swoje oferty wystawione na platformie oraz mogą zarządzać płatnościami i przesyłkami w czasie rzeczywistym. Kolejny obszar wsparcia dotyczy promocji: zapewniamy sprzedawcom odpowiednią widoczność i pomoc w dotarciu do potencjalnych klientów, chociażby poprzez nasze comiesięczne kampanie sprzedażowe. Staramy się zachować odpowiedni balans pomiędzy tymi wszystkimi aspektami.

KM: Podsumowując, na co może liczyć w Shopee początkujący sprzedawca?

MT: Nowy sprzedawca otrzyma  od nas opiekuna, który przez sześć tygodni przeprowadzi go przez dany kurs i wyedukuje na temat tego, jak zacząć sprzedawać. Często taki sprzedawca dostaje opiekuna na stałe, bowiem ci, którzy przejdą przez przygotowane przez nas kursy są w stanie mocno rozwinąć swój sklep. Oferujemy także wsparcie w postaci wspomnianych kampanii sprzedażowych. Nasi menedżerowie czasami nawet osobiście jeżdżą do sprzedawców, aby zobaczyć, jak na przykład mają oni zorganizowany magazyn i czy my możemy im jakoś pomóc w lepszym zarządzaniu firmą. Naszym sprzedawcom jesteśmy w stanie szybko doradzić i zaproponować takie rozwiązania, aby skalować ich biznes.

KM: Czy planujecie zakładać jakieś własne centra logistyczne?

MT: Na chwilę obecną mamy partnerów, z którymi nam się bardzo dobrze pracuje. Jest to  InPost, ORLEN Paczka, Poczta Polska. Skupiamy się w tej chwili na tej współpracy, ale oczywiście będziemy patrzeć na to, czego oczekują sprzedający, aby się dostosować do rynku, jeśli będzie taka potrzeba.

KM: Dziękujemy za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów.

Sławomir, gwiazdor muzyki rock polo, pierwszy ambasador marki Shopee w Polsce

O Shopee

Shopee to globalna platforma e-commerce, która łączy kupujących, marki oraz sprzedawców, umożliwiając wszystkim kupowanie i sprzedawanie w dowolnym miejscu i czasie. Shopee oferuje łatwe, bezpieczne i angażujące wrażenia zakupowe, z których codziennie korzystają miliony ludzi. Platforma zapewnia szeroki asortyment produktów zarówno od lokalnych, jak i międzynarodowych sprzedawców, a obsługę kupujących wspiera system zintegrowanych płatności i logistyki. Shopee ma również kluczowy wkład w rozwój gospodarki cyfrowej w regionie, mocno angażując się w pomoc rodzimym markom i przedsiębiorcom w osiągnięciu sukcesu w sprzedaży online.

Firma Shopee rozpoczęła działalność w Azji Południowo-Wschodniej i na Tajwanie w 2015 roku, a w 2019 roku rozszerzyła swoją działalność na inne rynki globalne. Jest częścią Sea Limited (NYSE: SE), wiodącej, globalnej firmy internetowej, skierowanej do konsumentów. Misją firmy Sea jest poprawa jakości życia konsumentów i małych przedsiębiorstw, dzięki technologii dostarczanej przez swoje trzy główne marki: Shopee, Garena i SeaMoney.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (46 głosów, średnia: 4,76 z 5)
zapisuję głos...