Prowadzisz e-sklep albo w najbliższej przyszłości zamierzasz go założyć? Poznaj podstawowe zasady e-handlu
Prowadzisz już sklep internetowy? A być może dopiero planujesz uruchomić swój e-sklep? Zgodnie z prawem handel za pośrednictwem sieci internetowej stanowi działalność gospodarczą. Wymaga zatem od przedsiębiorcy znajomości podstawowych zasad jej prowadzenia.
Działalność gospodarcza w Internecie to nie tylko techniczne aspekty związane z wyborem hostingu, domeny czy serwera. Świadomy przedsiębiorca nie może pomijać otoczenia prawno-podatkowego w jakim działa. Wyznaczają je przepisy podatkowe i pozostałe obowiązujące akty prawne dotyczące handlu w sieci m.in.: zapisy Kodeksu cywilnego, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czy szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Na kłopoty fiskalno-prawne może być narażona coraz większa rzesza przedsiębiorców, bowiem rynek e-commerce stale rośnie, a prognozy dla tej branży są bardzo optymistyczne. Według danych GUS w 2011 roku dostęp do Internetu w domu posiadało 67% gospodarstw domowych, a niemal 58% osób w wieku 16-74 lat regularnie korzystało z Internetu. W 2011 r. ponad 8,6 mln Polaków dokonywało zakupów przez Internet, co stanowiło blisko 30% populacji. Dla porównania w 2007 roku odsetek ten wynosił 15,7%.
Zdobycie podstawowej wiedzy na temat bezpiecznego handlu w sieci jest niezbędne zarówno w przypadku osób, które już prowadzą działalność gospodarczą w zakresie e-handlu, jak i tych które zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą w tym zakresie.
Na jakie trudności może napotkać przedsiębiorca działający w branży e-commerce?
Przedsiębiorcy najczęściej skarżą się na kontakty z administracją publiczną, biurokrację, wysokość podatków i brak jasnych przepisów prawnych niezbędnych do prowadzenia firmy. Branża e-commerce to rodzaj działalności, dla której otoczenie prawne stanowią nie tylko przepisy podatkowe, lecz także Kodeks cywilny i liczne ustawy specyficzne dla warunków w jakich funkcjonuje e-sklep. Mowa tu m.in. o ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, świadczeniu usług drogą elektroniczną, szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej czy ochronie danych osobowych.
Gdzie można kierować pytania dotyczące interpretacji przepisów podatkowych? Jak stworzyć regulamin sklepu, który będzie wolny od klauzul niedozwolonych? Czy Klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy? Kiedy sklep internetowy musi ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej? Kiedy należy zarejestrować swoją bazę Klientów w GIODO?
Na te i wiele innych pytań znajdą Państwo odpowiedź na szkoleniach kierowanych dla sklepów internetowych. Naprzeciw potrzebom i dylematom podatników prowadzących działalność w formie e-sklepu wyszła firma Promolab, która przedstawiła ciekawą ofertę szkoleniową w postaci szkolenia branżowego „Prawno-podatkowe aspekty handlu w sieci”.
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się według jakich zasad powinni płacić podatki i prowadzić księgowość z uwzględnieniem elementów optymalizacji podatkowej. Poznają limity i zasady zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pomocą kasy fiskalnej oraz dowiedzą się jak prawidłowo dokumentować sprzedaż i koszty. Omówiony zostanie również zakres informacji zamieszczonych na stronie e-sklepu, regulamin sklepu internetowego, klauzule niedozwolone. Uczestnik wyposażony zostanie w wiedzę na temat praw Konsumenta i procedur reklamacyjnych. Przedstawione zostaną interpretacje podatkowe dotyczące e-handlu.
Pigułka wiedzy poszerzona o analizę wybranych praktycznych problemów branży e-commerce to gotowa recepta na zwiększenia bezpieczeństwa przedsiębiorcy w sieciach… Sieci.