Porady dietetyka – część I & II

Jak powinno wyglądać zdrowe i dodające energii śniadanie?

Anna Jardanowska, dietetyk z Centrum Fitness Fabryka Formy: Wielokrotnie powtarza się, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. I jest to prawda, ponieważ dodaje nam ono energii na cały dzień, a także usprawnia pracę przewodu pokarmowego i sprawia, że w ciągu dnia nie odczuwamy tak silnego głodu. Dlatego też śniadanie powinniśmy jeść codziennie i zadbać o to, by było zdrowe oraz wartościowe odżywczo. Warto pamiętać, że powinno ono stanowić około 20-30 proc. spożywanych w ciągu dnia kalorii. Zjeść je powinniśmy w ciągu godziny od przebudzenia.

Śniadanie musi odpowiadać naszemu stylowi życia i zapotrzebowaniu na kalorie. W większości przypadków można postawić na sprawdzone i łatwe w przygotowaniu zestawy. To na przykład płatki owsiane z mlekiem lub jogurtem, z dodatkiem świeżych lub suszonych owoców, orzechów i pestek (np. dyni lub słonecznika) albo kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z dodatkiem warzyw i drobiowej chudej wędliny lub chudego twarogu.

Porady dietetyka

Porady dietetyka – część II

Kiedy powinno się jeść ostatni posiłek, jeśli nie chcemy przytyć?

Anna Jardanowska, dietetyk z Centrum Fitness Fabryka Formy: Ostatni posiłek powinniśmy jeść najpóźniej trzy godziny przed planowaną porą snu. Jeśli więc nie zamierzamy położyć się o godzinie 21 granicą nie musi być to godzina 18. Jeżeli zjemy kolację za wcześnie, nie tylko spowolnimy metabolizm, ale też zwiększymy prawdopodobieństwo, że później będziemy podjadać.

Ważne jest nie tylko to, kiedy zjemy kolację, ale też co znajdzie się na naszym talerzu. Wieczorami zwykle jesteśmy mniej aktywni, przez co nasze zapotrzebowanie energetyczne jest mniejsze. Powinniśmy w związku z tym unikać węglowodanów i postawić na białko (na przykład chudy serek twarogowy, tuńczyk w sosie własnym, gotowana bądź pieczona ryba lub drób) z dodatkiem warzyw.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (220 głosów, średnia: 4,57 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Masza  23 lipca 2013 08:16

    Od dawna wiem,że śniadanie to podstawowy posiłek dnia i tego się trzymam.Zazwyczaj jem płatki z owocami i orzechami.Czasem chleb pełnoziarnisty.Z kolacją różnie to bywa.Szczególnie teraz,gdy co weekend są imprezy,a co za tym idzie grille.Nie zawsze robimy rybę.

    Odpowiedz
  2. marlenka  24 lipca 2013 07:57

    Ja mogę nie jeść obiadu, kolacji, ale bez śniadania ani rusz !

    Odpowiedz
  3. dudqa  24 lipca 2013 08:30

    ostatni posiłek koło 8 i dużo dużo ruchu, nieojadać się przed TV, ale sniadanie najwazniejsze

    Odpowiedz
  4. gusia.  4 sierpnia 2013 09:17

    Ja rano zaczynam dzień od kawy.Powinnam zjeść najpierw śniadanie,ale niestety nie jem.Potem od południa się najadam i to jest błąd.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany