Piękno bierze się z wnętrza (cz.2): dlaczego po zastosowaniu cud suplementów widzisz nowe zmarszczki?

W drugim artykule z cyklu „Piękno bierze się z wnętrza” ekspert – prof. Ewa Stachowska wyjaśnia jakie inne witaminy – poza omówionymi wcześniej (Piękno bierze się z wnętrza (cz.1): dlaczego po zastosowaniu cud suplementów widzisz nowe zmarszczki? powinny znaleźć się w suplementach, które zażywamy ze względu na urodę.

jakie-suplement-zażywać-dla-urody

Czynnikami mającymi udowodnione działanie przeciwzmarszczkowe (poparte badaniami klinicznym) są witaminy  C, E, A i D.

Pamiętaj! Witamina E – tylko jeśli jest podawana z witaminą C

Do kolejnych czynników pokarmowych które realnie hamują proces starzenia się skóry należy witamina E (tokoferol). Ale uwaga wit. E działa synergistycznie z witaminą C. Dlatego nie ma sensu stosowania tej witaminy osobno (zawsze musimy ją suplementować z wit. C). Pamiętajmy że wit. E rozpuszcza się w tłuszczach a C w wodzie – więc najlepszym połączniem jest np. awokado skropione sokiem z cytryny. Obydwie witaminy przyjmowane doustnie działają – ale TYLKO w podane razem. Udowodniono ich skuteczność w niwelowaniu i COFANIU  skutków uszkodzenia skóry  promieniowaniem UV.

Beta karoten – prowitamina witaminy A – działa fotoprotekcyjnie, ale tylko jeśli przyjmujesz ponad 7 tygodni!

Karotenoidy (min. wit. A, beta karoten, astakasntyna, retinol, zaaksantyna) – najważniejszym z tej grupy jest beta karoten (mający charakterystyczne pomarańczowe zabarwienie). Jak wykazały testy to właśnie beta karoten i likopen jest dość mocno absorobowany przez skórę (w stosunku do luteiny i zaaksantyny). Beta karoten jest prowitaminą A i jego dobrymi źródłami są warzywa o pomarańczowym zabarwieniu: marchew, dynia, itd.

Beta karoten działa fotoprotekcyjnie  ALE to zależy od dawki tej prowitaminy i długości suplementacji. Dobry czas dla pierwszych efektów to 7 tygodni, a dawka to > 12 mg / dzień. Czyli, wychodzi dość drogo. Natomiast miesięczna suplementacja mija się z celem bo NIE przyniesie żadnego efektu.

Astaksantyna zawarta w wyciągach z alg – urodowy hit!

Astaksantyna (pochodna witaminy A) to kolejny karotenoid  i aktualny urodowy hit. Jest to substancja produkowana przez  mikroalgi i fitoplankton. Kolejne ogniwa łańcucha pokarmowego prowadzą do kumulacji tej substancji w kolejnych ogniwach osiągając swój szczyt w rybach.

Badane wyciągi z alg zawierające aż do 14% astaksantyny  pokazały wysoką aktywność tej substancji jako czynnika odbudowującego strukturę skóry. Z przebadanych pochodnych witaminy A to właśnie astaksantyna była najlepiej „wyłapywana” i metabolizowana przez ludzkie fibroblasty w sposób najbardziej efektywny ograniczając skutki działania promieniowania UV. Działanie astaksantyny opiera się na inaktywacji metalloproteinazy 1 (enzymu niszczącego strukturę skóry). Wydaje się że astaksantyna ma rzeczywiste SILNE I DOBRZE UDOKUMANTOWANE działanie przeciwzmarszczkowe.

Źródło: Dermatoendocrinol. 2012 July 1; 4(3): 298–307. doi:  10.4161/derm.22876

Źródło: Dermatoendocrinol. 2012 July 1; 4(3): 298–307. doi:  10.4161/derm.22876

***

PrEwa-Stachowskaof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska – biochemik i specjalista z dziedziny żywienia człowieka. Kieruje Zakładem Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Specjalizuje się w dobieraniu sposobu żywienia dla osób z nasilonym procesem miażdżycowym, które przeszły operację przeszczepu nerki oraz badaniami nad wpływem lipidów na proces zapalny. Właściciel poradni Dietetica  www.dietetica.com.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (155 głosów, średnia: 4,63 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  16 maja 2015 17:43

    Biorę regularnie suplementy na włosy, skórę i paznokcie.

    Odpowiedz
  2. truskawka89  16 maja 2015 22:34

    ciekawy artykul nie wiedziałam o tym aby łączyć witaminę E iC

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  17 maja 2015 09:43

    Kolejny fajny artykuł.

    Odpowiedz
  4. martucha180  17 maja 2015 11:35

    Zwykle słyszałam o A+E, a tu E+C…

    Odpowiedz
  5. Patriszia  17 maja 2015 13:42

    ciekawy artykuł 🙂

    Odpowiedz
  6. Daisy1906  19 maja 2015 19:38

    Świetny artykuł 🙂

    Odpowiedz
  7. Anita  28 maja 2015 16:24

    ja na szczęście nie mam tego problemu!

    Odpowiedz
  8. stokrotkapolna  10 marca 2017 08:57

    Poczytać o witaminach, jak działają, co jest potrzebne ,aby organizm mógł je przyswajać, a z suplementami dać sobie spokój. Bardzo ciekawy i przydatny artykuł. Zawsze warto czytać , i dowiadywać się cennych wskazówek dotyczących naszego organizmu

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany