Owoce i warzywa – must have na lato! Dlaczego?

 

Nikogo nie dziwią zalecenia dotyczące stosowanie zbilansowanej diety bogatej w owoce i warzywa, ale czy umiemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ich konsumpcja jest tak ważna? Okazuje się, że nie tylko są doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych. Działają wybitnie alkalizująco i są dla organizmu fundamentalnym dostawcą potasu, który pozytywnie oddziałuje na pracę serca.

owoce-i-warzywa-w-diecie

Jednak wpływ owoców i warzyw na zdrowie można oceniać pod różnymi aspektami, analizując: ich kaloryczność, wartość odżywczą, zawartość zanieczyszczeń czy cukrów prostych. Idąc tym tropem za najkorzystniejsze dla organizmu warzywa można uznać: brokuły, kalafior, cebulę, rzodkiewkę i szpinak. Możemy je jeść bez ograniczeń, gdyż zawierają jedynie do 25 kcal w 100g. Sporadycznie za to sięgajmy po groch, fasole czy ziarna soi, które należą do najbardziej kalorycznej grupy warzyw.

 

Zgodnie rekomendacją Światowej Organizacji Zdrowia dzienne spożycie warzyw i owoców powinno oscylować między 400 a 800 gramów, podawanych najlepiej w formie pięciu porcji także w postaci soku. Zalecenie dotyczące pięciu porcji wynika z tego, że nasz organizm nie potrafi magazynować niektórych składników odżywczych. Jedynym sposobem, aby optymalnie je wykorzystać jest przyjmowanie ich w mniejszych ilościach, ale kilkukrotnie w ciągu dnia. Należy pamiętać, że 400 gram owoców i warzyw, to i tak bardzo niewiele. Może to być na przykład jeden pomidor i jabłko. Jednak nawet tak niska dawka witamin może okazać się niezbędna w walce o zdrowie organizmu. Odpowiednie spożycie warzyw i owoców zapobiega przewlekłym chorobom serca, nadciśnieniu tętniczemu, udarom, otyłości oraz cukrzycy typu 2. Warto pamiętać, że ziemniaki, maniok czy inne rośliny korzeniowe zwierające skrobie nie są przez WHO klasyfikowane jako warzywa.

Według badań WHO poziom spożycia owoców i warzyw w krajach europejskich jest wciąż drastycznie niski, czego wynikiem są trudności w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a to z kolei przyczynia się do narastającego w naszym społeczeństwie problemu otyłości.

 

O czym świadczy kolor owoców i warzyw?

Lekarze i dietetyce dzielą owoce i warzywa na pięć podstawowych grup kolorystycznych, z których każda niesie za sobą określone, często odrębne właściwości. I tak owoce i warzywa koloru czerwonego: pomidory, papryka czy buraki mają szczególnie pozytywne działanie dla naszego serca i całego układu krwionośnego. Cenimy je przede wszystkim za zawartość antyutleniaczy, które skutecznie obniżają cholesterol, co ma zbawienny wpływ na nasze serce. Działają przeciwnowotworowo i odmładzająco. Żółte i pomarańczowe warzywa i owoce pozytywnie wpływają na wygląd włosów, skóry i paznokci. Natomiast te zielone spożywać możemy bez ograniczeń, mają bowiem zbawienne działanie dla pracy jelit i pomagają wyzbyć się toksyn.

Owocowo-warzywne tricki

Tak zwanych kuchennych tricków na szybsze, a często tez zdrowsze przygotowanie niektórych owoców i warzyw jest całkiem sporo.

  • Na przykład cieszący się sławą ogórek bardzo często ma gorzki smak. Jednak poprzez odpowiednie obieranie – od jasnej strony można go uniknąć.
  • Kromka chleba będzie za to idealna, aby pozbyć się ostrego palenia w przełyku po pikantnej papryczce chilli.
  • Ciekawe jest także, że zerkając na wygląd pomarańczy, możemy rozpoznać czy będzie miała pestki czy nie. Jeśli ma charakterystyczny „pępek”, będzie pozbawiona pestek.
  • Jeśli mowa o cytrusach, pamiętajmy, że mają właściwości silnie wychładzające organizm, dlatego w okresie letnim są świetnym sposobem na orzeźwienie.

 

Tymi ciekawostkami podzieliła się z nami Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (167 głosów, średnia: 4,82 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  22 czerwca 2015 10:26

    Owoce i warzywa lubię jeść. Ale zastanawiało mnie zawsze, jak to jest możliwe, iż obierając ogórek od jaśniejszej strony nie będzie on gorzki? co na to wpływa? Jak to działa???

    Odpowiedz
    • Żanett  22 czerwca 2015 22:28

      Mnie też to zastanawia, ale od zawsze moja babcia to powtarzała, więc tak robiłam 🙂

      Odpowiedz
  2. Kmakolagwa  22 czerwca 2015 10:49

    Super. Nie wyobrażam sobie sezonu letniego bez warzyw i owoców. Zwłaszcza tych drugich. W sezonie letnim mamy dostęp do tylu pysznych owoców: truskawek, wiśni, czereśni, aż grzech nie zjeść. A na dodatek maja mnóstwo witamin. Więc można połączyć przyjemne z pożytecznym.

    Odpowiedz
  3. bbo  22 czerwca 2015 12:10

    A ja bym dodała, że to must have o każdej porze roku!

    Odpowiedz
  4. lilkawodna  22 czerwca 2015 14:01

    Bardzo ciekawy artykuł.

    Odpowiedz
  5. Gocha  22 czerwca 2015 14:11

    Super ciekawostki. Przyda mi się. Szczególną uwagę muszę zwrócić na pomarańcze i ich pępuszki 😀

    Odpowiedz
  6. Patriszia  22 czerwca 2015 17:25

    O tym że można rozpoznać czy pomarańcza ma pestki nigdy nie słyszałam.

    Odpowiedz
  7. Wusia  23 czerwca 2015 09:02

    Ciekawa informacja o grupach kolorystycznych warzyw i ich właściwościach. Kocham warzywa i owoce i staram sie jeść je kilka razy dziennie.

    Odpowiedz
  8. Uśmiechnij się :)  23 czerwca 2015 13:05

    Mam własny ogródek. Własnoręcznie uprawiane owoce i warzywa smakują lepiej, niż te kupione. Ale oczywiście warto kupować owoce i warzywa sezonowe. Poczujemy się zdrowsi, szczęśliwsi i lepsze to, niż objadanie się słodyczami 😉

    Odpowiedz
  9. Kaśka  7 lipca 2015 15:47

    Do warzyw, ktore można jeść bezgranicznie zaliczyłabym jeszcze ogórki, pomidory, bakłażany, cukinię, sałaty, ale też dynię, botwinkę czy kiełki.

    Odpowiedz
  10. Anita  29 lipca 2015 02:08

    uwielbiam owoce!

    Odpowiedz
  11. marcia7  25 stycznia 2016 16:50

    ciekawe sztuczki

    Odpowiedz
  12. kasiadrozdz  20 października 2016 19:22

    samo zdrowie!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany